المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في شراء باور سبلاي وكيسة ومشتت جديد

Hima fire
22-11-2016, 17:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
سئلت بعض الاصدقاء عن باور صبلاي
قالولي هات كولر ماستر بس متجبش اقل من 600 وات
انا بحاجة الي شراء جديد او مستعمل حسب ما الاقي بس مش هجيب اي حاجة
عايز نوعية كويسة
هشتري باور وكيسة
والكيسة افضل انها تكون تبريد كويس واهم حاجة اماكن الهاردات يعني علي الاقل 6 اماكن للهارد
فا ممكن لو سمحتم افضل نوع في الباور والكيسة و المشتت
بالنسبة للميزانية
لا داعي لذكرها اهم حاجة النوعية المناسبة
وهجيب الكيسة والباور الاول والمشتت بعدين لان عندي الفانة الاصلية هشتغل عليها مؤقت
والجهاز هيشتغل ديما 24/7
في الليل دون لود
باقي اليوم
استخدام عادي

ودي القطع اللي عندي اللي هكمل عليها ان شاء الله

ASUS H97-PRO GAMER
Intel Core i7-4790 Haswell Quad-Core 3.6 GHz
KingstonHyperX Fury HX 316 C 10 FB 2*4

Hima fire
22-11-2016, 22:19
الحمد لله

up

phenomenon
22-11-2016, 23:56
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الأفضل تكون كفائته على الأقل GOLD / Platinum طالما في نيه لدوام الإستخدام طوال أيام الأسبوع و في ن فس الوقت الإهتمام بالجوده لتحمله درجات حراره مرتفعه فترات زمنيه
طويله من عمر التشغيل " بإختصار مكثفات يابانيه و مكونات عالية الجوده "
للأسف هذه المميزات لا تنطبق على مزودات Cooler Master و مع هذا في جيده و لكن إذا كانت الإستخدامات قاسيه حقاً فهي ليست مناسبه
يجب أن تبحث عن المزودات التي تأتي ضمان 5 سنوات على الأقل و هتكون أسعارها مرتفعه و ممكن مش يقابلك غير بداية من 750W فيما أعلى
الموديل الوحيد الأفضل لكولار ماستر حالياً هو V و هناك نوعان النوع الاول Semi تصنيع FSP والنوع الأفضل Full تصنيع Seasonic غير موجود

طالما الميزانيه ليست عائق فيجب التفكير في موديل GOLD من EVGA / Seasonic / Corsair
موديل EVGA B تصنيع HEC جيد جدا إذا لم تسمح الميزانيه بالموديلات الأعلى
في بعض الموديلات الحديثه من FSP موديل HEXA جيده جداً أيضاً

الكيس حريه شخصيه فهناك المئات منها حاول تحدد الميزانيه عشان نقدر نوصل لأفضل إختيار في رنج الميزانيه

abde_cs
23-11-2016, 00:08
الكولور ماستر صحيح شركة كبيرة و رائدة ... لكن لا أرتاح لها
هناك عديد الشركات أفضل منها مثل seasonic و corsair و غيرهم
عموما الباور يشترى على أساس القطع لديك ... و لكي لا تقع في مشاكل لو أحضرت كارت شاشة مستقبلا فيفضل أن لا يقل الباور عن 600 واط ليكون جاهز لأي بطاقة كانت
... أما بخصوص الكيسة فكيسات nzxt مشكورة كثيرا
و إن نظرنا لحجم البطاقة الأم لديك ATX فيجب أن لا تقل الكيسة عن حجم mid tower ... واحدة مثل هاذي مثلا ستكون مثالية
https://www.lahlou-industry.com/composants-pc/boitier/boitier/boitier-nzxt-h440-black-orange-mid-tower

Hima fire
23-11-2016, 01:17
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الأفضل تكون كفائته على الأقل GOLD / Platinum طالما في نيه لدوام الإستخدام طوال أيام الأسبوع و في ن فس الوقت الإهتمام بالجوده لتحمله درجات حراره مرتفعه فترات زمنيه
طويله من عمر التشغيل " بإختصار مكثفات يابانيه و مكونات عالية الجوده "
للأسف هذه المميزات لا تنطبق على مزودات Cooler Master و مع هذا في جيده و لكن إذا كانت الإستخدامات قاسيه حقاً فهي ليست مناسبه
يجب أن تبحث عن المزودات التي تأتي ضمان 5 سنوات على الأقل و هتكون أسعارها مرتفعه و ممكن مش يقابلك غير بداية من 750W فيما أعلى
الموديل الوحيد الأفضل لكولار ماستر حالياً هو V و هناك نوعان النوع الاول Semi تصنيع FSP والنوع الأفضل Full تصنيع Seasonic غير موجود

طالما الميزانيه ليست عائق فيجب التفكير في موديل GOLD من EVGA / Seasonic / Corsair
موديل EVGA B تصنيع HEC جيد جدا إذا لم تسمح الميزانيه بالموديلات الأعلى
في بعض الموديلات الحديثه من FSP موديل HEXA جيده جداً أيضاً

الكيس حريه شخصيه فهناك المئات منها حاول تحدد الميزانيه عشان نقدر نوصل لأفضل إختيار في رنج الميزانيه

القيت نظرة سريعة لقيت ان دة افضل وارتحت للنوعية دي
Seasonic M12II 620W EVO Edition 620-Watt 80 PLUS Bronze Full Modular PSU
فهل في نوعية بتكون افضل وهل في نوعية اخدة رقم واحدولا بعض النوعيات مثل سيا سونيك و EVGA / Seasonic / Corsair في ترتيب واحد ؟
سعرة تقريبا 1,350 L.E
هل كويس يا اخي ولا لازم ادور علي حاجة جولد او Platinum
بالنسبة للكيسة هجيب اي حاجة بس كنت بسئل لو في كيسة ومعها باور كويس بس خلاص قررت اجيب باور لوحدة وكيسة لوحدها
وبالنسبة للمشتت في حاجة احترافية يعني افضل من العادي لان شفت بعض الموضيع الاخ بيقول انة جايب مشتت احترافي وعندة مشكلة ف الحرارة
وبعض الاخوة قالو ان المشتت زية زي العادي فا انا مش عايز اقع في حاجة زي دي اجيبها ولقيها زي العادي يبقي افضل علي العادية احلي مدفع فلوس علي الفاضي
في انتظار ردك
وشكرا جزيلا لك
وجزاك الله خيرا

Hima fire
23-11-2016, 01:22
الكولور ماستر صحيح شركة كبيرة و رائدة ... لكن لا أرتاح لها
هناك عديد الشركات أفضل منها مثل seasonic و corsair و غيرهم
عموما الباور يشترى على أساس القطع لديك ... و لكي لا تقع في مشاكل لو أحضرت كارت شاشة مستقبلا فيفضل أن لا يقل الباور عن 600 واط ليكون جاهز لأي بطاقة كانت
... أما بخصوص الكيسة فكيسات nzxt مشكورة كثيرا
و إن نظرنا لحجم البطاقة الأم لديك ATX فيجب أن لا تقل الكيسة عن حجم mid tower ... واحدة مثل هاذي مثلا ستكون مثالية
https://www.lahlou-industry.com/composants-pc/boitier/boitier/boitier-nzxt-h440-black-orange-mid-tower

تمام يا اخي
انا فعلا تفكيري في 600 وات ولقيت 620 هجيبة ان شاء الله لانة مناسب جدااا
واحتمال بعد فترة اجيب كارت فيجا
وبالنسبة للكيسات ف كويس جدا انك نبهتني اني اجيب mid tower
فعلا كيسة nzxt احترافية في التبريد
شكرا جزيلا اخي الكريم علي المساعدة
في ميزان حسناتك ان شاء الله
جزاك الله خيرا