المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله اصدار 4 صفارات وعدم فتح الجهاز

ahmed soliman13
08-02-2017, 12:10
المشكله بدات ان الجهاز فصل مره واحده وعمل ريستارت بعدين فتح عادي جدا وبعدين بقي بيفصل في اوقات عشوائية بعدين فصل مره مفتحش تاني وفيه صوت 4 صفارات الاولي مختلفه عن الثلاثه الي بعد كده
الاجراءات الي عملتها
جربت اشغل الجهاز وانا مركب رام واحده في الاربع فتحات نفس المشكله جربت الرام التانيه برضو في الاربع فتحات نفس المشكله جرب اشتغل علي فيجا البورده نفس المشكله عملت cl cmos بطرقتين فصلت البطاريه وحططها تاني بعد دقيقه ومره 5 دقايق وعملت الطريقه التانيه حطيت jumper علي مدخل cl الي في البورده ونفس المشكله جربت كل ده بره الكيس خالص عشان اتاكد ان الكيس مش عامله قافله علي البورده مواصفات الجهاز بالاسفل مع اختلاف الفيجا gigabyte gtx 970 والشاشه benq xl27 وجربت فيجا تانيه الي هي Sapphire HD 7850 ياريت الي عنده اي حل تاني يقوله

ayoub_bob
08-02-2017, 16:54
أخى العزيز
هل قمت بتجربة باور سبلاى اخر

phenomenon
08-02-2017, 19:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هل حاولت تغيير البروسيسور قريب ام لم يتم خروجه من مقبس السوكيت من فتره طويله ؟

ahmed soliman13
09-02-2017, 09:30
أخى العزيز
هل قمت بتجربة باور سبلاى اخر
اه جربت ونفس المشكله موجوده

ahmed soliman13
09-02-2017, 09:37
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هل حاولت تغيير البروسيسور قريب ام لم يتم خروجه من مقبس السوكيت من فتره طويله ؟

لما المشكله حصلت كذا مره خرجت البروسيسور وركبته تاني ونظفت المشتت ملحوظه لما عملت cl cmos تاني بال jumber الصوت دلوقتي بقي صفارات كتير ورا بعض بعدين الجهاز يعمل ريستارت وبعدين صفارات كتير تاني بدون ما يفتح ومستمر علي نفس الحال لحد لما افصل عنه الكهرباء

mahmoudabdou19
09-02-2017, 10:09
لما المشكله حصلت كذا مره خرجت البروسيسور وركبته تاني ونظفت المشتت ملحوظه لما عملت cl cmos تاني بال jumber الصوت دلوقتي بقي صفارات كتير ورا بعض بعدين الجهاز يعمل ريستارت وبعدين صفارات كتير تاني بدون ما يفتح ومستمر علي نفس الحال لحد لما افصل عنه الكهرباء
نضف الرامات وجرب او جرب رامه تانيه

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

ahmed soliman13
09-02-2017, 11:04
نظفتها وركبت رماتي في جهاز تاني واشتغلت تمام وجربت رام تانيه في جهازي ونفس المشكله بردو

البعد الخامس
09-02-2017, 11:43
نظفتها وركبت رماتي في جهاز تاني واشتغلت تمام وجربت رام تانيه في جهازي ونفس المشكله بردو

1 - تأكد من توافق الرامه مع الجهاز .

2 - اجعل جهازك يعمل بدون رامات واسمع هل سوف تكون نفس الصوت المتكرر ام تغير

لو كانت نفس الصوت تكون المشكله فى الاتى

- غالباً سولت الرامات بها مشكله او دائرة الكهرباء الخاصه بها .

- او انك لم تقم بتنظيف سولت الرامات من التراب بشكل متقن او غلط فى تركيب الرامات .

لو كانت الصوت غير الصوت الذى تسمعه باستمرار

- غالباً تكون المشكلة الاساسية ليست فى الرامات او سولت الرامات .

- ممكن تكون فى كارت الشاشه او البروسسور وغيرها من قطع الهاردوير .

- او ممكن تكون فى البيوس والبورده تحتاج شحن بيوس جديد .

تستطيع التأكد

1 - عن طريق جهاز Tester للبورده لتحديد سبب او مكان المشكلة .

2- يفضل الذهاب الى الوكيل او الضمان لمعرفه المشكلة يفضل .

3- تستطيع الذهاب بها الى الشركه التى اشتريت منها الجهاز لتجربتها عن طريقهم لمعرفه سبب المشكلة .

4- تسطيع الذهاب بها الى محل او شركه لصيانها الهاردوير لمعرفه سبب المشكلة .

منتظر النتجيه

ahmed soliman13
09-02-2017, 12:37
1 - تأكد من توافق الرامه مع الجهاز .

2 - اجعل جهازك يعمل بدون رامات واسمع هل سوف تكون نفس الصوت المتكرر ام تغير

لو كانت نفس الصوت تكون المشكله فى الاتى

- غالباً سولت الرامات بها مشكله او دائرة الكهرباء الخاصه بها .

- او انك لم تقم بتنظيف سولت الرامات من التراب بشكل متقن او غلط فى تركيب الرامات .

لو كانت الصوت غير الصوت الذى تسمعه باستمرار

- غالباً تكون المشكلة الاساسية ليست فى الرامات او سولت الرامات .

- ممكن تكون فى كارت الشاشه او البروسسور وغيرها من قطع الهاردوير .

- او ممكن تكون فى البيوس والبورده تحتاج شحن بيوس جديد .

تستطيع التأكد

1 - عن طريق جهاز Tester للبورده لتحديد سبب او مكان المشكلة .

2- يفضل الذهاب الى الوكيل او الضمان لمعرفه المشكلة يفضل .

3- تستطيع الذهاب بها الى الشركه التى اشتريت منها الجهاز لتجربتها عن طريقهم لمعرفه سبب المشكلة .

4- تسطيع الذهاب بها الى محل او شركه لصيانها الهاردوير لمعرفه سبب المشكلة .

منتظر النتجيه

جربت بدون الرامات وطلع نفس الصوت روحت لمحل صيانه قالي العيب في دايره الكهرباء للرامات ولسه منتظر انه يصلحها هل مثل هذه المشاكل يسهل اصلاحها وهل البورده هترجع تشتغل طبيعي ومش هيكون في خطر علي باقي المكونات لاني شوفت فيديوهات بيكون العيب غالبا مكثف او مقاومه صفريه وبيستبدلوها بعمل شورت علي المقاومه وبتشتغل بس اكيد لو حصل مشكله في الكهرباء كده الرامات نفسها الي هتتحرق وفي سؤال كمان لو انا عايز اتعلم حاجه زي دي اخد دورات ايه انا اصلا كهربائي بس مش متخصص في مجال اصلاح المازربورد او الالكترونيات عامه وشكرا لردك

البعد الخامس
09-02-2017, 13:42
جربت بدون الرامات وطلع نفس الصوت روحت لمحل صيانه قالي العيب في دايره الكهرباء للرامات ولسه منتظر انه يصلحها هل مثل هذه المشاكل يسهل اصلاحها وهل البورده هترجع تشتغل طبيعي ومش هيكون في خطر علي باقي المكونات لاني شوفت فيديوهات بيكون العيب غالبا مكثف او مقاومه صفريه وبيستبدلوها بعمل شورت علي المقاومه وبتشتغل بس اكيد لو حصل مشكله في الكهرباء كده الرامات نفسها الي هتتحرق وفي سؤال كمان لو انا عايز اتعلم حاجه زي دي اخد دورات ايه انا اصلا كهربائي بس مش متخصص في مجال اصلاح المازربورد او الالكترونيات عامه وشكرا لردك

- تأكد من الضمان ان هذا العيب ليس عيب فى نوع البورده لان لو عيب فى نوع البورده هتتصلح وترجع تانى كل فتره .

- الافضل عمل صيانه لها فى التوكيل او الضمان حتى لو كانت خارج الضمان .

- كما يمكنك اصلاحها فى محل الصيانه لو متأكد من انه امين ويستطيع حل المشكلة

تأخذ دوره اسمها +A وهى متخصصه فى الصيانه .

او تأخذ دورات على بعض شركات او محلات الصيانه هاردوير

وسوف يعظيك دوره فى صيانه البورده .

وليس محل يأخذ الايتم من الناس ويذهب بها الى مكان اخر لاصلاحها

MagicNet
09-02-2017, 14:41
هل المكثفات اللي بالبرده سليمه ام بها انتفاخ ..؟
ياريت صوره من علي ال سلوت الخاص بالرامات والمكثفات المجاوره له .

phenomenon
09-02-2017, 14:55
كنت اقصد من السؤال هل المشكله ظهرت بعد ما حاولت تغير البروسيسور او تفكه مثلا لتغير معجون او شيء من هذا القبيل ؟
مشاكل الصفارات انزار طويل ثم اربع انزارات متكرره في بعض انواع البيوسات دليل على وجود خطا في وسيلة عرض الفيديو
احيانا " اساسها بيكون متعلق بمقبس " دبابيس المعالج

حاول بس تفك البروسيسور وتلقي نظره احده على جميع الابر في السوكيت بدون ان تلمسها اطلاقا واذا اتضح ان كل شيء سليم يبقى ممكن العيب في شيء اخر
اما اذا لاحظت ان في التواء احد الدبابيس او نقصان احداها او خروجه من مكانه فكده ربما يكون ده السبب

فحاول تتاكد من الامر ده

abdalhaliem
09-02-2017, 19:06
الأخ الكريم

قالي العيب في دايره الكهرباء للرامات

اللوحه الأم بالأساس

عباره عن مجموعه دوائر

ولكنها ليست دوائر كهربائيه ولكنها دوائر إلكترونية

وكلمه دائره تعنى

( مخطط ربط المكونات الإلكترونية )

https://www.thaqafnafsak.com/wp-content/uploads/%D8%AA%D8%B5%D9%86%D9%8A%D8%B9-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%8A%D 8%A9-%D8%8C-%D8%AB%D9%82%D9%81-%D9%86%D9%81%D8%B3%D9%83-2.jpg

طبعاا توجد هناك دوائر صغيره أكثر وتلك الدوائر

لها مسارات نحاسيه لكى تتصل المكونات الإلكترونية

وتصبح فى تلك الحاله دائره مستقله

كدائره الرام أو المعالج ألخ ألخ ....

وكل تلك الدوائر توضع على لوحه مصنوعه

من ماده تشبه الفيبر لكنها معالجه بطريقه معينه

وبعد أضافه الدوائر المختلفه يصبح الشكل هكذا من الخلف

https://1.bp.blogspot.com/-3i70d-_xBDY/VKmUNLYFKEI/AAAAAAAAAqU/rFcYu-m2ZLc/s1600/PCB2.gif

https://4.bp.blogspot.com/-xB3dWxDZKpU/Vi6K4uEWTGI/AAAAAAAAeoE/BY6cvJO04eQ/s1600/how-motherboard-work.jpg

وأحتمالات أعطال الدائره الواحده أكبر من أن يحتملها موضوعنا هذا

وبيستبدلوها بعمل شورت علي المقاومه وبتشتغل

أذا كان العطل بأحد مكونات الدائره فيستبدل تماماا

بمكون أخر يحمل نفس القيمه

لذلك نحن نقوم بشراء اللوحات الأم القديمه

لأستعمال مكوناتها بالصيانه

تحياتى

ahmed soliman13
10-02-2017, 23:30
المشكله اتحلت وقالي اني العيب كان bios وانا مستغرب ازاي بصراحه العيب bios وفي اتنين في البورده المفروض لو الاساسي حصله مشكله التاني يعمل وقالي انه عمل برمجه لل bios من جديد لو حد عارف ازاي ياريت يشرح ودفعت تكلفه ١٥٠ جنيه وانا حاسس انه كتير علي للي هو عمله بعدين ظهرت المشكله القديمه الي بسببها حصل كل ده وهي ان الجهاز كان بيعمل ريستارت في اوقات عشوائيه المشكله جننتني خلتتي اشك في البور والرامات والفيجا وفي الاخر سوفت فيديو يوتيوب بيقول المشكله ممكن تكون في زرار restart الي في الكيسه وفعلا فصلته من علي البورده والحمد لله شاغله كويس دلوقتي

البعد الخامس
11-02-2017, 05:01
المشكله اتحلت وقالي اني العيب كان bios وانا مستغرب ازاي بصراحه العيب bios وفي اتنين في البورده المفروض لو الاساسي حصله مشكله التاني يعمل وقالي انه عمل برمجه لل bios من جديد لو حد عارف ازاي ياريت يشرح ودفعت تكلفه ظ،ظ¥ظ جنيه وانا حاسس انه كتير علي للي هو عمله بعدين ظهرت المشكله القديمه الي بسببها حصل كل ده وهي ان الجهاز كان بيعمل ريستارت في اوقات عشوائيه المشكله جننتني خلتتي اشك في البور والرامات والفيجا وفي الاخر سوفت فيديو يوتيوب بيقول المشكله ممكن تكون في زرار restart الي في الكيسه وفعلا فصلته من علي البورده والحمد لله شاغله كويس دلوقتي

هو حاسبك سعر الــBios كانك عندك لاب توب وهو ب 150 جنيه

فى حين ان سعر الجهاز من 25 الى 50 جنيه

الف مليون مبروووك

abdalhaliem
11-02-2017, 05:22
غالى جداا

يمكن بيرفع الأسعار ليواكب الهوجه

لو حايغيرلك شبايه البيوس نفسها

المفروض بخمسين جنيه فقط

ماهو أسم أو موديل بوردتك ؟؟؟