المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ترشيح كارت شاشة مناسب سعره بين 2000 - 3500 لتجميعة جيل سادس

MrSoLtO
27-03-2017, 02:18
لو سمحتم أريد ترشيح كارت شاشة من 2000 الى 3500
الحمد لله ربنا كرمني وجبت تجميعة جيل سادس مواصفاتها كالأتي:
core i5 6600k
msi H110m
ram 8GB
psu betfinix 600W
cryorig h7 cooler

عايز مساعدتكم بترشيح اسم كارت معين جديد او مستعمل في حدود الميزنية المشار اليها
وياريت الأفضل من حيث النوع أيضا MSI/Zotac/Evga الى اخره

وشكرا لكل طاقم إدارة وأعضاء عرب هاردوير

phenomenon
27-03-2017, 03:37
لكن لماذا معالج مركزي حرف K واللوحه ليست داعمه لكسر السرعه ؟ عموما ليست مشكله والف مبروك
حاول ترفع الميزانيه قليلاً لشراء كارت GTX 1050Ti بداخل الضمان
لو هتشتري مستورد ممكن توصل لكارت زي MSI Armor RX 470

ASUS ROG Strix GeForce GTX 1050 Ti OC 4GB GDDR5 = 3875 LE بشركة تايم تيك

MrSoLtO
27-03-2017, 21:00
كل الشكر لحضرتك الأستاذ الفاضل phenomenon حضرتك من اكتر الناس اللي ساعدوني في موضوعات سابقة بخصوص تجميعات واختيار كارت شاشة
موضوعك الرائع في القسم كان دليلي الأساسي في الشراء حاليا حسب ميزانيتي ولما عزمت واخترت تجميعة تناسب ميزانيتي لقيت التجميعة السابق ذكرها مع صديق عارضها للبيع واستخدمت لشهرين على الأكثر وسعرها مناسب فتوكلت على الله وجبتها لأنه كان رافض التجزئة وفضلت اني اجيب مستعمل ودي كانت نصيحتك لي من فترة لضعف الميزانية بالنسبة لارتفاع الأسعار
وبالنسبة للكارت اللي حضرتك رشحته عندي سؤال قبل الشراء لو سمحت لي: هل يوجد كارت من AMD يعادل تقريبا سعر الكارت اللي حضرتك رشحته او اعلى قليلا ( 150 او 200 جنيه مثلا) ولكن أعلى في الأداء وتنصح بشراؤه؟
وأخيرا بشكرك جزيل الشكر لمساعدتك الدائمة

abdalhaliem
27-03-2017, 22:07
الأخ الكريم

كارت ( 1050ti ) كارت جيد

لكن كأجابه على سؤالك

يوجد كارتان

الأول rx460 4gb

وهو أقل من 1050 أداء وسعراا

والأخر rx470 4gb

وهو أعلى فى الأداء من 1050 بفارق جيد

ولكن سعره لن يقل عن 4500

لكن تابع العروض التى بقسم البيع بالمنتدى

أوقات توجد بها كروت جديده وارد الخارج بسعر أقل

بالتوفيق أخى الكريم

phenomenon
28-03-2017, 02:27
كل الشكر لحضرتك الأستاذ الفاضل phenomenon حضرتك من اكتر الناس اللي ساعدوني في موضوعات سابقة بخصوص تجميعات واختيار كارت شاشة
موضوعك الرائع في القسم كان دليلي الأساسي في الشراء حاليا حسب ميزانيتي ولما عزمت واخترت تجميعة تناسب ميزانيتي لقيت التجميعة السابق ذكرها مع صديق عارضها للبيع واستخدمت لشهرين على الأكثر وسعرها مناسب فتوكلت على الله وجبتها لأنه كان رافض التجزئة وفضلت اني اجيب مستعمل ودي كانت نصيحتك لي من فترة لضعف الميزانية بالنسبة لارتفاع الأسعار
وبالنسبة للكارت اللي حضرتك رشحته عندي سؤال قبل الشراء لو سمحت لي: هل يوجد كارت من AMD يعادل تقريبا سعر الكارت اللي حضرتك رشحته او اعلى قليلا ( 150 او 200 جنيه مثلا) ولكن أعلى في الأداء وتنصح بشراؤه؟
وأخيرا بشكرك جزيل الشكر لمساعدتك الدائمة

ده شرف لينا يا فندم ولله الحمد اولا واخيرا
طالما حضرتك مرتاح مع المنصه بالشكل ده فنصيحه شخصيه متفكرشي في اي عمليات تعديل واستمر بهذا الشكل
انا متفق مع الاستاذ عبد الحليم في ترشيح كارت GTX 1050Ti تقريبا هو افضل صفقه حالياً في رنج 4000 جنيه لدقة 1080p
لكن لو مشمحتاج تعلوا عن سقف 3000 هيبقى RX 460

لو انت كملت مع كارت زي GTX 1050Ti تقريبا افضل صفقه في الرنج المتوسط وخاصهً لو بضمان هتبقى مرتاح نوعاً ما
ومع إغلاق خاصية التنعيم او تقليل بعض التاثيرات في اللعبه هتحصل على نفس التجربه اللي بيحصل عليها كارت RX 470
RX460 مش كارت ضعيف لكن هيعاني احيانا من دروب طول وقت اللعبه لو الاعدادات عاليه وبالكتير السنه الجايه هتكون جودة نورمال هي متوسط جودة العابه وهتحتاج تغييره
لكن GTX 1050Ti / RX 470 وممكن تلاقي كارت GTX 1060 3GB مستورد في الرنج ده كمان لان انهارده نسخة زوتاك 3GB بسعر 4300 جنيه فقط بالضمان وهو افضل صفقه
عموما مشتستعجل والكارت تحديدا كل ماتتاخر في شرائه كل ما هتتخذ قرارك السليم تجاهه والف مبروك مقدما وشكرا على اطرائك مره ثانيه

MrSoLtO
28-03-2017, 03:34
شكرا للأخ الفاضل abdalhaleim والأخ الفاضل phenomenon اشكركما جزيل الشكر على المساعدة
وبإذن الله نويت شراء GTX 1050Ti كما نصحتما ولو استطعت زيادة الميزانية هشتري 1060 3GB بمشيئة الله
خالص تحياتي لكما ...