المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب المساعدة في اختيار راوتر جيد؟ مع مواصفات تحكم بالاستهلاك!

heythem500
04-01-2017, 16:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حالياً عندي راوتر تي داتا بس ساعات بيرستر
بدور علي راوتر محترم لكن اتمني يكون هناك راوتر بخاصية معرفة استهلاك الاجهزة الاخري والمتصلة بالواي فاي عشان الباقات المحدودة او تحديد سرعة لهم
وما رأيكم في النوعين التاليين:
TP-Link TD-W8970
Linksys X1000 N300 Wireless Router With ADSL2+ Modem

وهل اسعار الراوترات في مصر تضاعفت ايضا؟

heythem500
11-01-2017, 16:40
up up up up up up

abdalhaliem
11-01-2017, 18:41
راوتر بخاصية معرفة استهلاك الاجهزة الاخري
والمتصلة بالواي فاي عشان الباقات المحدودة او تحديد سرعة لهم

تلك من مهام أجهزه السيرفر عزيزى وليس الراوتر

Linksys X1000 N300 Wireless Router (https://www.target.com/s?searchTerm=router&view=medium&sort=relevance&iec=0&resultsPerPage=60&category=4476&s=y) With ADSL2+ Modem

طبعاا ال Linksys أفضل من

TP-Link TD-W8970

ويوجد أيضاا هذا الوحش

WRT1900AC

https://aitnews.com/wp-content/uploads/2014/01/Linksys-WRT1900AC-Router-598x337.jpg

وبالنسبه للأسعار كل شىء تضاعف وتضخم

لوكان الهواء له سعر لتضاعف أيضاا

ربنا المستعان

تحياتى

heythem500
13-01-2017, 02:11
تلك من مهام أجهزه السيرفر عزيزى وليس الراوتر

Linksys X1000 N300 Wireless Router (https://www.target.com/s?searchTerm=router&view=medium&sort=relevance&iec=0&resultsPerPage=60&category=4476&s=y) With ADSL2+ Modem

طبعاا ال Linksys أفضل من

TP-Link TD-W8970

ويوجد أيضاا هذا الوحش

WRT1900AC

وبالنسبه للأسعار كل شىء تضاعف وتضخم

لوكان الهواء له سعر لتضاعف أيضاا

ربنا المستعان

تحياتى

شكرا أخي طبعا الراوتر ابو 5 الاف دا مقدر ش عليه ;) هو بيعمل ايه يستاهل دا كله
مفيش طريقه ابسط او جهاز معقول يخليني اعرف مين بيستهلك ال bandwidth

abdalhaliem
13-01-2017, 09:31
شكرا أخي طبعا الراوتر ابو 5 الاف دا مقدر ش عليه ;) هو بيعمل ايه يستاهل دا كله
مفيش طريقه ابسط او جهاز معقول يخليني اعرف مين بيستهلك ال bandwidth

الشكر لله عزيزى

السؤال هنا

هل تمتلك شبكه ووقتها تحتاج لجهاز سيرفر

أم ياترى عندك جار أو أثنين تعطيهم وصله

ووقتها لايستحق الأمر هذا العناء

فبمجرد النظر للراوتر ستعرف أي لمبه ترعش بشده

هى التى تستهلك الخط

وبالنسبه لجهاز السيرفر

فهو جهاز رخيص الثمن يكفى رامات 512

بنتيام4 وتقوم بتركيب سيرفر ميكروتيك عليه

لكن كما أوضحت أعلاه فبرغم تواضع ورخص ثمن

الجهاز الذى ستركب عليه الماكروتيك

أذا كان الأمر عباره عن وصلات فرديه للجيران

أذاا الأمر لايستحق

تحياتى

heythem500
13-01-2017, 20:03
لا ليس شبكة الاستخدام هو فقط جهازين كمبيوتر + ربما 3 هواتف
لكن في بعض الايام اتفاجىء بان تم سحق باندويث كتير من الباقه

abdalhaliem
13-01-2017, 20:18
لا ليس شبكة الاستخدام هو فقط جهازين كمبيوتر + ربما 3 هواتف
لكن في بعض الايام اتفاجىء بان تم سحق باندويث كتير من الباقه

ياراجل ياطيب كبر دماغك

:):):):)

ونبه عليهم والذى يستمر أقطع عنه النت ( شيل وصلته )

أو أقفل عليه الوايرليس شويه وخلاص :):)

تحياتى

heythem500
13-01-2017, 21:32
تمام
طيب هل ال Linksys X1000 اعلي من حيث التغطية للوايرلس والثبات بحيث يتحمل العمل المتواصل؟ اللى عندي دلوقتي راوتر تي داتا

abdalhaliem
13-01-2017, 22:54
تمام
طيب هل ال Linksys X1000 اعلي من حيث التغطية للوايرلس والثبات بحيث يتحمل العمل المتواصل؟ اللى عندي دلوقتي راوتر تي داتا

أكيد عزيزى ال Linksys أقوى بكل شىء

لاوجه للمقارنه بينه وبين راوتر تى داتا

تحياتى

hanymsaied
20-01-2017, 02:28
السلام عليكم
بص يا استاذي العزيز ... Linksys طبعا بيعتمد علي ال processing اكتر حاجة وده شيء جميل علشان لو دخل علي الراوتر عدد اجهزة كبير يقدر يخدمهم بنفس الكفائة غير الرواتر التانية لو شبكت عليها لاب توب وموبايلين تلاتة هتلاقي السرعة بطئت والنت بقي ضعيف وهتفتكر ان المشكلة مع الprovider
من الجانب الاخر في مشكلة في Linksys وهي ان الوايرلس بتاعه مش هيغطيلك مساحة كبيرة زي الراوترات بتاعت تي اي داتا وفودافون والكلام ده يعني لو المساحة عندك كبيرة هتحتاج تجيب Access point بعكس الراوترات التانية بيزودلك في الAntenna والباور بتاعها علشان تديلك مساحة كبيرة ومفيش processing

ليه انا قلتلك الكلام ده؟؟ علشان انا فضلت فترة كبيرة في القصة وجبت في الاخر Linksys dual band AC750 هو غالي شوية بس بصراحة يستاهل وانضف من الكلام الفاضي التاني وياسلام علي خاصية ال Guest interface اللي فيه ديه لوحدها تستاهل .. ملخصها انك بتعمل كلمة سر منفصلة للواي فاي وبتديها للضيوف مرة واحدة يدخل بيها وخلاص زي لما بتروح كافيه كده تدخل علي الانترنت يطلعلك صفحة الراوتر او الكافيه ويقولك دخل كلمة السر علشان النت يشتغل معاك

heythem500
30-01-2017, 22:21
السلام عليكم
بص يا استاذي العزيز ... Linksys طبعا بيعتمد علي ال processing اكتر حاجة وده شيء جميل علشان لو دخل علي الراوتر عدد اجهزة كبير يقدر يخدمهم بنفس الكفائة غير الرواتر التانية لو شبكت عليها لاب توب وموبايلين تلاتة هتلاقي السرعة بطئت والنت بقي ضعيف وهتفتكر ان المشكلة مع الprovider
من الجانب الاخر في مشكلة في Linksys وهي ان الوايرلس بتاعه مش هيغطيلك مساحة كبيرة زي الراوترات بتاعت تي اي داتا وفودافون والكلام ده يعني لو المساحة عندك كبيرة هتحتاج تجيب Access point بعكس الراوترات التانية بيزودلك في الAntenna والباور بتاعها علشان تديلك مساحة كبيرة ومفيش processing

ليه انا قلتلك الكلام ده؟؟ علشان انا فضلت فترة كبيرة في القصة وجبت في الاخر Linksys dual band AC750 هو غالي شوية بس بصراحة يستاهل وانضف من الكلام الفاضي التاني وياسلام علي خاصية ال Guest interface اللي فيه ديه لوحدها تستاهل .. ملخصها انك بتعمل كلمة سر منفصلة للواي فاي وبتديها للضيوف مرة واحدة يدخل بيها وخلاص زي لما بتروح كافيه كده تدخل علي الانترنت يطلعلك صفحة الراوتر او الكافيه ويقولك دخل كلمة السر علشان النت يشتغل معاك
حضرتك دا راوتر ام لتوسيع نطاق الواي فاي للينكسس اللى استفسرت عنه؟ لانك بتقول في خاصيه وياريت لو لينكه معاك