المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [ أخبار ] مراجعات تقييم الأداء النهائيه لمعالج Ryzen R7 / R5 / R3

phenomenon
24-03-2017, 06:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبقاً لمراجعة ANANDTECH تأتي التقييمات النهائيه لبعض معالجات AMD / Intel بالمقارنه مع قدرة معالج Ryzen 7 1800X بما يقدمه على كل 1$ من قيمته المصنعيه كالتالي :

( هذه النتائج لا توضح فرق الأداء بين معالج و غيره و إنما توضح ما يقدمه كل معالج مقابل سعره و قيمته الماديه )
-
للتوضيح :- على سبيل المثال يأتي معالج R7-1800X بقيمة 500$ دولار امريكي و قد إفترضنا له قوة أداء بنسبة 100% ,
________فهذا يعني على كل 5pOf Price$ دولار امريكي من قيمته يقدم Of Performance 1% بالأداء

الأعلى هو الأفضل : ( النتائج تقريبيه بالنظر إلى الصور فمحتمل أن يكون هناك فارق 1 إلى 2% على الأكثر عن القيمه المكتوبه في الجدول النتائج الدقيقه بالصور )

طبقاً لأعمال ST

نسبة الأداء على كل 1$ من قيمته

عدد - نواة المعالج / خيوط النواه

السعر الأمريكي

أسم المعالج

Single Thread

116.5%

4Cores / 8Threads

$350.00

Core I7-7700K

Single Thread

109.9%

4Cores / 4Threads
$243.00
Core I5-7600K

Single Thread

104.5%

2Cores / 4Threads
$179.00
Core I3-7350K

Single Thread

100.0%

8Cores / 16Threads
$499.00
RYZEN 7 1800X

Single Thread

100.0%

6Cores / 12Threads
$259.00
RYZEN 5 1600X

Single Thread

94.2%

8Cores / 16Threads
$389.00
RYZEN 7 1700X

Single Thread

90.0%

6Cores / 12Threads

RYZEN 5 1500X

Single Thread

87.7%

8Cores / 16Threads
$319.00
RYZEN 7 1700

Single Thread

86.8%

6Cores / 12Threads

RYZEN 5 1600

Single Thread

81.8%

4Cores / 8Threads

RYZEN 5 1400

الأعلى هو الأفضل :

طبقاً لأعمال MT

عدد - نواة المعالج / خيوط النواه

السعر الأمريكي

أسم المعالج

Multi Threads

100.0%

8Cores / 16Threads
$499.00
RYZEN 7 1800X

Multi Threads

95.8%
8Cores / 16Threads
$389.00
RYZEN 7 1700X

Multi Threads

90.2%
8Cores / 16Threads
$319.00
RYZEN 7 1700

Multi Threads

84.5%
4Cores / 8Threads
$350.00
Core I7-7700K

Multi Threads

83.0%

6Cores / 12Threads
$259.00
RYZEN 5 1600X

Multi Threads

77.5%
8Cores / 16Threads

RYZEN 5 1600

Multi Threads

66.5%
4Cores / 4Threads
$243.00
Core I5-7600K

Multi Threads

63.5%

6Cores / 12Threads

RYZEN 5 1500X

Multi Threads

58.0%

4Cores / 8Threads

RYZEN 5 1400

Multi Threads

55.9%
2Cores / 4Threads
$179.00
Core I3-7350K

النتائج النهائيه :

طبقاً لجميع الأعمال

أسم المعالج

Everyday-Use

100.0%

RYZEN 7 1800X

Everyday-Use

95.5%

RYZEN 7 1700X

Everyday-Use

94.0%

Core I7-7700K

Everyday-Use
93.5%

RYZEN 5 1600X

Everyday-Use
89.5%
RYZEN 7 1700

Everyday-Use

82.0%

RYZEN 5 1600

Everyday-Use
79.8%
RYZEN 5 1500X

Everyday-Use

77.5%

Core I5-7600K

Everyday-Use

71.5%

RYZEN 5 1400

Everyday-Use

67.0%

Core I3-7350K

هذا يعني إذا كان معالج R7 1800X يقدم لنا 1% بالكامل من الأداء على كل 1$ من قيمته إذن يقدم لنا معالج I7-7700K نسبة 0.94% فقط على كل 1$ من قيمته و أيضاً
يقدم I5-7600K نسبة 0.77% فقط على كل 1$ من قيمته

أي أن معالج R7 1700X كان من الأفضل أن يكن أرخص بنسبة 4.5% من قيمته الماديه بينما كان ينبغي أن يخرج معالج I3-7350K أرخص بنسبة 33% من سعره أيضاً .

الجداول كانت لتفسير الصور فقط اما الصور الحقيقيه كالتالي

N3V3RMiND.2016
24-03-2017, 09:34
مره اخرى يظهر ان معالجات Ryzen الجديده تتفوق على معالجات انتل من حيث القيمه مقابل الاداء
و هذا سبب من الاسباب التى تدعوا لكل من يبحث عن شراء جهاز جديد ان ينظر لاستفادته من افضل قيمه لجهاز بأفضل اداء ممكن بغض النظر عن اسماء الشركات.
و الله الناس هى التى تتحكم فى السوق و لو فى اقبال على معالجات Ryzen فى مصر بشكل خاص التجار انفسهم هايضطروا انهم يقللوا اسعار منصات الانتل و التى تباع فى مصر بسعر زائد حتى عن سعرها الاصلى و اللى هو مبالغ فيه من الاساس.

و ما زلنا فى انتظار معجزة AMD الصغيره R3 صاحب ال4 انويه و انا فعلا متحمس جدا لمعرفة قدرته مقارنه بمعالجات الi3 من انتل.
اخيرا شكرا جزيلا اخى ابراهيم على المجهود العالى و المتواصل جزاك الله كل خير.

abdalhaliem
24-03-2017, 12:38
المفروض عند ظهور منتج جديد

منافس بالقوه والأداء

وأقل من خصومه بفارق سعرى جيد

أقول المفروض

أن يقوم السوق بظبط الأسعار تلقائياا

تلك الآليه موجوده بالعالم أجمع ألا عندنا !!

فهل تختلف القصه تلك المره ؟

نتمنى هذا

الأعوام التى مضت تحكمت أنتل بالسوق

وأحكمت قبضتها

ولم تترك مجال لأى منافس

وبالتالى أصبحت الآمر الناهى

وتضع الأسعار التى تستهلك وتستنزف ميزانيتنا

وقدوم AMD بتلك القوه

أنا كأحد مستخدمى Intel الدائمين

فرح جداا

لأنه بكل بساطه

أى منافسه جديه تصب بصالحنا

المهم وصول المنتج ألينا بسعر ينافس

وليرحمونا التجار قليلا !!

مرحبا وأهلا وسهلا بالقادم القوى من AMD

أخى phenomenon

أحسنت كعادتك

بل أن كان لى أن أطلب منك طلباا

فأطلب منك أذا تكرمت

بدوام المتابعه

وأمدادنا بكل جديد

بخصوص تلك المعالجات القادمه

فأنت خير من يقدم لنا

الخبر الممزوج

بالقرائن والأختبارات الموثوق بها

أعانك الله علينا

ويسر أمورك

فائق تحياتى لشخصك الكريم

Yasser
24-03-2017, 13:11
المقارنه بالطريقه دى وهى اكيد بتحكى الواقع لكن فى صالح انتل وتظهر ان انتل لاتفرق عن رايزن فى التسعيير فرق السما من الارض زى الانطباع الاول! كنت قد قرأت هنا سابقا ان ال1800x يفرق عن منافس ليه 500$ كامله ....اذن لما لم يوضع فى المقارنه وما هو هذا الموديل لانى نسيته ؟ ....موقع المراجعه ده اسمه كبير والكلام اللى فوق منطقى بس كده مش هناخد مع انتل حق ولا باطل :):):)

abde_cs
24-03-2017, 14:03
شكرا أستاذ ابراهيم
إذن كسعر مقابل أداء معالجات ryzen هي الأفضل في هاذي المعادلة
لطالما عودتنا amd على المنافسة بقوة و الأفضلية حين يتعلق الأمر بمعادلة (السعر/الأداء) و خصوصا خصوصا في كروت الشاشة و الآن ينتقل الأمر للمعالجات ... شيء رائع

Black_Spy
24-03-2017, 20:47
يعني طبقا للمراجعه والنتايج دي يعتبر افضل بروسيسور من حيث السعر مقابل الاداء هو RYZEN 7 1800X

وبصفه عامه كل معالجات Ryzen الافضل من حيث السعر مقابل الاداء بجانب ان البروسيسور الوحيد تقريبا اللى يعتبر بيحقق المعادله دي من Intel بشكل كبير هو Core I7-7700K

موضوع مميز كالعاده أخي إبراهيم وشرح اكثر من رائع تسلم ايدك (y)

phenomenon
25-03-2017, 02:24
اشكركم على المرور اعزائي الكرام وجزاكم الله كل خير

أنا متفق معاكم ( الموقع مرضاش يضيف معالجات Extreme عشان ميضيعشي معالج Extreme تماماً و ميشوهشي إنتل في السوق اكتر ما هي حالياً )

هذه المراجعات مينفعشي نقول عليها بتحاكي فرق قوة الأداء خالص ونسكتب لأنها تسير على مبدأ السعر مقابل الأداء

فرق الأداء بين نواة Ryzen و نواة Kabylake واضح خلاص وهو تقريباً 15%/20% على الأكثر

لكن كان مفترض تضيف يضيف معالجات الفئه العليا

هي الفكره في المراجعه بتوضح ان AMD بتتربح بنسب اقل من إنتل بوضوح فقط
لكن لو معالج زي I7-6900K كان تواجد في المراجعه كان هيبقى في المؤخره تماماً
حتى لو إفترضنا ان I7-6900K أقوى 20% في جميع الاعمال اليوميه لكن سعره 1100$ تقريباً والسعر مقابل الاداء ده أعتقد والله اعلم كان هيرتبه بجانب I3-7350K
يعني تقريباً 0.7% من الأداء فقط على كل 1$ و يمكن اقل بكتير لأنه مش اقوى من R7 1800X بنسبة 20% في جميع الأعمال

المعالج القادم هو Ryzen إن شاء الله والمنافسه بقت ممتازه
في ناس كانت بتبقى مضغوطه جدا وهي رايحه لمعالج I7-XXXX عشان خاطر الالعاب و لكن شغلهم الاساسي الريندر فكانوا بيتمنوا لو معالج I5-XXXX يبقى بنفس قوة I7
المرادي R 5 1600X / R 5 1500X قدملهم الميزه دي و مستحيل حد فيهم يفكر في I5 تاني لان الريندر محتاج عدد الخيوط الاكبر و المعالج ضعف عدد خيوط I5-XXXX وبنفس السعر
وفي نفس الوقت مشهيفكر في I7 لأنه أغلى 100$ و لو كان معاه 100$ ازيد هيحطهم في معالج R7 1700 :) ده حتى أرخص

انا شايفها كش ملك مات الملك والله بس المهم المستخدم ياخد باله ويفكر في اللي ينفعه اكتر لان معالج زي R7 1700 هينهي الريندر في فتره زمنيه اسرع بفارق ملحوظ عن I7-Mainstream
ده كمان ارخص 30$
وطبعا الاستخدامات التقيله اكتر بكتير من توقفها على الريندر

لكن الجيمر بس هو اللي ممكن يتوج الكام اطار زياده اللي بتحققهم نواة الجيل السابع مع اني بصراحه مش مقتنع بشيء اسمه مستخدم جيمر فقط
ان شاء الله جاري متابعة وإضافة أهم المعلومات عن المعالج الجديد

m.harridy
29-03-2017, 07:41
اشكركم على المرور اعزائي الكرام وجزاكم الله كل خير

أنا متفق معاكم ( الموقع مرضاش يضيف معالجات Extreme عشان ميضيعشي معالج Extreme تماماً و ميشوهشي إنتل في السوق اكتر ما هي حالياً )

هذه المراجعات مينفعشي نقول عليها بتحاكي فرق قوة الأداء خالص ونسكتب لأنها تسير على مبدأ السعر مقابل الأداء

فرق الأداء بين نواة Ryzen و نواة Kabylake واضح خلاص وهو تقريباً 15%/20% على الأكثر

لكن كان مفترض تضيف يضيف معالجات الفئه العليا

هي الفكره في المراجعه بتوضح ان AMD بتتربح بنسب اقل من إنتل بوضوح فقط
لكن لو معالج زي I7-6900K كان تواجد في المراجعه كان هيبقى في المؤخره تماماً
حتى لو إفترضنا ان I7-6900K أقوى 20% في جميع الاعمال اليوميه لكن سعره 1100$ تقريباً والسعر مقابل الاداء ده أعتقد والله اعلم كان هيرتبه بجانب I3-7350K
يعني تقريباً 0.7% من الأداء فقط على كل 1$ و يمكن اقل بكتير لأنه مش اقوى من R7 1800X بنسبة 20% في جميع الأعمال

المعالج القادم هو Ryzen إن شاء الله والمنافسه بقت ممتازه
في ناس كانت بتبقى مضغوطه جدا وهي رايحه لمعالج I7-XXXX عشان خاطر الالعاب و لكن شغلهم الاساسي الريندر فكانوا بيتمنوا لو معالج I5-XXXX يبقى بنفس قوة I7
المرادي R 5 1600X / R 5 1500X قدملهم الميزه دي و مستحيل حد فيهم يفكر في I5 تاني لان الريندر محتاج عدد الخيوط الاكبر و المعالج ضعف عدد خيوط I5-XXXX وبنفس السعر
وفي نفس الوقت مشهيفكر في I7 لأنه أغلى 100$ و لو كان معاه 100$ ازيد هيحطهم في معالج R7 1700 :) ده حتى أرخص

انا شايفها كش ملك مات الملك والله بس المهم المستخدم ياخد باله ويفكر في اللي ينفعه اكتر لان معالج زي R7 1700 هينهي الريندر في فتره زمنيه اسرع بفارق ملحوظ عن I7-Mainstream
ده كمان ارخص 30$
وطبعا الاستخدامات التقيله اكتر بكتير من توقفها على الريندر

لكن الجيمر بس هو اللي ممكن يتوج الكام اطار زياده اللي بتحققهم نواة الجيل السابع مع اني بصراحه مش مقتنع بشيء اسمه مستخدم جيمر فقط
ان شاء الله جاري متابعة وإضافة أهم المعلومات عن المعالج الجديد

لو هنتكلم عن المستخدم العربى ... فاسمح لى يا استاذ ابراهيم ان اقول ان اغلب المتجهين لشراء منصات من الفئات العليا اغلبهم ( و بنسبة 90% ) ينوى شراء المنصة للالعاب فقط ... و دى انا لاحظتها كتير و بشكل غير عادى ... و دون معرفة حقيقية لقيمة ما يقتنيه من قطع الهاردوير
بمعنى ناس كتير بتشترى اغلى اللوحات الام ( و التى تكون موجهة فى الغالب لمهوسى كسر السرعة ) لمجرد انه فاكر انها افضل فى كل حاجة ... لكن فى الحقيقة لازم الواحد يبقى عارف هو عايز اية و امكانياته اية عشان يشترى منصة جديدة مناسبة لاحتياجاته .
هناك لوحات ام تباع فى مصر ب 13000 جنيه . و وجدت اب يشترى تلك المنصة لابنه الذى لا يبلغ من العمر اكثر من 12 سنة فقط . الحوار من الاب للبائع هات اغلى حاجة عندك و اعملى كومبيوتر لابنى يتعدى ال100000 جنيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دى شوفتها بعينى فى احد مولات مصر الجديدة . تخيل حضرتك طفل عنده 12 سنة و معاه جهاز بمية الف جنيه !!!!!! و لما سألت الاب ( كنت رايح اشترى هارد ديسك جديد ) اية سبب الجهاز الجبار دة لقيته بيقولى يا سيدى علشان بيلعب هو و اصحابه عليه و اخواته !!!!!!!!!!!!!!! تخيل ( ربنا يزيدهم ) لكن لما تتكلم مع الطفل دة وجدته بيقولى عشان العب باتلفيلد ون بدون مشاكل اون لاين ( الواقعة دى فى شهر 2 سنة 2017 ) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! قولتله بس كدة . قالى طبعا عشان هو عامل فريق مع اصحابه فى احد دول الخليج !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! كنت عايز اسيب المحل و امشى و مشتريش الهارد اللى كنت عايزه :@
للاسف لا وعى من الاخر .... :(

phenomenon
29-03-2017, 07:56
لو هنتكلم عن المستخدم العربى ... فاسمح لى يا استاذ ابراهيم ان اقول ان اغلب المتجهين لشراء منصات من الفئات العليا اغلبهم ( و بنسبة 90% ) ينوى شراء المنصة للالعاب فقط ... و دى انا لاحظتها كتير و بشكل غير عادى ... و دون معرفة حقيقية لقيمة ما يقتنيه من قطع الهاردوير
بمعنى ناس كتير بتشترى اغلى اللوحات الام ( و التى تكون موجهة فى الغالب لمهوسى كسر السرعة ) لمجرد انه فاكر انها افضل فى كل حاجة ... لكن فى الحقيقة لازم الواحد يبقى عارف هو عايز اية و امكانياته اية عشان يشترى منصة جديدة مناسبة لاحتياجاته .
هناك لوحات ام تباع فى مصر ب 13000 جنيه . و وجدت اب يشترى تلك المنصة لابنه الذى لا يبلغ من العمر اكثر من 12 سنة فقط . الحوار من الاب للبائع هات اغلى حاجة عندك و اعملى كومبيوتر لابنى يتعدى ال100000 جنيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دى شوفتها بعينى فى احد مولات مصر الجديدة . تخيل حضرتك طفل عنده 12 سنة و معاه جهاز بمية الف جنيه !!!!!! و لما سألت الاب ( كنت رايح اشترى هارد ديسك جديد ) اية سبب الجهاز الجبار دة لقيته بيقولى يا سيدى علشان بيلعب هو و اصحابه عليه و اخواته !!!!!!!!!!!!!!! تخيل ( ربنا يزيدهم ) لكن لما تتكلم مع الطفل دة وجدته بيقولى عشان العب باتلفيلد ون بدون مشاكل اون لاين ( الواقعة دى فى شهر 2 سنة 2017 ) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! قولتله بس كدة . قالى طبعا عشان هو عامل فريق مع اصحابه فى احد دول الخليج !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! كنت عايز اسيب المحل و امشى و مشتريش الهارد اللى كنت عايزه :@
للاسف لا وعى من الاخر .... :(

والله يا استاذ محمد منا عارف اقولك ايه لكن دي الحقيقه فعلا
حضرتك احنا بيمر علينا كل فئات طبقات المجتمع / يمكن فرق العمله الايام القليله الماضيه هو اللي قلل نسبة الطالبين بنصائح لتجميع اجهزه جديده
لكن صدقني والله عشرات المواضيع ومئات ان لم يكن الالاف من الردود اللي بننصح فيها وبنتكلم فيها عن طريقة اختيار اللوحه الام
وبنختار اللوحه اللي اسمها جيمينج عشان بنجمع جهاز للالعاب بالرغم ان ممكن لوحة UD5 تكون هي الافضل في التبريد والاولى مش بتقدم حاجه للالعاب اكتر من التانيه

للاسف كل ما الوعي قل كل ما المستخدم هيقع في المشكله دي

Yasser
29-03-2017, 13:32

لو معايا ميزانيه 100000 لتجميع جهاز ومش عندى وعى عند الشراء مش هاشترى اللى انا عايزه لانى مش عارف انا عايز ايه بالضبط ومخللى حدد يقرر لى...تخيل جهاز زى ده للعب الاون لاين واتجمع بشاشه 60 هيرتز بدل 144 او 200 !!!! فضلا عن تقييم الالعاب بالنسبه لسن الطفل ده وعى مفقود برضوا

m.harridy
29-03-2017, 20:29
والله يا استاذ محمد منا عارف اقولك ايه لكن دي الحقيقه فعلا
حضرتك احنا بيمر علينا كل فئات طبقات المجتمع / يمكن فرق العمله الايام القليله الماضيه هو اللي قلل نسبة الطالبين بنصائح لتجميع اجهزه جديده
لكن صدقني والله عشرات المواضيع ومئات ان لم يكن الالاف من الردود اللي بننصح فيها وبنتكلم فيها عن طريقة اختيار اللوحه الام
وبنختار اللوحه اللي اسمها جيمينج عشان بنجمع جهاز للالعاب بالرغم ان ممكن لوحة UD5 تكون هي الافضل في التبريد والاولى مش بتقدم حاجه للالعاب اكتر من التانيه

لظروف عملى فى مجال القانون . كان و لازال الكومبيوتر مجرد جهاز للتسلية و ليس للتفاخر . مجرد شئ للتسلية ليس اكثر ( بجانب كتابة الشغل بتاعى و دى حاجة بسيطة يمكن لاى جهاز و لو كان بروسيسور ضعيف للغاية و معه كارت شاشة مدمج بالاضافة للوحة ام اقل من العادية تغنينى عن اى جهاز فى العالم اى انه بشتغل عليه لملفات الوورد ) دى حقيقة لا يجب ان نغفل عنها اطلاقا . اى كومبيوتر هو للتسلية طالما يخرج عن مجال عملك و دراستك .
خلاصة القول ( يعنى اللى عايز اقوله ) طالما حضرتك كمستخدم و عايز تجيب جهاز للتسلية و دة كبيرك ( بعيد عن شغل المهندسين و التصميم و الريندر و الفوتوشوب ..... الخ ) يكفيك جهاز متوسط المواصفات للالعاب . طالما ان حضرتك كمستخدم ناوى كل فترة تحدث و تعمل ابجريد للهاردوير بتاع جهازك .
يعنى ليه تجيب مثلا لوحة ام عالية المواصفات و بها اكثر من مدخل لكروت الشاشة طالما حضرتك مش ناوى تعمل كروس فاير او اس ال اى ؟؟؟؟؟؟؟
ليه تجيب كارت شاشة عالى جدا طالما الشاشة بتاعتك عادية و صغيرة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لية تجيب بور صبلاى عالى جدا زى مثلا باور 1000 وات طالما جهازك يشغله باور 500 وات ؟؟؟؟؟؟؟؟
لية تجيب كيسة خيالية بمبلغ 2500 جنيه طالما لن تكسر سرعة و لن تستخدم البروسيسور للضغط العالى عليه لما ممكن تكفيك كيسة ب 500 جنيه ؟؟؟؟؟؟؟
لية تجيب رامات عالية التردد و كبيرة الحجم طالما لن تستفيد منها اطلاقا لا فى كسر سرعة و لا فى اى حاجة تانية ؟؟؟؟؟؟؟؟
لية تجيب جهاز عالى الامكانيات طالما اخرك ساعة او ساعتين تتسلى فيهم عليه فقط لا غير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
المعنى هنا افهم احتياجاتك كمستخدم و امكانياتك كمشترى لحاجة لمجرد التسلية و ليس لمجرد انك تعلى بفريم او اتنين او حتى عشرة فريم زيادة طالما انك عارف انك هتتكلف مبلغ لن يقل عن العشرين الف جنيه حاليا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دى الخلاصة
و اخيرا هناك موضوع جميل جدا جدا جدا كاتبه اخى الاستاذ ابراهيم عن كيفية بناء منصة للالعاب و لكل ميزانية .... فعلا اللى امكانياته محدودة و اللى امكانياته عالية و مفتوحة هيفهم من الموضوع دة كل حاجة عن كيفية شراء جهاز للالعاب و المتعة ....
الموضوع ضمن توقيع اخى الاستاذ ابراهيم و ان سمح ليا اضع رابطه هنا فى مشاركتى المتواضعة لكل من يريد الاستفادة منه ليفهم قبل الشراء
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=455081
من كل قلبى اشكر الاستاذ ابراهيم على موضوعه و قد افادنى شخصيا ( جزاه الله كل خير عنه وبارك له علمه و نصحه )

abdalhaliem
29-03-2017, 21:02
تخيل حضرتك طفل عنده 12 سنة و معاه جهاز بمية الف جنيه

أنت رأيت الأب مع الطفل

أنا حدثت معى قصه من حوالى أسبوع

أتانى طفل بسنه

ومعاه ورقه لجهاز يتجاوز الخمسين ألف جنيه

لاأعلم من أين جاء بها ؟؟

ولما قولتله يلا يبابا ألعب بعيد :)

ذهب فعلا ولكنه رجع مع الأب

ووالده قاللى بالحرف الواحد

اللى يقول عليه حماده مشيهوله :)

( حماده ده أسم الطفل )

وسألته عاوز الجهاز فى أيه ياحماده

جاوبنى أنه يريد أن يلعب

( GTA V )

لا الأب فاهم حاجه

ولا حماده فاهم حاجه

ربنا يخليلنا حماده ............

alyaldeen
29-03-2017, 22:37
السلام عليكم
موضوع ممتاز كما هى العاده اخى ابراهيم
ليس كل الناس سواسيه قمت بتجميع جهاز جيل ثالث لاحتياجاتى الشخصيه كبرامج هندسيه الخ
ومع مقدرتى لشراء احدث ماهو موجود بالسوق الا انى فضلت هذه التجميعه المستعمله
طبعا عدا وحدة التخزين والطاقه مرفق صوره
يا استاذ عبد الحليم ماتزعلش حماده

https://store6.up-00.com/2017-03/149081922935711.png (https://www.up-00.com/)

phenomenon
30-03-2017, 06:03
لظروف عملى فى مجال القانون . كان و لازال الكومبيوتر مجرد جهاز للتسلية و ليس للتفاخر . مجرد شئ للتسلية ليس اكثر ( بجانب كتابة الشغل بتاعى و دى حاجة بسيطة يمكن لاى جهاز و لو كان بروسيسور ضعيف للغاية و معه كارت شاشة مدمج بالاضافة للوحة ام اقل من العادية تغنينى عن اى جهاز فى العالم اى انه بشتغل عليه لملفات الوورد ) دى حقيقة لا يجب ان نغفل عنها اطلاقا . اى كومبيوتر هو للتسلية طالما يخرج عن مجال عملك و دراستك .
خلاصة القول ( يعنى اللى عايز اقوله ) طالما حضرتك كمستخدم و عايز تجيب جهاز للتسلية و دة كبيرك ( بعيد عن شغل المهندسين و التصميم و الريندر و الفوتوشوب ..... الخ ) يكفيك جهاز متوسط المواصفات للالعاب . طالما ان حضرتك كمستخدم ناوى كل فترة تحدث و تعمل ابجريد للهاردوير بتاع جهازك .
يعنى ليه تجيب مثلا لوحة ام عالية المواصفات و بها اكثر من مدخل لكروت الشاشة طالما حضرتك مش ناوى تعمل كروس فاير او اس ال اى ؟؟؟؟؟؟؟
ليه تجيب كارت شاشة عالى جدا طالما الشاشة بتاعتك عادية و صغيرة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لية تجيب بور صبلاى عالى جدا زى مثلا باور 1000 وات طالما جهازك يشغله باور 500 وات ؟؟؟؟؟؟؟؟
لية تجيب كيسة خيالية بمبلغ 2500 جنيه طالما لن تكسر سرعة و لن تستخدم البروسيسور للضغط العالى عليه لما ممكن تكفيك كيسة ب 500 جنيه ؟؟؟؟؟؟؟
لية تجيب رامات عالية التردد و كبيرة الحجم طالما لن تستفيد منها اطلاقا لا فى كسر سرعة و لا فى اى حاجة تانية ؟؟؟؟؟؟؟؟
لية تجيب جهاز عالى الامكانيات طالما اخرك ساعة او ساعتين تتسلى فيهم عليه فقط لا غير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
المعنى هنا افهم احتياجاتك كمستخدم و امكانياتك كمشترى لحاجة لمجرد التسلية و ليس لمجرد انك تعلى بفريم او اتنين او حتى عشرة فريم زيادة طالما انك عارف انك هتتكلف مبلغ لن يقل عن العشرين الف جنيه حاليا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دى الخلاصة
و اخيرا هناك موضوع جميل جدا جدا جدا كاتبه اخى الاستاذ ابراهيم عن كيفية بناء منصة للالعاب و لكل ميزانية .... فعلا اللى امكانياته محدودة و اللى امكانياته عالية و مفتوحة هيفهم من الموضوع دة كل حاجة عن كيفية شراء جهاز للالعاب و المتعة ....
الموضوع ضمن توقيع اخى الاستاذ ابراهيم و ان سمح ليا اضع رابطه هنا فى مشاركتى المتواضعة لكل من يريد الاستفادة منه ليفهم قبل الشراء
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=455081
من كل قلبى اشكر الاستاذ ابراهيم على موضوعه و قد افادنى شخصيا ( جزاه الله كل خير عنه وبارك له علمه و نصحه )

ربنا يبارك فيك يا استاذ محمد على ذوقك و على مجهودك الرائع في التوضيح
وسعيد جدا بان ينال الموضوع اعجابك بصراحه هذا هو الغرض من الموضوع التيسير والتسهيل وحضرتك لخصت الإفاده في عدة اسطر و لا تعليق اخر لدي سوى ان ندعوا الله
بان يتفهمه ويتقبله من يقرأه ويقتنع به

وسألته عاوز الجهاز فى أيه ياحماده

جاوبنى أنه يريد أن يلعب

( GTA V )

لا الأب فاهم حاجه

ولا حماده فاهم حاجه

ربنا يخليلنا حماده ............

بغض النظر عن كم المبادىء والاخلاق الحميده اللي في التلات شخصيات الراجل ده بيعمل في ابنه ثواب عظيم :) الحقيقه اللعبه جميله وتريفور هو اسوا واجمل شخصيه
لكن لحسن الحظ اللي في سن حماده بيفضل ينزل من عربيه و يركب غيرها ومشبيتابع المهمات والاحداث ونحمد الله على ذلك :)

السلام عليكم
موضوع ممتاز كما هى العاده اخى ابراهيم
ليس كل الناس سواسيه قمت بتجميع جهاز جيل ثالث لاحتياجاتى الشخصيه كبرامج هندسيه الخ
ومع مقدرتى لشراء احدث ماهو موجود بالسوق الا انى فضلت هذه التجميعه المستعمله
طبعا عدا وحدة التخزين والطاقه مرفق صوره
يا استاذ عبد الحليم ماتزعلش حماده

جزاك الله كل خير اخي علي لمرورك ومشاركتنا نتائجك
التفكير صائب وربنا يباركلك في الجهاز فحسناً فعلت

m.harridy
30-03-2017, 07:45
حتى لا نخرج عن سياق الموضوع الاصلى . فعلا AMD حطمت كل التوقعات بالنسبة لاكبر المتشائمين منها ( واحد زى حالاتى ) كنت معتقد ان الشركة لن تقدم الجديد اطلاقا . لكن بعد مطالعة جميع المراجعات عن اداء المعالجات الجديدة من RYZEN استطيع ان اقول صراحة : وداعا لانتل و سرقاتها اللامحدودة و اللامعقولة فى سوق المعالجات . و احسنت شركة AMD . و على من يريد شراء جهاز جديد لعمله ( الهندسة و الريندر و الفوتوشب و التصميم ...... الخ ) عليك الاتجاه بكل ثقلك ال معالجات RYZEN فهى الافضل لك فى جميع اعمالك المتصلة بتلك المجالات و التى تعتمد اكثر ما تعتمد على برمجيات تعدد الانوية . فهى الاقوى و الافضل من معالجات انتل .
اما من يريد شراء منصة جديدة بهدف الالعاب و المتعة . فمعادلة الاداء مقابل السعر تتحقق بكل تأكيد مع معالجات RYZEN ايضا و بدون نقاش فهى الارخص و التى تقدم لك كل فائدة من كل دولار تم تدفعه فيها . عكس كل معالجات انتل . لكن فى ناس هتقول من الواضح من المراجعة اللى فوق ان معالج I7-7700K (https://www.macmall.com/p/11190859?dpno=40348531&source=zwb12166) هو الافضل فى الالعاب . فاقول له ان الموضوع راجع لامرين . اولهما ان هذا المعالج قوة نواته الاحادية عالية جدا و قوية جدا . ثانيا : معظم برمجة الالعاب اللى فى السوق حاليا كانت تتعامل على قوة النواة الواحدة و لم تكن مستعدة لبرمجة تعتمد على تعدد الانوية و الاستفادة التامة منها . و دة الواضح حاليا فى المراجعة بعاليه . لكن اغلب مطورى شركات الالعاب و بعد ظهور معالجات ريزن الى الوجود سوف تتوجه و بكل قوة الى دعم البرمجية الخاصة الى الاستفادة القصوى من تعدد الانوية لا البرمجية التى تستفيد من قوة النواة ... بعض الاخوة الافاضل فى المنتدى قد تختلف معايا فى هذه النقطة بقولها انه لا توجد تفرقة لدى مطورى شركات الالعاب فى الاعتماد على قوة النواة الواحدة و اخرى تعتمد على تعدد الانوية . فاقول له و ارد عليه ببما تفسر اختلاف اداء معالجات رايزن فى بعض الالعاب و تفوقه على معالج انتل سابق الاشارة اليه بعالية فى بعض المراجعات ؟؟؟
الخلاصة ارى و بكل تأكيد ان مطورى شركات الالعاب سوف تنتبه الى تعدد الانوية و الى معمارية الريزن قريبا جدا فى المستقبل . و ساعتها حضرتك هتندم اشد الندم على شرائك لمعالج انتل سالف الاشارة اليه لانك لم تقرأ كافة المراجعات و لم تفهم السوق جيدا و لم تفهم فى تنظر الى المستقبل . خاصة بعد وجود تسريبات شبه مؤكدة بأن انتل سوف تقوم بالرد بمعمارية جديدة للمعالجات للرد على AMD بشان معالجات RYZEN اذن الافضل لك اما الانتظار او شراء معالجات ارخص و تحقق لك معادلة الاداء مقابل السعر ... لاسيما بعد التاكد من ان شركة انتل كانت بتسرق حضرتك و تستنزف نقودك بما لا تستفيد منه !!!

zozo 22
30-03-2017, 21:12
سؤالى هل المعالج الموازى للمعالج i3 وهل يعمل افضل مع كروت شاشة التى يكون معة عنق زجاجة مع معالج i3 دة بنسبة لاصحاب الميزانية المنخفضة وشكرا

zozo 22
30-03-2017, 22:18
تم نزول اول مازر للمعالج Ryzen (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=456978&page=2)

ودة فى مصر بمبلغ 2400 جنية

Gigabyte GA-AB350-Gaming Ultra Durable Socket AM4 Motherboard (rev. 1.0)
ولم يتم نزول معالج Ryzen (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=456978&page=2)فى مصر وهذة المواصفات هل مواصفات كويسة Supports AMD Ryzen™ & 7th Generation A-series/ Athlon™ ProcessorsDual Channel Non-ECC Unbuffered DDR4, 4 DIMMs
Fast 2 USB 3.1 Gen 2 with USB Type-A
2-Way CrossFire™ Multi-Graphics Support
Ultra-Fast PCIe Gen3 x4 M.2 with PCIe NVMe & SATA mode support
High Quality Audio Capacitors and Audio Noise Guard with LED Trace Path Lighting
Realtek® Gigabit LAN with cFosSpeed Internet Accelerator Software
Smart Fan 5 features 6 Temperature Sensors and 4 Hybrid Fan Headers
GIGABYTE UEFI DualBIOS™
APP Center Including EasyTune™ and Cloud Station™ Utilities

N3V3RMiND.2016
30-03-2017, 23:26
سؤالى هل المعالج الموازى للمعالج i3 وهل يعمل افضل مع كروت شاشة التى يكون معة عنق زجاجة مع معالج i3 دة بنسبة لاصحاب الميزانية المنخفضة وشكرا
المعالج Ryzen 3 و المنافس للمعالج Core i3 لم يصدر فى الاسواق بعد و لذلك لا يمكن معرفة قدراته مع الالعاب حاليا و لكنه يملك اربع انويه يعنى ضعف عدد الانويه فى المعالج Core i3!!