المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة ف شراء مشتت او هارد ssd

MidoGooner
03-02-2017, 04:14
السلام عليكم يا شباب

زي ما العنوان موضح انا معايا ميزانية محدد انى اشتري بيها هارد ssd لكن بعد لما جمعت الميزانية لاحظت ان الجهاز بقى تقيل معايا مع ان المفروض جهازي الي حد ما كويس

ف قولت يمكن تكون المشكلة من البروسيسر روحت نضفت الكيسة وكده لكن ما زالت درجة الحرارة 40-50 ف العادي

زى ماهو واضح كده
https://i.imgur.com/J5SbE4T.jpg?1

وكمان الرامات بتستهلك 80% مش عارف ليه الصراحة لانى معنديش خبره ف الكمبيوتر اوي

وكنت سالت واحد صاحبي قالي اني اجيب الهارد اولي لانه هيفرق معايا وانى اجيب معجون للبروسيسر وهيحليلي المشكلة شوية

ف السؤال هنا هل اجيب هارد 240GB SSD ولا اجيب بسعره مثلا مشتت M9i ومعاه هارد 120GB SSD ؟

ولا المشكلة ف حاجة تانية غير البروسيسر ؟

وشكرا جدا ليكم

abdalhaliem
03-02-2017, 05:33
مرحباا بك أخى الحبيب

أولاا برجاء الألتزام الا يتجاوز حجم الخط 3

ثانياا هل درجه حراره المعالج

ترتفع كثيراا وقت الضغط

ثم ماهو نوع المعجون الحرارى

هل هو نوع أحترافى أم تجارى

وهل قمت بتنظيف المعجون القديم أولاا

ثم أستهلاكك للرام كبير للغايه

أعتقد أنك تحتاج ألى فحص شامل للجهاز من الفيروسات

بأنتى فيرس قوى

وأنصحك بهذا البرنامج

avast premier

ولاشك أن أقتنائك لهارد ssd أيا كان نوعه

سينقلك نقله نوعيه بالأداء والسرعه

ولكن الأن توجد عندك مشاكل لابد من معالجاتها أولا

وسبيلك ألى ذلك

أن تقوم بالأجابه على تساؤلاتنا اولاا

تحياتى

محمد السنهوري
03-02-2017, 14:49
أخي الفالضل هل تضع معجون من الاساس كما الاحظ أرتفاع لفات المشتت الخاص بالمعالج بالتأكيد جهازك به فيروسات تستهلك الجهاز جدا كما ذكر أستاذي الفاضل abdalhaliem (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=16359) أم هذه الدرجات أثناء الضغط من قبلك كما أن المعجون الاحترافي بالطبع سيعطي درجات أفضل والهارد أيضا سيزيد السرعه لكن هنا يجب أن تعلم ما هوا الذي يستهلك الموارد بهذا الشكل

MidoGooner
03-02-2017, 16:52
المعجون معرفش الصراحة لان انا جمعته من ماكسميم من اربع سنين تقريبا وهو الى عمل كل حاجة وكان زي الفل لحد من سنة كده حصل الى حصل

انا ف الاول زي ما قولت كنت فاكر مثلا اتربه وكده وعلشان الصيف حر لكن حاليا زي ماهو واضح بعد تنظيف الاتربه مفيش حاجة اتغيرت من الحرارة

وبالنسبة لتنضيف المعجون الصراحة منظفتش المعجون انا بس نظفت الكيسة عموما من جوة بدون فك اي اشياء من الكيسة

-----

فعلا الرامات مستهلكة كتير انا حتى دلوقتى شوفت فيديو ع يوتيوب كان عن Windows update الى ف الـ Services ووقفتها الاستهلاك بقى 50% وكمان درجة حرارة البروسيسر بقيت بتتراوح من 29-35 درجة

ولكن اعتقد ده كتير بردوة الغريب ان جوجل كروم مستهلك حاجات ومتقسم تقسيمة مش عارف ده يعنى ايه

وان شاء الله هعمل سكان بالانتي فايرس بس انا معايا كاسبر هل تنصحنى اعمل بيه ولا اشيله واركب الافاست ؟

وشكرا جدا لردك ومساعدتك

MidoGooner
03-02-2017, 16:58
أخي الفالضل هل تضع معجون من الاساس كما الاحظ أرتفاع لفات المشتت الخاص بالمعالج بالتأكيد جهازك به فيروسات تستهلك الجهاز جدا كما ذكر أستاذي الفاضل abdalhaliem (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=16359) أم هذه الدرجات أثناء الضغط من قبلك كما أن المعجون الاحترافي بالطبع سيعطي درجات أفضل والهارد أيضا سيزيد السرعه لكن هنا يجب أن تعلم ما هوا الذي يستهلك الموارد بهذا الشكل

انا معرفش والله اذا كان فيه معجون من الاساس ولا لا زي ما انا وضحت انا جمعته من ماكسميم واعتقد انه هيكون حط معجون قبل لما يحط الـ stock cooler

وان شاء الله هعمل سكان بانتي فايرس او حتى بس اعرف المشكلة علشان كده كده لما هجيب الهارد هسطب ويندوز جديد عليه

لكن لو تسمح تقول هل فيه انتي فايرس معين للحاجات دي يكون قوي انا معايا كاسبر سكاي لكن الصراحة مش بعمل سكان ع جهازي خالص بسيبة بس لو فيه حاجات نزلت ملفات بحملها فيها حاجات يشيلها

وهل لازم بعد لما اسطب الانتي فايرس الي هتوصي بيه اعمل سكان بصفة مستمرة ع الجهاز وكل كام مثلا ؟

وشكرا جزيلا

abdalhaliem
03-02-2017, 18:36
الأخ الفاضل

لان انا جمعته من ماكسميم من اربع سنين تقريبا وهو الى عمل كل حاجة

لابد من تغيير المعجون أخى الكريم

وأن لم يكن لك سابق خبره

قم بشراء معجون جيد ( أحترافى )

وقم بأخذ الجهاز ألى فنى لتغيير المعجون

وبالنسبه لكاسبر سكاى

فهو قوى جداا ولكن لابد أن يكون مفعل

أنا عن نفسى أستخدم (Avast Premier)

وفور قيامك بتثبيت البرنامج وتفعيله

قم بعمل سكان على الجهاز كله وقت الأقلاع

ولتعرف معنى ( سكان وقت الأقلاع بالأفاست )

فقط قم بوضع الجمله السابقه بين القوسين بجوجل

تحياتى

MidoGooner
03-02-2017, 19:29
تمام ,, ان شاء الله هبقى اجيب مع الهارد معجون Cooler Master IC Value V1 وانزل اودي الجهاز لفنى يغيرلي المعجون

سؤال اخير معلش ,, بالنسبة للانتي فايرس انا معايا كاسبر توتال سيكيورتى ومفعل ,, هل استخدمه بعد شراء الهارد وتسطيب ويندوز جديد

ولا تنصحنى بالافاست بريمير ؟ ,, لان الكاسبر شوية تقيل بلاحظ كده ع الجهاز لكن زي ما قولت انت هو قوي ,, ف محتار شوية

وشكرا جدا

abdalhaliem
03-02-2017, 20:29
تمام ,, ان شاء الله هبقى اجيب مع الهارد معجون Cooler Master IC Value V1 وانزل اودي الجهاز لفنى يغيرلي المعجون

سؤال اخير معلش ,, بالنسبة للانتي فايرس انا معايا كاسبر توتال سيكيورتى ومفعل ,, هل استخدمه بعد شراء الهارد وتسطيب ويندوز جديد

ولا تنصحنى بالافاست بريمير ؟ ,, لان الكاسبر شوية تقيل بلاحظ كده ع الجهاز لكن زي ما قولت انت هو قوي ,, ف محتار شوية

وشكرا جدا

الأخ الكريم

مسأله الأنتى فيرس تلك

تخضع لعوامل عديده

التجريه والأرتياح والتعود هكذا

والتمرس على أستعماله

ولسنا متعصبين لمنتج دون أخر

أذا كنت مرتاح للكاسبر كان بها

أنا عن نفسى أفضل الأفاست

ولكن رأييى هذا بناء على ماذكرته أعلاه

فأى أنتى فيرس قوى وفعال ومفعل سيفى بالغرض

تحياتى