المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بعض الأسئلة البسيطة عن هارد خارجى جديد لسه مشتريه

Hossam Mokhtar
28-12-2016, 07:19
السلام عليكم.. انا اشتريت هارد خارجى جديد 1 تيرا، المشكلة بقى انى معنديش اى خبرة عن كيفية استخدامه وطريقة التعامل معاه. انا بحثت كتير هنا وفى منتديات اجنبية بس قلت أسأل هنا برضه عشان أتأكد اكتر واكمل اللى ناقصنى.

1- تقسيم الهارد: هل من الافضل تركه من غير تقسيم او اقسمه على كذا درايف؟ وليه؟ إيه الافضل لأداء وسلامة الهارد على المدى البعيد

2- إيه الهارد اللى ابقى مطمن اكتر وانا حافظ فيه ملفاتى المهمة، الهارد الخارجى ولا الداخلى؟ بصيغة اخرى: ايه الهارد الاكتر عرضة للتلف او اى مشاكل لا قدر الله.

3- هل بسيب الهارد متوصل بالكيسة طول الوقت، حتى بعد قفل الجهاز؟ هل كتر الشيل والحط فيه بيأثر عليه؟ إزاى أشيله كل مرة لو حبيت لانى قريت انه يستحسن يتشال بالطريقة الأمنة، وإزاى؟

4- أى نصايح معينة عن كيفية العناية بيه، أى إحتياطات معينة؟

abdalhaliem
28-12-2016, 08:22
السلام عليكم.. انا اشتريت هارد خارجى جديد 1 تيرا، المشكلة بقى انى معنديش اى خبرة عن كيفية استخدامه وطريقة التعامل معاه. انا بحثت كتير هنا وفى منتديات اجنبية بس قلت أسأل هنا برضه عشان أتأكد اكتر واكمل اللى ناقصنى.

1- تقسيم الهارد: هل من الافضل تركه من غير تقسيم او اقسمه على كذا درايف؟ وليه؟ إيه الافضل لأداء وسلامة الهارد على المدى البعيد

2- إيه الهارد اللى ابقى مطمن اكتر وانا حافظ فيه ملفاتى المهمة، الهارد الخارجى ولا الداخلى؟ بصيغة اخرى: ايه الهارد الاكتر عرضة للتلف او اى مشاكل لا قدر الله.

3- هل بسيب الهارد متوصل بالكيسة طول الوقت، حتى بعد قفل الجهاز؟ هل كتر الشيل والحط فيه بيأثر عليه؟ إزاى أشيله كل مرة لو حبيت لانى قريت انه يستحسن يتشال بالطريقة الأمنة، وإزاى؟

4- أى نصايح معينة عن كيفية العناية بيه، أى إحتياطات معينة؟

الف مبروك أخى الكريم

بغض النظر عن أنك لم تذكر نوع الهارد

لكن أسئلتك تعتبر أسئله عامه

والأجابه كالأتى

1- أنا عن نفسى أفضله هكذا بدون تقسيم

لأن الهدف الأساسى من هذا الهارد هو تخزينى لملفات مهمه

وعدم تقسيمى للهارد لن يجعلنى أتقيد بمساحات

لذلك عدم التقسيم أفضل

2- طبعاا الهارد الخارجى أامن لأنك تضع به أو تأخد منه ثم تتركه جانباا

3-لا طبعا قم بأكمال عملك عليه ثم قم بأزالته

أما عن الطريقه الأمنه فهى بدون أى تعقيدات

رايت كليك على أيقونته بالـ Taskbar وأختيار

Ejcet USB

4- فقط الأهتمام به وعدم تعرضه للصدمات

أرجوا أن أكون قد وفقت فى أجابتك بشكل كافى

تحياتى

Hossam Mokhtar
28-12-2016, 08:38
إجاباتك مفيدة وبسيطة جداً. الف شكر على المساعدة !

abdalhaliem
28-12-2016, 09:05
إجاباتك مفيدة وبسيطة جداً. الف شكر على المساعدة !

على الرحب والسعه أخى الكريم

مرحّب بك دائماا

تحياتى

محمد السنهوري
28-12-2016, 14:35
يغلق