المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل هناك طريقة لتركيب مروحه 3pin بسوكيت اللوحه الأم 4pin Fan Header

midosqc
15-02-2017, 13:22
السلام عليكم
لدى مروحة 120 لها سوكت بور 3 بن والبوردة ليس بها سوى 4 بن عند توصيلها فى احد هذه الاماكن التى تحتوى على 3 بن بتركيب 3 بن فقط فى سوكت المروحة تعمل ولكن سرعتها بطيءة هل من طريقة لعلاج هذه المشكلة
وكيف يمكن تشغيل مروحة صغيرة لها سوكت قديم منثل سوكت بور الهارد data

Yasser
15-02-2017, 13:28
فى البيوس بشكل عام فى خيار لمروحه ال system fan speed اعتقد لو غيرت فى الاعدادات ممكن تنجح فكرتك ....بس تحفظ الاعدادات وانته خارج بF10 غاليا

midosqc
15-02-2017, 13:44
هى مش ديه خاصة بمروحة البروسيسور فقط

Yasser
15-02-2017, 14:22
هى مش ديه خاصة بمروحة البروسيسور فقط

تحب يتاعه البروسيسور اللى اسمها cpu fan speed هتلاقى
system fan speed يعنى المروحه بتاعه الكيسه

midosqc
15-02-2017, 14:52
شكر جزيلا
هى اللوحة msi b85 4 th gen مش عارف هلاقى فيها الاوبشن ده ولا لأ
انما فكرة التوصيل سوكت المروحة 3 وانا مركبها فى 4 بن لا نه مفيش 3 بن فى اللوحة ده صح ولا غلط وهل فيه طريقة اتاكد بيها ولا لأ

محمد السنهوري
15-02-2017, 19:14
عزيزي عندما يتم تركيب المروحه في اللوحه يتم التحكم بها من قبل اللوحه زياده أو نقص السرعه الخاصه بها عن طرق متحكم داخلي في اللوحه وتسطتيع التحكم بها عن طريق البايوس لكن عند تركيبها في البور مباشره عن طريق كابل موليكس تعمل بكامل سرعتها وهذا يقلل من العمر الأفتراضي لها

midosqc
16-02-2017, 13:16
تمام انا كده فعمت ان موضع انها لو السوكت بتاع المروحة 3 بن مفيش مشكلة لما تركب فى 4 بن
بس انا كنت سالت على موضع مروحة البور وقوتلى انه بردوه فى متححكم فى برودة البور هو اللى بيتحكم فى سرعة المروحة انا مش فاهم بصراحة اللى موضوع البور

Yasser
16-02-2017, 13:26
المكان اللى مثبت فى البنات هو اللى مسئول عنها لو لى الماذر بورد فبينظم عملها البيوس بتاع الماذر بورد دى .....ولو البنات على بورده الباور سبلاى يبقى مالناش تحكم فيها لان الباور نظام مغلق ...لكن لو سؤالك اللى افتكره تقريبا عن مروحه متشاله اصلا من باور قديم وعايز تحطها على البورده زى مروحه اللى بتسأل عنها دلوقتى فمافيش مشكله ...التحكم فى السرعه برضوا من البيوس ومعلوماتى ان فى مراوح مافيهاش حساس زى اللى فى مروحه البروسيسور وعشان كده مش ينفع توطى وتعلى انما سرعتها واحده واعتقد ان البنه اللى ناقصه فى فيشه المروحه اللى سألت على توافقها فوق تكون هى اللى بتوصل الحساس ده

midosqc
16-02-2017, 14:06
طيب كده فى حالتين عشان بس افهم الدنيا
الحالة الاولى : طيب انا جربت مروحة البور على بوردة g41 اشتغلت بسرعة جامدة وسوكت المروحة كان 2 بن ومكانها فى البوردة 3 بن ولما جيت احطها فى البور اشتغلت بسرعة بطيئة
هل اقدر اتحكم فيها باى شكل يدوى حتى ولا لأ
الحالة الثانية : عندى مروحة السوكت بتعها 3 بن ومكانها فى البوردة 4 بن وبردوة شغالة بطيئة هل هقدر اتحكم فيها من البيوس ولا لأ
ولكم جزيل الشكر

Yasser
16-02-2017, 14:19
لا اعتقد ان مروحه الباورسبلاى من النوع اللى فيه سنسور وتقدر تتحكم بيه من البيوس .....والحاله التانيه هاقولك جرب وبلغنا بالنتائج

محمد السنهوري
16-02-2017, 15:25
طيب كده فى حالتين عشان بس افهم الدنيا
الحالة الاولى : طيب انا جربت مروحة البور على بوردة g41 اشتغلت بسرعة جامدة وسوكت المروحة كان 2 بن ومكانها فى البوردة 3 بن ولما جيت احطها فى البور اشتغلت بسرعة بطيئة
هل اقدر اتحكم فيها باى شكل يدوى حتى ولا لأ
الحالة الثانية : عندى مروحة السوكت بتعها 3 بن ومكانها فى البوردة 4 بن وبردوة شغالة بطيئة هل هقدر اتحكم فيها من البيوس ولا لأ
ولكم جزيل الشكر

عزيز الخلاصه
أنواع مراوح التبريد تنقسم ألي ثلاث موصلات للطاقه
الوصله الأولي وهيا 4 بن وهيا بها حساس أضافي بمعني أن الجهاز هوا الذي يتحكم بها بطريقه مباشر علي حسب درجه الحراره مثل الخاصه بتبيريد المعالج وهناك مراوح تبريد للكيسه تأتي بنفس الموصل لكنها غاليه الثمن
الوصله الثانيه وهيا تأتي ب3 بن وأيضا تستطيع التحكم بها لكن أنت من خلال الدخول ألي البايوس واختيار سرعه محدده لها وتظل تعمل علي هذه السرعه دائما وهيا ارخص ثمنا من الأولي وليست بالسرعه ذاتها بالطبع
الوصله الثالثه وهيا تأتي 2 بن لتوصيلها ايضا باللوحه ولكن تعمل بكامل سرعتها دائما ولا يتم التحكم بها
وهناك الوصله موليكس التي توصل بالباور سبلاي وايضا تعمل بكامل سرعتها
تنقم الأسنان الموجوده في سوكيت التوصيل في اللوحه الي 4 بن نتهة أثنين للطاقه وأثنين للحساسات وهذا يوضح الموضوع أكثر لك
أتمني أفادتك بهذا
بالنسبه لأجابتي في موضوعك الاخر أقصد مروحه الباور نفسها أي الخاصه بتبريده هوا وليست تبريد الكيسه وهيل توصل بالباور عن طريق حساس بالبورده الداخليه له لزياده السرعه في حاله ارتفاع الحراره اثناء الضغط عليه أو أنخفاضها أثناء الخمول أو بدون ضغط

midosqc
16-02-2017, 15:49
افادك الله
ولا توجد طريقة يديوية لزيادة سرعة مروح البور سبلاى الداخلية ذات 2 بن

محمد السنهوري
16-02-2017, 18:55
افادك الله
ولا توجد طريقة يديوية لزيادة سرعة مروح البور سبلاى الداخلية ذات 2 بن

أولا لا يوجد لأانه كما ذكرت المتحكم بها الباور نفسه
ثانيا هل تسمح لي بسؤالك لماذا

abdalhaliem
16-02-2017, 21:18
الأخ الكريم

لقد أجبناك أنا والأخ محمد سابقاا بهذا الموضوع

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=455499&p=3098304#post3098304

كان من الممكن أن تستفسر فيه عن جميع أسألتك عن المراوح

ولكن ليس معقولا أنشاء مواضيع مكرره بخصوص مروحه

اليس كذلك ؟؟؟؟

برجاء عدم التكرار مستقبلا

أما عن أسألتك فقد قام الأخوه بأجابتك

تحياتى

midosqc
18-02-2017, 20:57
الأخ الكريم

لقد أجبناك أنا والأخ محمد سابقاا بهذا الموضوع

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=455499&p=3098304#post3098304

كان من الممكن أن تستفسر فيه عن جميع أسألتك عن المراوح

ولكن ليس معقولا أنشاء مواضيع مكرره بخصوص مروحه

اليس كذلك ؟؟؟؟

برجاء عدم التكرار مستقبلا

أما عن أسألتك فقد قام الأخوه بأجابتك

تحياتى

ارجو الرفق بافهام الناس فلاجابة لم تكن في البداية فلامانع من الاخذ والرد حتى يتضح المفهوم واظن ان هذا هو الهدف الاسمى من وجود المنتدى
تحياتى

phenomenon
19-02-2017, 00:36
يا اخي العزيز الراجل ما قالشي حاجه غير التنبيهه بقوانين المنتديات فقط وانا هفهم حضرتك ليه
احيانا بكون عاوز اتواصل معاك في اسئلتك و اضيف تعليق لكن بيكون الوقت اتاخر جدا لانك عملت موضوع جديد غير الاول اللي كنت ممكن اتوقع انك تضيف باقي اسئلتك فيه وانا كمان توقفت عن متابعته
لكن بعد فتره يتضح انك عملت موضوع جديد بنفس السؤال و للاسف احيانا لا تجد اجابات بها لانها ليست امامنا باشعارات لوحة التحكم وشخصيا اول ما اتابع اتابع الاشعارات الجديده بدلاً من الموضوعات الجديده
انا بس حبيت افهمك ليه النقطه دي بتضايق المشرفين و بتصعب علينا التواصل في جميع الموضوعات و بتشتت التركيز على اي موضوع مفروض نجيبه اولا و الضغط احيانا يشتد
عموما انا بعتذرلك لو وصلك التنبيهه بسوء تفاهم لكن ليس مقصود منه سوى التنبيهه واحنا تحت امرك اي وقت و ربنا يبارك في الاخ ياسر و محمد متاخروش عنك

abdalhaliem
19-02-2017, 00:52
لن أضيف شيئا على كلام أخى Phenomenon

ارجو الرفق بافهام الناس فلاجابة لم تكن في البداية فلامانع من الاخذ والرد
حتى يتضح المفهوم واظن ان هذا هو الهدف الاسمى من وجود المنتدى
تحياتى

حسنا نحن أبتدأنا المشاركه ب

( الأخ الكريم )

وأنتهينا من المشاركه ب

( برجاء عدم التكرار مستقبلا )

يعنى بنرجوك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ماذا تريد بعد ؟؟؟