المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تأخير في حركة مؤشر الماوس أثناء العمل فترات طويله

الصفحات : [1] 2

Maaher
14-03-2017, 13:48
السلام عليكم
جهازي مستعمل حوالي 8 شهور و كل محتوياته داخل الضمان و متوفر فاتورة الشراء و جميع العلب الخاصة بقطع الهاردوير بحالة ممتازة

إمكانيات الجهاز
i7 6700 non K

Msi z170a M3 (https://www.amazon.com/Z170A-GAMING-M3-DualDDR4-2400-SATA3/dp/B013GOS6IO)

seasonic m12 620w

g skill ripjaws 2400Mhz 2x8 DDr4 16 g.b

nzxt phantom 240

abdalhaliem
14-03-2017, 15:04
الأخ الكريم

يمكن دى أول مره يكون ردى هكذا

الجهاز جيد أخى

فكر قليلاا قبل الخساره

تحياتى

Maaher
14-03-2017, 15:15
الأخ الكريم

يمكن دى أول مره يكون ردى هكذا

الجهاز جيد أخى

فكر قليلاا قبل الخساره

تحياتى

أشكرك جداً علي النصيحة أخي ربنا يباركلك
بس أنا كنت حابب أعرف السعر للعلم بالشيء
و بجانب ده عندي مشكلة في الجهاز انا مش عارف إيه سببها و فضلت شهور فيها و رحت للمحل اللي إشتريت منه و صرفت يمكن 600 جنيه زيادة علي تمن الجهاز مواصلات و قرف و موصلتش لأي حاجة فعلاً تعبت حتي معنديش إستعداد أتعامل مع الضمان و أقولهم علي مشكلة أنا مش عارف سببها و لا فاهمها و بتيجي بشكل عشوائي جداً
فحقيقي تعبت و فضلت إني أبيعه لحد يتصرف مع الضمان

abdalhaliem
14-03-2017, 16:23
أشكرك جداً علي النصيحة أخي ربنا يباركلك
بس أنا كنت حابب أعرف السعر للعلم بالشيء
و بجانب ده عندي مشكلة في الجهاز انا مش عارف إيه سببها و فضلت شهور فيها و رحت للمحل اللي إشتريت منه و صرفت يمكن 600 جنيه زيادة علي تمن الجهاز مواصلات و قرف و موصلتش لأي حاجة فعلاً تعبت حتي معنديش إستعداد أتعامل مع الضمان و أقولهم علي مشكلة أنا مش عارف سببها و لا فاهمها و بتيجي بشكل عشوائي جداً
فحقيقي تعبت و فضلت إني أبيعه لحد يتصرف مع الضمان

تمام أنظر أخى ماهر

طبعاا موضوعنا هنا ليس له علاقه بهذا القسم نهائياا

لكن واضح أنك محبط

أنا فقط أنصحك كأخ لك

قم بعمل موضوع بقسم مشاكل الحاسب

وتعشم خيراا سنحاول حل تلك المشاكل

فقط حاول جاهداا شرح الموضوع كاملاا ألى حد الملل

ولاتغفل شيئا حتى وأن كان من وجهه نظرك غير هام

فى أنتظارك أخى الكريم

phenomenon
14-03-2017, 21:17
انا فاكر مشكلة الاخ ماهر و كانت مرهقه جدا
فرييز وتقطيع مستمر أثناء سماع الاغاني و الصوتيات لكن يا استاذ ماهر انت قولت ان المشكله اتحلت الحمد لله هل ظهرت تاني بعد فتره قليله ولا هي اساسا مختفتش ؟

المشاكل دي غالبا سببها كودك غير مدعوم او تعريفات غير مستقره لكن هي حصلت معايا من فتره واختفت برضو من نفسها لكن اظن احيانا ان المشكله بتكون شورت في اي القطع
عموما جاري نقل الموضوع لقسم المشاكل و نبدا من جديد لكن اساسا مينفعشي تبيع بهذا الشكل لانها ممكن تبقى بسيطه جدا لكن تخسرك كتير و المشتري يمسك فيها و هيبقى حقه

بص هطلب منك تشتري HD USB زمانه بقى ب 60 جنيه دلوقتي و جرب تعتمد عليه في اي منفذ صوت واركن الاعتماد على كارت الصوت مؤقتا

وايه اللي حصل مع الشركه هل المشكله كانت بتظهر وانت عندهم ولا قالولك ايه فيها ؟

اشرحلنا كل اللي حصل الفتره الماضيه

abdalhaliem
14-03-2017, 22:18
فرييز وتقطيع مستمر أثناء سماع الاغاني و الصوتيات لكن يا استاذ ماهر انت قولت ان المشكله اتحلت الحمد لله هل ظهرت تاني بعد فتره قليله ولا هي اساسا مختفتش ؟

المشاكل دي غالبا سببها كودك غير مدعوم او تعريفات غير مستقره لكن هي حصلت معايا من فتره واختفت برضو من نفسها لكن اظن احيانا ان المشكله بتكون شورت في اي القطع
عموما جاري نقل الموضوع لقسم المشاكل و نبدا من جديد لكن اساسا مينفعشي تبيع بهذا الشكل لانها ممكن تبقى بسيطه جدا لكن تخسرك كتير و المشتري يمسك فيها و هيبقى حقه

بص هطلب منك تشتري HD USB زمانه بقى ب 60 جنيه دلوقتي و جرب تعتمد عليه في اي منفذ صوت واركن الاعتماد على كارت الصوت مؤقتا

تمام أخى phenomenon

+

أننا نحتاج أن نشارك معكم

ونُلِمْ بكل أطراف المشكله

لو حتى عن طريق أرفاق

رابط للمشاركه الخاصه بطرح المشكله

وربنا المستعان

تحياتى

Maaher
15-03-2017, 17:15
تمام أنظر أخى ماهر

طبعاا موضوعنا هنا ليس له علاقه بهذا القسم نهائياا

لكن واضح أنك محبط

أنا فقط أنصحك كأخ لك

قم بعمل موضوع بقسم مشاكل الحاسب

وتعشم خيراا سنحاول حل تلك المشاكل

فقط حاول جاهداا شرح الموضوع كاملاا ألى حد الملل

ولاتغفل شيئا حتى وأن كان من وجهه نظرك غير هام

فى أنتظارك أخى الكريم

أنا مقدر نصيحة حضرتك جداً و عارف إنه حضرتك مش كسبان و لا خسران شيء و إن ده كرم من حضرتك و نصيحة أخوية عشان مخسرش و ربنا يكرمك و يجازيك خير علي ده
بس فعلاً زي ما قال أخي Phenomenon أنا كنت مقدم مشكلة هنا و كانت متعبة جداً و فعلاً تعبت الاخوة معايا جداً خصوصاً أخي phenomenon الله يسعده و يخليه و مسابنيش لحد أخر لحظة في البوست و فضل معايا للأخر و يساعد في حل المشكلة

تمام أخى phenomenon

+

أننا نحتاج أن نشارك معكم

ونُلِمْ بكل أطراف المشكله

لو حتى عن طريق أرفاق

رابط للمشاركه الخاصه بطرح المشكله

وربنا المستعان

تحياتى

ده لينك المشكلة القديمة أخي تفضل
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=450871

Maaher
15-03-2017, 17:24

أهلاً أخي phenomenon
أزي حضرتك؟ أتمني تكون بخير
المشكلة إتحلت أخي وقت ما قلت بالبوست وبعدها بأيام رجعت بالفعل و لسة من قريب يمكن حوالي أسبوعين بس إختفت تماماً و معرفش إيه السبب و فعلاً مستغرب ده جداً بس ظهرت مشاكل تاني أو يمكن كانت موجودة وقتها و أنا مش ملاحظها لأني مكنتش تعمقت في إستخدام الجهاز و كان تركيزي علي حل المشكلة بتاعت الفريز و صوت التعليق الغريب ده و بس

لكن حالياً بستخدم الجهاز بشكل عميق بعد ما المشكلة إختفت بتاعت الفريز و صوت الزن بتاع التعليق بدون تدخل مني

ولاحظت أثناء إستخدامي إن الجهاز بيعلق و يتقل مبيحصلش فريز بس بيحصل تعليق و بيحصل تقل شديد حتي في حركة مؤشر الماوس نفسه علي الشاشة أو في إستخدامي للبرامج زي برنامج الفوتوشوب أثناء العمل و بيحصل بطيء شديد في عرض القوائم الخاصة بالبرنامج فوق بعد شوية من الإستخدام للبرنامج

كمان بيظهر عندي صوت غريب جداً من داخل الجهاز مش قادر أحدد مصدره هل هو من المازر بورد نفسها تجاه الرامات و لا الصوت ده من البروسيسور!! فعلاً مش قادر أحدد
بس في كل الأحوال أنا هفتح بوست إن شاء الله في قسم المشاكل و هرفق بيه كل الأشياء و أمثلة فيديو للتعليق و البطيء و كمان تسجيل الصوت الغريب ده و هعرض المشاكل كلها بشكل واضح و أعمق

بالنسبة للشركة فأنا رحت و قالوا سوفت وير من الويندوز و بالفعل غيرت و حصلت المشكلة وقتها قالولي عشان دي مش نسخة ويندوز أصلية و ملعوب فيها و كلام هبل من ده عشان المحل يبعد المشكلة عنه و بالرغم من إني محمل النسخة من الاساس من موقع مايكروسوفت و تفعيلها كان تلقائي بدون أي تدخل مني و لا حتي كراك أو لعب في ملفات و المازر بورد كانت بتعمل أكتيف للويندوز علي حسب كلام شركة مايكروسوفت لما قريت حالات التفعيل بتتم إزاي

abdalhaliem
15-03-2017, 18:33
الأخ الكريم

لتوى قرأت موضوعك المشار أليه بالكامل

حسنا عزيزى

توجد طريقه نعمل بها ألا وهى

طريقه تحييد الأحتمالات

وكما قال أخى phenomenon

فلنبدأ من جديد

فى أنتظار موضوعك الذى تنوى أنشائه

تحياتى

phenomenon
15-03-2017, 18:54
طيب تمام انا فهمت كده يا اخ ماهر يعني صوت الفرييز اختفى لكن حالة التجميد مستمره ؟
عموما هننتظر برضو طرحك للمشكله من جديد في قسم المشاكل وانا بجهز اول رد حاليا ونقول يارب نقدر نحلها

Maaher
15-03-2017, 20:36
الأخ الكريم

لتوى قرأت موضوعك المشار أليه بالكامل

حسنا عزيزى

توجد طريقه نعمل بها ألا وهى

طريقه تحييد الأحتمالات

وكما قال أخى phenomenon

فلنبدأ من جديد

فى أنتظار موضوعك الذى تنوى أنشائه

تحياتى

تمام أخي شكراً لك و لتعبك و إن شاء الله بنشأ الموضوع في أقرب وقت بس أجهز الأشياء اللي برفقها بالموضوع

Maaher
15-03-2017, 20:39
طيب تمام انا فهمت كده يا اخ ماهر يعني صوت الفرييز اختفى لكن حالة التجميد مستمره ؟
عموما هننتظر برضو طرحك للمشكله من جديد في قسم المشاكل وانا بجهز اول رد حاليا ونقول يارب نقدر نحلها
أعتقد إني مكنتش واضح كفاية في كلامي أسف أخي
لأ حتي الفرييز نفسه راح مع الصوت كمان بس اللي بيحصل زي تعليق او تهنيج متقطع و زي حركة بطيئة للجهاز يعني حركة مع تعليق و حركة مع تعليق مستمرة بشكل سريع كل منهم بيكون لأجزاء من الثانية أو لثواني بسيطة

لكن الحالة القديمة بتاعت صوت الفريز و الفريز نفسه اللي كان بيفضل لثواني و مستمر بدون أي حركة أو بطيء حتي في الحركة إختفت تماماً و معرفش إزاي ده
و إن شاء الله نقدر نحلها
يارب

phenomenon
15-03-2017, 23:20
ايه نوع و كود الرامات معاك ( هل الكود موجود في صفحة الرامات المدعومه ؟ )
طيب مؤقتا ممكن تعتمد على المعالج الرسومي المدمج و تشوف اخبار حالة قوائم البرامج بتختفي ولا مستمره و ترد علينا

جاري نقل الموضوع لقسم المشاكل و تغيير العنوان خليك متابع

Maaher
17-03-2017, 11:18
شكراً جزيلاً أخي phenomenon (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11301600)
لتعديل الموضوع و نقله للقسم المناسب أشكرك جداً علي تعبك
و أسف جداً جداً جداً علي التأخير بس والله إختبارت الميدترم بدأت عندي بالجامعة فمشغول جداً والله و حصل مني تأخير غصب عني
الرامات g skill ripjaws بس بالنسبة للكود معرفهوش و معرفش ازاي اجيبه، هل الكود هو السريال اللي بيكون مسجل علي الرام و ملصق عليها؟
بالنسبة لصفحة الرامات المدعومة معرفش مكانها للأسف أنا دخلت علي موقع Msi و الصفحة الخاصة بالبوردة بتاعتي بس ملقتش أي شيء يتعلق بكود للرامات و لا انواع الرامات المدعومة غير كلام بشكل عام مش كتابة عن أنواع بحد ذاتها

بالنسبة للمعالج الرسومي Gpu فأنا بالفعل بعتمد علي المعالج الرسومي الخاص بالمعالج المركزي Cpu و مبستخدمش معالج خارجي
بس المشكلة موجودة

Maaher
17-03-2017, 15:20
دي صورة الرامات و الكود اللي عليها

https://scontent-cai1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/17360617_1502611183083488_1887431778_n.jpg?oh=c7ee 3926f97724f50cf122db70049e7b&oe=58CE16A5

و ده مثال للصوت الغريب اللي بيطلع من الجهاز
https://vocaroo.com/i/s1Y3CV2BcPQO

Maaher
17-03-2017, 15:21
أنا حاولت أصور اليطيء بس للاسف الكاميرة بتاعت الموبايل مش جيباه بالسرعة الكافية عشان يكون واضح فمنجحتش المحاولة

phenomenon
17-03-2017, 17:34
أنا عارف شكل اللاج المقصود يا اخ ماهر
و إحتمال انها مش بتظهر مع بداية فتح الجهاز و لكن بعد مرور فتره زمنيه طويله ساعه ساعتين ممكن 10 ممكن اليوم التاني

هل جربت الموضوع ده قبل كده

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5365-RXBN-5508

Maaher
17-03-2017, 17:38
أنا عارف شكل اللاج المقصود يا اخ ماهر
و إحتمال انها مش بتظهر مع بداية فتح الجهاز و لكن بعد مرور فتره زمنيه طويله ساعه ساعتين ممكن 10 ممكن اليوم التاني

هل جربت الموضوع ده قبل كده

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5365-RXBN-5508
لا
هجرب الموضوع
بس حضرتك مردتش عليا بالنسبة للسريال الرام و اللي رفعته هو تمام ده المطلوب؟ و كمان بالنسبة للصوت الغريب ده اللي من الرام او البروسيسور او يمكن المازر بورد ده ايه مصدره و سببه؟

كمان بالنسبة للاج هو مش بيكون من الماوس بس هو بيكون بطيء عام بس بيظهر بشكل واضح علي الماوس في ان حركته بتتقطع بس لو بعمل أي عملية تانية زي إني بفتح حاجة مثلاً أو بفتح قايمة هي كمان بيكون فيها لاج و بطيء و تقطيع زي الماوس بالظبط بس الماوس أكثر وضوح فعشان كده كنت بركز عليه بس مش معني ده انه هو الوحيد اللي فيه لاج بس

phenomenon
17-03-2017, 17:53
للاسف الموقع محتاج فلاش بلاير ومش بثبته لانه بيعمل معايا لاج أثناء التصفح وحتى بعد الغاء تثبيته بيستمر اللاج طالما تم تثبيته في الويندوز

لو الصوت خارج من السماعه نفسها ده يبقى غالبا سببه الكودك او المشكله اللي احنا فيها حاليا
لكن لو الصوت خارج من اي قطعة هاردوير فارجوا لو تقدر ترفعهالنا على يوتيوب او موقع مش محتاج فلاش

Maaher
17-03-2017, 17:58
للاسف الموقع محتاج فلاش بلاير ومش بثبته لانه بيعمل معايا لاج أثناء التصفح وحتى بعد الغاء تثبيته بيستمر اللاج طالما تم تثبيته في الويندوز

لو الصوت خارج من السماعه نفسها ده يبقى غالبا سببه الكودك او المشكله اللي احنا فيها حاليا
لكن لو الصوت خارج من اي قطعة هاردوير فارجوا لو تقدر ترفعهالنا على يوتيوب او موقع مش محتاج فلاش
هو الصوت من قطع الهاردوير نفسها من داخل الجهاز بعيد تماماً عن السماعات، و حاضر هرفعها لحضرتك يوتيوب

بس بالنسبة للرامات ازاي اقدر اتاكد انها داعمة و تمام و السيريال مفيهوش مشكلة؟ هتأكد من موقع البوردة Msi و لا منين؟

Maaher
17-03-2017, 18:15
تفضل أخي ده الصوت و لكنه منخفض قليلاً فهيحتاج يكون الصوت عالي عشان يكون الريكورد مسموع
https://youtu.be/DDcbbD548Gk

abdalhaliem
17-03-2017, 23:49
نأسف للتأخير

بالتواصل معكم

قمت بسماع الصوت

وهو اقرب الى صوت حكه المروحه

أريدك أن تقرب أذنك ألى أتجاه الباور صبلاى

أو ألى مروحه المعالج وتتأكد هل الصوت صادر منهم

هذا بالنسبه للصوت

بالنسبه لكود الرامات

أولا تلك صفحه الرامات التى تدعمها لوحتك

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-GAMING-M3.html#support-mem

ثانياا عند قراءه كود الرامه التى لديك كانت كالأتى

F4-2400C15S-8GRR

وكان هذا أقرب كود له بالقائمه التى أرفقنا رابط لها أعلاه

F4-2400C15D-8GRR

هل لاحظت أى أختلال بأداء الرام ؟؟؟

ومافهمته منك أن المشكله القديمه أنتهت

أريد منك وصفا أضق للاج الذى يحدث معك

وأى وقت يحدث تحديداا

وهل يستمر طويلاا

وهل يعود الجهاز لطبيعته من تلقاء نفسه ( بدون ريستارت )

فى أنتظارك

Maaher
18-03-2017, 09:04
نأسف للتأخير

بالتواصل معكم

قمت بسماع الصوت

وهو اقرب الى صوت حكه المروحه

أريدك أن تقرب أذنك ألى أتجاه الباور صبلاى

أو ألى مروحه المعالج وتتأكد هل الصوت صادر منهم

هذا بالنسبه للصوت

بالنسبه لكود الرامات

أولا تلك صفحه الرامات التى تدعمها لوحتك

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-GAMING-M3.html#support-mem

ثانياا عند قراءه كود الرامه التى لديك كانت كالأتى

F4-2400C15S-8GRR

وكان هذا أقرب كود له بالقائمه التى أرفقنا رابط لها أعلاه

F4-2400C15D-8GRR

هل لاحظت أى أختلال بأداء الرام ؟؟؟

ومافهمته منك أن المشكله القديمه أنتهت

أريد منك وصفا أضق للاج الذى يحدث معك

وأى وقت يحدث تحديداا

وهل يستمر طويلاا

وهل يعود الجهاز لطبيعته من تلقاء نفسه ( بدون ريستارت )

فى أنتظارك

لا
ولا يهمك اخي
الصوت بعيد عن الباور أنا عندي الباور بالأسفل و بعيد عن مصدر الصوت، كمان أنا فصلت المروحة تماماً بتاعة المعالج و شغلت الجهاز بدونها و رغم كده الصوت موجود بس مش قادر أحدد مصدره هل من المازر بورد تجاه الرامات او الرامات نفسها و لا من المعالج
بس اللي لاحظته ان عند الضغط علي الجهاز الصوت بيختفي و لما الجهاز يكون في حالة طبيعية الصوت بيرجع تاني يعني حتي لو بعمل اختبار ريندر للبروسيسور مثلاً الصوت يختفي تماماً و بمجرد الإنتهاء من الضغط بيرجع يظهر

بصراحة لم افهم شكل اختلال الرام يكون ازاي؟ ياريت توضحلي أكتر لو سمحت

بالنسبة للمشكلة القديمة هي مختلفة عن دي، القديمة كان صوت زن شديد من السماعات و فريز كامل للجهاز بدون اي حركة لثواني و الجهاز مش بيستجيب نهائي و المشكلة انتهت من تلقاء نفسها

لكن المشكلة دي انه بيحصل بطيء للنظام بشكل عام و تقطيع في الحركة بس مش فريز تام و بيحصل زي فريز بسيط جداً جداً يمكن لأجزاء من الثانية و يرجع الجهاز يستجيب بعدين يرجع تاني الفريز البسيط بعدين يرجع الفريز و هكذا و بيكون بسرعة عالية جداً غير المشكلة القديمة

بالنسبة للاج هو بيحصل عشوائي يمكن اول ما اشغل الجهاز او يمكن بعدها بساعة او ساعتين او اي وقت، بس بيحصل لما أضغط علي الجهاز أو بعد ما بضغط عليه يعني ممكن يحصل في لعبة أو ممكن يحصل في الفوتوشوب بعد ما أكون بدأت شغل في بروجيكت او برامج تانية و بلاحظ ان الجهاز كله بشكل عام أصبح أبطيء بنسبة بسيطة

و أه الجهاز سرعته بترجع تلقائي بعدها بشوية، و أوقات يرجع أبطيء تاني من نفسه برضه بدون أي ريستارت

abdalhaliem
18-03-2017, 10:36
مرحباا أخى الكريم

نرجع مره أخرى لتساؤلاتنا

مش قادر أحدد مصدره هل من المازر بورد تجاه الرامات او الرامات نفسها و لا من المعالج

هل يوجد على البورده سبيكر ( سماعه صغيره ) ؟؟

ولمادا شكوكك تجاه الرام والمعالج ؟؟ ولما لايكون الهارد ؟؟

بصراحة لم افهم شكل اختلال الرام يكون ازاي؟

هذا الأختلال بحلاته البسيطه عباره عن رسائل أيرور

( Error Messages )

وفى حالاته المتقدمه شاشه زرقاء

لكن المشكلة دي انه بيحصل بطيء للنظام بشكل عام و تقطيع في الحركة بس مش فريز تام و بيحصل زي فريز بسيط جداً جداً يمكن لأجزاء من الثانية و يرجع الجهاز يستجيب بعدين يرجع تاني الفريز البسيط بعدين يرجع الفريز و هكذا و بيكون بسرعة عالية جداً غير المشكلة القديمة
بالنسبة للاج هو بيحصل عشوائي يمكن اول ما اشغل الجهاز او يمكن بعدها بساعة او ساعتين او اي وقت، بس بيحصل لما أضغط علي الجهاز أو بعد ما بضغط عليه يعني ممكن يحصل في لعبة أو ممكن يحصل في الفوتوشوب بعد ما أكون بدأت شغل في بروجيكت او برامج تانية و بلاحظ ان الجهاز كله بشكل عام أصبح أبطيء بنسبة بسيطة
و أه الجهاز سرعته بترجع تلقائي بعدها بشوية، و أوقات يرجع أبطيء تاني من نفسه برضه بدون أي ريستارت

دعنا أولا نتناول قصه اللاج

ونتغاضى مؤقتاا عن الصوت

فربما لهم علاقه ببعضهما وربما لا

بكلامك أعلاه توجد عده أسئله أغلبها يتعلق بالسوفت وير

وبما أنى عند قراءة موضوعك القديم

فهمنا منه أنه عندك هاردين

واحد ( hhd ) والأخر ( ssd )

أيهما عليه النظام

وبالنسبه للهارد ال ssd هل قمت بتحويله gpt

بصوره صحيحه

وهل قمت بأختبار الهارد نفسه

توجد بجبعتى الكثير من الأسئله لكنى أورجئها

لحين أنتهائنا مما ذكرناه أعلاه

فقط ماأطلبه منك عند طلب شىء منك

وكنت قد سبق لك القيام به

فلا تتردد بالقيام به مره أخرى

ولتتأكد أننا نطلب شىء لزوم الشىء

( لغرض بنفس يعقوب )

تحياتى

Maaher
18-03-2017, 11:11
مرحباا أخى الكريم

نرجع مره أخرى لتساؤلاتنا

هل يوجد على البورده سبيكر ( سماعه صغيره ) ؟؟

ولمادا شكوكك تجاه الرام والمعالج ؟؟ ولما لايكون الهارد ؟؟

هذا الأختلال بحلاته البسيطه عباره عن رسائل أيرور

( Error Messages )

وفى حالاته المتقدمه شاشه زرقاء

دعنا أولا نتناول قصه اللاج

ونتغاضى مؤقتاا عن الصوت

فربما لهم علاقه ببعضهما وربما لا

بكلامك أعلاه توجد عده أسئله أغلبها يتعلق بالسوفت وير

وبما أنى عند قراءة موضوعك القديم

فهمنا منه أنه عندك هاردين

واحد ( hhd ) والأخر ( ssd )

أيهما عليه النظام

وبالنسبه للهارد ال ssd هل قمت بتحويله gpt

بصوره صحيحه

وهل قمت بأختبار الهارد نفسه

توجد بجبعتى الكثير من الأسئله لكنى أورجئها

لحين أنتهائنا مما ذكرناه أعلاه

فقط ماأطلبه منك عند طلب شىء منك

وكنت قد سبق لك القيام به

فلا تتردد بالقيام به مره أخرى

ولتتأكد أننا نطلب شىء لزوم الشىء

( لغرض بنفس يعقوب )

تحياتى

لا لا يوجد علي البوردة سبيكر
بالنسبة لبعد شكوكي عن الهارد، أنا إستخدمت أكثر من هارد و نفس المشاكل كانت موجودة إستخدمت هارد قديم من اللي عندي wd blue Hhd و شيلت ال Hhd و ال Ssd الحالي
بالنسبة للنظام فهو علي ال SSd بالنسبة للتحويل لل gpt بصراحة مفهمتش معناه بس أعتقد إني محولتهوش
و بالنسبة لإختبار الهارد قمت بإختباره بأكثر من برنامج و مكنش فيه أي مشاكل

و حضرتك إتفضل إسأل و أطلب أي شيء بجاوب و بكرر و أنفذه تاني عادي في الأول و الأخر حضرتكم بتساعدوني فكتر خيركم فمن الطبيعي إني أنفذ اللي تطلبوه و أساعدكم في حل المشكلة الخاصة بيا
دي صورة للهارد من النظام
https://scontent-cai1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/17392194_1503487009662572_1459070866_n.jpg?oh=dce4 9932d695aeff81055e44ce21142e&oe=58CF6343
و دي صور للجهاز من الداخل و البوردة

https://scontent-cai1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/17350988_1503487016329238_662327733_n.jpg?oh=ca761 6fea1c96721ee8de80f1daeca93&oe=58CF972C
https://scontent-cai1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/17392182_1503487089662564_1735666383_n.jpg?oh=79cc 91b2e354bda558bede966969595e&oe=58CF7554

https://scontent-cai1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/17361065_1503487052995901_135616637_n.jpg?oh=92dca 78f79ec7f81122f9891df531260&oe=58CF9877

abdalhaliem
18-03-2017, 12:29
تمام أخى

ممكن صوره لبرنامج

AS SSD Benchmark

بعد فحص الهارد ال ( ssd )

وأرجوا التركيز بالسؤال القادم

بالنسبه للاج هل يحدث وأن تطالع أو تستعمل برامج أو ملفات

داخل هارد ال ( hhd ) ؟؟؟

ولمعرفه أن كان الهارد ال ( ssd ) gpt من عدمه

قم بتثبيت برنامج

MiniTool Partition Wizard

وفقط رايت كليك على رأس الهارد

ومشاهده الأوبشن الذى يعطيه لك البرنامج

فأذا أعطاك خيار التحويل ألى ( mbr ) فالهارد gpt

والعكس صحيح

وللتقريب أليك تلك الصوره

طبعا أنا أريدك أن تشاهد وتخبرنا فقط

ولا تفعل شيئا من خلال البرنامج

فى أنتظارك

Maaher
18-03-2017, 14:15
صراحة أخي لا أتذكر حدوثه من عدمه علي ال Hhd حتي أكون صريح، بس أعتقد و ليس أكيد إنه بيحصل كذلك علي Hdd

تفضل أخي صورة الهارد من البرنامج بعد الفحص

و الهارد طلع gpt كشفت عنه من الويندوز و تأكدت من بارتيشن ستايل
و دي الصورة

SemsemBanhawy
18-03-2017, 14:35
مشكلة اللاج في القوائم دي بتحصل معاك أول ما تشغل برنامج زي " فوتوشوب - اليستريتور " ولا بعد زمن من التشغيل والعمل
وعلي أي اصدار من البرامج دي تعمل ؟ CC 2017 / 2016 ?

abdalhaliem
18-03-2017, 14:42
تمام قرائات الهارد جيده ولابأس بها

( ليست مثاليه ولكن جيده )

صراحة أخي لا أتذكر حدوثه من عدمه علي ال Hhd حتي أكون صريح، بس أعتقد و ليس أكيد إنه بيحصل كذلك علي Hdd

لم تفهم قصدى ليس هذا ماأقصده

أقصد أنت الأن قمت بفتح الجهاز

وقام الويندوز بالعمل والأمور على مايرام

لكن لكونك تحتفظ بأغلب ملفاتك على الهارد ال ( HHD )

فتقوم بفتحه للتعامل

حسنا

أيحدث اللاج وأنت داخل الهارد ال ( HHD )

مهمه جداا تلك الجزئيه

سؤال جانبى

لفت نظرى أنك لاتعلم أن كان هاردك GPT من عدمه

أأنت من قمت بتجميع الجهاز لأول مره

ويوجد شىء بسيط لكنه أوقات كثيره يسبب مشاكل

العوازل التى أسفل مسامير الرباط

التى تربط البورده بالكيسه هل توجد بها عوازل

تشبه الصوره القادمه

https://img.banggood.com/thumb/water/upload/2015/02/SKU196436_2.jpg

لأن وظيفه تلك العوازل هى منع التلامس نهائيا

بين الجسم المعدنى للكيس واللوحه الأم

تجنبا لأى شحنات كهربائيه نتيجه تلاصق

الكيس لجسم الباور وبالتالى تلاصقها مع البورده

لكن تلك العوازل تمنع ذلك نهائيا

فعليك التأكد من ذلك

باأنتظارك

Maaher
18-03-2017, 14:51
تمام قرائات الهارد جيده ولابأس بها

( ليست مثاليه ولكن جيده )

لم تفهم قصدى ليس هذا ماأقصده

أقصد أنت الأن قمت بفتح الجهاز

وقام الويندوز بالعمل والأمور على مايرام

لكن لكونك تحتفظ بأغلب ملفاتك على الهارد ال ( HHD )

فتقوم بفتحه للتعامل

حسنا

أيحدث اللاج وأنت داخل الهارد ال ( HHD )

مهمه جداا تلك الجزئيه

سؤال جانبى

لفت نظرى أنك لاتعلم أن كان هاردك GPT من عدمه

أأنت من قمت بتجميع الجهاز لأول مره

ويوجد شىء بسيط لكنه أوقات كثيره يسبب مشاكل

العوازل التى أسفل مسامير الرباط

التى تربط البورده بالكيسه هل توجد بها عوازل

تشبه الصوره القادمه

https://img.banggood.com/thumb/water/upload/2015/02/SKU196436_2.jpg

لأن وظيفه تلك العوازل هى منع التلامس نهائيا

بين الجسم المعدنى للكيس واللوحه الأم

تجنبا لأى شحنات كهربائيه نتيجه تلاصق

الكيس لجسم الباور وبالتالى تلاصقها مع البورده

لكن تلك العوازل تمنع ذلك نهائيا

فعليك التأكد من ذلك

باأنتظارك

فهمت
لا اخي و انا بالداخل يحدث بطيء بسيط جداً جداً يعني يخذ وقت في عرض الملفات امامي يعني الصور تظهر بشكلها العادي كأنها ملف صورة بس يخذ أجزاء من الثانية حتي يظهر محتوي الصورة نفسه و الملفات يعني بطيء بسيط جداً جداً لكن معتقدش إنه نفس اللاج و التقطيع اللي يحصل
بس أوقات لو أشغل برنامج من الHhd تكون الإستجابة سريعة و أوقات تكون بطيئة بس ده بيحدده إن يكون حصل لاج او الجهاز بطيء من الاول من قبل ما أفتح ال Hhd من الأساس

نعم أخي أنا من قمت بتجميع الجهاز لكن ليست لي خبرة عالية في الهاردوير و قعدت أتعلم حوالي شهر قبل ما أجمع الجهاز و أقرأ كثير بس قبلها ما كنت أعرف شيء نهائي عن الهاردوير و كل تعاملي مع السوفت وير فقط
حالياً عندي خبرة لا بأس بها و لكن مش متعمق في الهاردوير فكتير من المصطلحات معرفهاش

صراحة أخي لا أتذكر وجودها من عدمه بس أعتقد إنها مش موجودة

إزاي أتأكد من ده؟ أفك البوردة و أشوف؟