المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعويم العملة

m.ohamed
23-03-2017, 01:05
السلام عليكم عندي سؤال للاخوة فى مصر الشقيقة ، لا أقصد اي اسائة فقط رأيت منشور فى الفيسبوك يتكلم عن سلبيات التعويم
سؤالي ماهو انعكاس تعويم الجنيه على سوق قطع الكمبيوتر هل اصبح استيرادها مكلف جداا عندكم، لاننا ايضا مقبلون على التعويم واريد تحديث جهازي السنة القادمة اخاف ان يصبح سعر القطع جنوني
اللهم اشتريها قبل ان يغرق الدرهم المغربي

engsoo
23-03-2017, 02:48
السلام عليكم عندي سؤال للاخوة فى مصر الشقيقة ، لا أقصد اي اسائة فقط رأيت منشور فى الفيسبوك يتكلم عن سلبيات التعويم
سؤالي ماهو انعكاس تعويم الجنيه على سوق قطع الكمبيوتر هل اصبح استيرادها مكلف جداا عندكم، لاننا ايضا مقبلون على التعويم واريد تحديث جهازي السنة القادمة اخاف ان يصبح سعر القطع جنوني
اللهم اشتريها قبل ان يغرق الدرهم المغربي

طبعا اخي الكريم اصبحت الاسعار جنونية فلك ان تتخيل سعر معالج كان ب 1600 جنيه اصبح الان ب 3100 جنيه i5 4460 , اما عن تاثر المملكة المغربية بقرار التعويم فاعتقد انه سيكون تاثير بسيط جدا لاستقرار العملة ومستوى الاحتياطي الجيد جدا في المغرب .

λhмєĐĭŋhŏ77
23-03-2017, 03:08
ألحق اشترى اى حاجة حتى لو ناوى تتجوز ألحق اشترى مهر وشبكة العروسة :D

بتكلم بجد ، فعلا الوضع كارثى فى مصر !

كل الأسعار تقريبا ارتفعت للضعف !

Yasser
23-03-2017, 03:18
زياده الدولار يتبعها زياده اى حاجه مستورده مستقبلا + اى حاجه مستورده بالفعل قديما .... كما ان المستعمل هايغلى بالتوازى مع غلو الجديد فى السوق عندك ....بشكل عام بدون تعويم لو جاهز اشترى لان الاسعار بدون تعويم لا تتحسن الا للاسوأ بطبيعه الحال وأيضا اعتقد المغرب مستقره بفضل الله وبتنتج واقتصادها

طبيعى فلا وجه مقارنه بين اقتصادك واقتصادنا

basel3dmax
23-03-2017, 03:47
تعويم الجنيه قرار جيه علي الغلبان في مصر كل شئ ارتفع في ناس معدتش عارفه تعيش بجد منه لله صاحب هذا القرار
حتي بعد القرار استيراد السلع المعمره مثل الاكل والشرب ومستلزمات االاكل مفروض الافراج الجمركي يبقا قليل لا مشاء الله جنيه جمركي ب 17 جنيه حاجه تفرح وبلد تفرح اللهم اخرجنا منها بسلام بجد الشخص الغلبان هو ال ادعك في الوسط

abdalhaliem
23-03-2017, 08:39
ينقل للمكان المناسب

m.ohamed
23-03-2017, 13:18
شكرا لكم اخوتي وبارك الله فيكم على الافادة انشاء الله يرجع الجنيه كما كان
ههههههه سوف الحق اشتري اي حاجة أنا لاثق فى قدرة الدرهم على السباحة