المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار و مساعده

mohab0
13-11-2016, 16:37
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

بعد اذن الساده الاعضاء عندى مشكله و اتمنى من اصحاب الخبره يدلونى على حلها عندى مازر بورد جيل اول سوكت 1366 نوعها gigabyte ga-x58a-ud3r المازر غيرتلها سوكت فى توكيل جاما و من بعدها المازر بتقوم مره و 3 مرات لا و ساعات بتفصل لما بتشتغل . البروسيسور انا عارف انه كويس لانى كنت شغال بيه قبل ما اغير السوكت و توكيل جاما قالى تعذر اصلاحها و دلوقتى ببص على السوكت تانى لقيت فيه بنات متنيه هل ممكن تكون هى السبب فى ان المازر تفصل ؟ و لو حبيت اغير سوكت مره تانيه هل دا ممكن و لو ممكن مين افضل واحد يغيرلى السوكت ؟

سؤالى الثانى

عندى رام 2 جيجا ddr3 باص 1600 لو اشتريت رامه واحده بس 4 جيجا نفس الباص هيشتغلوا مع بعض و لا لا و ماركه الرام ممكن تفرق ولا هو الباص بس الى المفروض يكون 1600

و اسف انى طولت على حضراتكم

abdalhaliem
13-11-2016, 21:30
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

بعد اذن الساده الاعضاء عندى مشكله و اتمنى من اصحاب الخبره يدلونى على حلها عندى مازر بورد جيل اول سوكت 1366 نوعها gigabyte ga-x58a-ud3r المازر غيرتلها سوكت فى توكيل جاما و من بعدها المازر بتقوم مره و 3 مرات لا و ساعات بتفصل لما بتشتغل . البروسيسور انا عارف انه كويس لانى كنت شغال بيه قبل ما اغير السوكت و توكيل جاما قالى تعذر اصلاحها و دلوقتى ببص على السوكت تانى لقيت فيه بنات متنيه هل ممكن تكون هى السبب فى ان المازر تفصل ؟ و لو حبيت اغير سوكت مره تانيه هل دا ممكن و لو ممكن مين افضل واحد يغيرلى السوكت ؟

سؤالى الثانى

عندى رام 2 جيجا ddr3 باص 1600 لو اشتريت رامه واحده بس 4 جيجا نفس الباص هيشتغلوا مع بعض و لا لا و ماركه الرام ممكن تفرق ولا هو الباص بس الى المفروض يكون 1600

و اسف انى طولت على حضراتكم

بالنسبه لسوكيت المعالج أكيد 100%100

عندما توجد سنون أو بنات مثنيه أو بها أى أعوجاج

يحدث أمر من أثنان

1- البورده لاتعمل نهائياا

2- البورده تعمل ولكن ليست بكفائه

ورقم أثنان معناه أن بنات السوكيت اوقات تلامس المعالج وأوقات لا

ومسأله تغيير سوكيت المعالج ممكنه ولكن بمحاذير

أهمها على الأطلاق الشخص +الأدوات المستخدمه

فللأسف أغلب الفنيون يقومون بتلك العمليه

بأدوات بدائيه وعند التلف التام يخبرون

العميل بعدم قابليه البورده للأصلاح

لذا أنا أفضل شراء لوحه مستعمله من نفس الجيل

(وذلك لعدم توافر الجديد)

أفضل من عمليه أصلاح لن تتم

بصوره سليمه 100%100 لأسباب تم ذكرها أعلاه

وبالنسبه لتركيب رام مختلفه الأصل فى ذلك

التوافق فى الخصائص كالتردد وزمن الوصول (cl)

فأذا أستطعت تحقيق ذلك قطعاا سيعملون سوياا

وأذا لم تستطع

فالأفضل رامتين نفس النوع والحجم والتردد والشركه

فائق تحياتى

محمد السنهوري
13-11-2016, 21:39
عزيزي أولا ليس هناك أي تطويل نحن هنا في خدمت جميع الأعضاء هذا وأجبنا
ثانيا بالنسبه للأسئله
الأول طبعا هيا السبب عند حدوث مثل هذا الثني تحدث مشاكل متنوعه وتختلف طبعا بعدد وأماكن الأسنان أنا مثلا كان لي تجربه تنظيف للسوكيت قديما وقمت بثني حوالي 3 سنون وهذا دمر لي جهازي رغم أنه يعمل ولكن كان تسبب في توقف سوكيت الكارت الرسومي وقمت ببيع الكارت لانه لا يعمل وأيضا لا يعمل أي كارترسومي أخر بعد ذلك وأنت أيضا هذا بسبب المشكله لو تستطيع تعديلها بدبوس صغير لكن بحذر شديد ودقه شديده وأرجعهم مكانهم بالظبط بنفس الأتجاه والوضع بالظبط لكن حاذر من كسرها لأن وقتها يجب تغيير السوكيت أو أذهب به الي فني صيانه وهوا سيقوم بتعديلها لك
السؤال الثاني يجب أن يكون التردد والفولتيه واحده غير ذلك لا يهم عدا بالطبع الدوال تشانيل

mohab0
14-11-2016, 01:01
تمام انا هحاول اروح اى توكيل تانى يعدل البنن المتنيه دى و اجرب لو لقيت نفس الحوار بيحصل يبقى مازر تانيه بس هو المشكله انى مش لاقى مازربورد تانيه سوكت 1366

mohab0
14-11-2016, 01:03
انا شاكر افضال حضراتكم جدا