المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : توصيل سلك كات 5 او 6 بدل السلك النحاس للتليفون؟

overtheocean
28-11-2016, 16:21
السلام عليكم

لو سمحت عايز اعرف هل فعلا اقدر اغير السلك النحاس من البوكس للبيت عندي بسلك نوع تاني زي cat5 او cat6 ؟ وهل هتبقي نفس طريقة التوصيل ولا لا؟ ولو وصلته فعلا هل معني كده مش هيبقي فيه تلفيون لان التليفون بيحتاج سلك نحاس؟ عذرا علي جهلي ولكن اريد ان اعرف لاني السلك به مشكلة و هغيروا فحبيت اعرف.

معلش و سؤال تاني هل لو وصلت سلك cat6 او cat5 بالراوتر مباشرة هل هيتعرف عليه مباشرة ولا محتاج اعدادات لان طبعا عندنا في مصر كله modem/router يعني كده مش هستخدم فتحة ال RJ12 اللي فالرواتر؟

ارجو الرد من السادة الاعضاء في اسرع وقت لو سمحت وشكرا مقدما :)

abdalhaliem
28-11-2016, 21:50
الأخ الفاضل

لو سمحت عايز اعرف هل فعلا اقدر اغير السلك النحاس من البوكس للبيت عندي بسلك نوع تاني زي cat5 او cat6

نعم تستطيع

وهل هتبقي نفس طريقة التوصيل ولا لا

أنت طبيعى لن تستطيع فتح البوكس

لذا سيقوم الفنى المسؤول عن التليفونات

بمنطقتك بالتعامل وهم يعرفون جيداا كيف يقومون بذلك

لكن لاتنسى أن تدفع الأكراميه

ولو وصلته فعلا هل معني كده مش هيبقي فيه تلفيون لان التليفون بيحتاج سلك نحاس

غير صحيح ياعزيزى فالمصريه للأتصالات تقوم بتوصيل سلك المونيوم

وهو جيد جداا لأنه سميك (محمل)

سيعمل التلفون عادى جداا

معلش و سؤال تاني هل لو وصلت سلك cat6 او cat5 بالراوتر مباشرة هل هيتعرف عليه مباشرة

أنت ستقوم بتركيب الكابل مكان كابل التليفون القديم

بالأسبليتر ومن الأسبيليتر ألى الراوتر

نفس التوصيلات القديمه قبل ماتغير الكابل

وسيعمل الكابل طالما قمت بالتركيب بنفس الطريقه

ولكنى بالنهايه أهمس بأذنك من الصعب أن تجد سلك أصلى

من المعروف أنه توجد 4 أنواع

cat5

cat5e

cat6

cat6e

لكن الانواع التى لدينا أغلبها ألا النادر جداا

تصنع بمصانع غير معتمده ومقلده

تحياتى

overtheocean
29-11-2016, 00:15
شكرا علي التوضيح أخي بس هل طرف السلك ال cat5 بيقي Rj45 ولا RJ12 زي سلك التليفون العادي؟ لانه عشان يركب في الsplitter لازم يبقي RJ12 تمام ولا انا غلطان؟ ممكن توضيح النقطة دي؟

الأخ الفاضل

نعم تستطيع

أنت طبيعى لن تستطيع فتح البوكس

لذا سيقوم الفنى المسؤول عن التليفونات

بمنطقتك بالتعامل وهم يعرفون جيداا كيف يقومون بذلك

لكن لاتنسى أن تدفع الأكراميه

غير صحيح ياعزيزى فالمصريه للأتصالات تقوم بتوصيل سلك المونيوم

وهو جيد جداا لأنه سميك (محمل)

سيعمل التلفون عادى جداا

أنت ستقوم بتركيب الكابل مكان كابل التليفون القديم

بالأسبليتر ومن الأسبيليتر ألى الراوتر

نفس التوصيلات القديمه قبل ماتغير الكابل

وسيعمل الكابل طالما قمت بالتركيب بنفس الطريقه

ولكنى بالنهايه أهمس بأذنك من الصعب أن تجد سلك أصلى

من المعروف أنه توجد 4 أنواع

cat5

cat5e

cat6

cat6e

لكن الانواع التى لدينا أغلبها ألا النادر جداا

تصنع بمصانع غير معتمده ومقلده

تحياتى

محمد فاروق غازي
29-11-2016, 04:19
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الأخ السائل، تحية طيبة،
رأيي الشخصي أن هذه الفكرة غير مجدية وستزيد الطين بلة،
وبالطبع لن تستطيع الحصول على الخدمة بدون استخدام منفذ RJ11 المتواجد بالراوتر،
فكرتك في استخدام كابل إيثرنت تحتاج أن يقوم الفني عند توصيل الكابل بالكابينة الرئيسية بالشارع بإلغاء 6 أطراف من كابل الإيثرنت ذو الثمانية أطراف ويقوم بتوصل طرفين فقط، وغالبًا لن يجدي هذا الأمر نفعًا مع فني المصرية للإتصالات،
وفي الطرف المقابل تقوم أنت بتركيب RJ11 لنفس الطرفين ومن ثَم توصيله بمنفذ RJ11 بالراوتر أو بنفس المنفذ بالإسبليتر إذا كنت تريد استخدام الهاتف الأرضي، إذن لماذا؟!
عيوب هذه الطريقة تكون من جهتين، الأولى صعوبة تطبيقها على أرض الواقع بوجود فني المصرية للإتصالات وحفظه لطريقة عمل محددة، والثانية عدم إحكام رأس الـ RJ11 داخل الكابل لضخامة الكابل وهذا سيؤثر على ثبات الـ RJ مع الوقت وبالتالي سيؤثر على الخدمة،
وأخيرًا أخي إليك الطريقة المُثلى ليعمل الإنترنت لديك بشكل ممتاز ومُرضي،
أولًا شراء كابل تليفون قطعة واحدة بطول المسافة من الكابينة الرئيسية بالشارع إلى مكان الراوتر بالمنزل على أن يكون (ماركة السويدي) وأن يتم الشراء من إحدى فروع شركة السويدي وهذه الشركة لها فروع كثيرة منها فرع بمنطقة العتبة بالقاهرة (الإشكال أنه ربما يكون الحد الأدنى للشراء من مقر الشركة لفة كاملة) وقتها ستضطر للشراء من محل كبير ثقة، علمًا أن سعر المتر لهذه الماركة الآن ربما يتجاوز 4 جنيهات فلتحذر من الأنواع المقلدة ذات الأسعار المنخفضة.
ثانيًا: بعد توصل الفني للطرف الأول بالكابينة الرئيسية تقوم أنت بتركيب RJ11 بالطرف الآخر لديك بشكل جيد ومحكم وتقوم بتوصيله بالراوتر مباشرة وإذا أردت استعمال الهاتف الأرض يمكنك الاستعانة بالإسبليتر.
هذه أفضل طريقة أخي الكريم دون الدخول بتجارب ومتاهات أغلب الظن أنها ستزيد الطين بلة.

overtheocean
29-11-2016, 16:19
شكرا اخي علي التوضيح ولكن انا سمعت ان السنترال يستخدم كابلات السويدي هل هذا صحيح؟ ام هل علي شراء الكابل بنفسي و هل تنصحني بمحل معروف في صلاح سالم او النزهة الجديدة او جسر السويس؟

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الأخ السائل، تحية طيبة،
رأيي الشخصي أن هذه الفكرة غير مجدية وستزيد الطين بلة،
وبالطبع لن تستطيع الحصول على الخدمة بدون استخدام منفذ RJ11 المتواجد بالراوتر،
فكرتك في استخدام كابل إيثرنت تحتاج أن يقوم الفني عند توصيل الكابل بالكابينة الرئيسية بالشارع بإلغاء 6 أطراف من كابل الإيثرنت ذو الثمانية أطراف ويقوم بتوصل طرفين فقط، وغالبًا لن يجدي هذا الأمر نفعًا مع فني المصرية للإتصالات،
وفي الطرف المقابل تقوم أنت بتركيب RJ11 لنفس الطرفين ومن ثَم توصيله بمنفذ RJ11 بالراوتر أو بنفس المنفذ بالإسبليتر إذا كنت تريد استخدام الهاتف الأرضي، إذن لماذا؟!
عيوب هذه الطريقة تكون من جهتين، الأولى صعوبة تطبيقها على أرض الواقع بوجود فني المصرية للإتصالات وحفظه لطريقة عمل محددة، والثانية عدم إحكام رأس الـ RJ11 داخل الكابل لضخامة الكابل وهذا سيؤثر على ثبات الـ RJ مع الوقت وبالتالي سيؤثر على الخدمة،
وأخيرًا أخي إليك الطريقة المُثلى ليعمل الإنترنت لديك بشكل ممتاز ومُرضي،
أولًا شراء كابل تليفون قطعة واحدة بطول المسافة من الكابينة الرئيسية بالشارع إلى مكان الراوتر بالمنزل على أن يكون (ماركة السويدي) وأن يتم الشراء من إحدى فروع شركة السويدي وهذه الشركة لها فروع كثيرة منها فرع بمنطقة العتبة بالقاهرة (الإشكال أنه ربما يكون الحد الأدنى للشراء من مقر الشركة لفة كاملة) وقتها ستضطر للشراء من محل كبير ثقة، علمًا أن سعر المتر لهذه الماركة الآن ربما يتجاوز 4 جنيهات فلتحذر من الأنواع المقلدة ذات الأسعار المنخفضة.
ثانيًا: بعد توصل الفني للطرف الأول بالكابينة الرئيسية تقوم أنت بتركيب RJ11 بالطرف الآخر لديك بشكل جيد ومحكم وتقوم بتوصيله بالراوتر مباشرة وإذا أردت استعمال الهاتف الأرض يمكنك الاستعانة بالإسبليتر.
هذه أفضل طريقة أخي الكريم دون الدخول بتجارب ومتاهات أغلب الظن أنها ستزيد الطين بلة.

محمد فاروق غازي
29-11-2016, 19:03
مؤسسة السويدي إليكتريك بتصدر الكابلات لوزارة الإتصالات ووزارة الكهرباء وغيرهما منذ زمن،
حاليًا تغيير كابل التليفون على حساب العميل، وغالبًا هيطلبوا منك تشتريه من بره لأنه غير متوفر عندهم ودا الأفضل،
وبالنسبة لمحل معروف فللأسف أنا مش من القاهرة لكن اكتب على جوجل "فروع السويدى للكابلات" وادخل أول اختيار،
هتلاقي 13 فرع للسويدي منهم 10 في القاهرة، إختار المناسب ليك وطبعًا يفضل تتصل قبل الذهاب.