المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] جهاز ب 20000 جنيه للالعاب

hassanss
31-03-2017, 17:14
- أقصى ميزانية محددة: 20-22 الف
- استخدامك للجهاز: العاب وبرامج ومشاهدة أفلام
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: محتاج شاشة 27
- القطع التي تنوي شراءها: شاشة - كيسة - بروسيسور (i5 يفضل) - رام 16 جيجا - هارد ssd - وهارد 2 تيرا - كارت شاشة - باور - بوردة
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: هارد 1 تيرا فقط
- ميعاد شراء الجهاز: في خلال الاسبوعيين الجايين أول ما استقر على مواصفات حلوة
- مكان الشراء: المنصورة
- محل سكنك: المنصورة

ياريت لو يكون فيه تركيز جزء من الميزانية على الشاشة متكونش أقل حاجة
+ انا كاتب رامة 16 لأني بشغل برامج مع الألعاب

قرأت موضوع التجميعات والتجميعة رقم 8 مناسبة بس محتاج كرت شاشة أعلى وهارد ssd وهارد 2 تيرا
والباور يبقى FSP HEXA+ 500W PSU أو باور مناسب مع كيسة مثلا BitFenix Comrade Window

حسبت التجميعة دي + الزيادات باعتبار كارت شاشة 3500-4000 مثلا حوالي 16 ألف والباقي 4 ألف للشاشة

قرات اكتر من مرة عن معالجات جديدة نازلة ممكن تاثر على الأسعار لو نازلة في خلال شهر ممكن أستنى بس لو أكتر هشتري حاليا بإذن الله .. في أي معلومة عن موعد نزولها ؟

وايه أفضل اماكن في المنصورة اقدر أشتري منها (بتتعامل أفضل في الصيانة والضمان)

شكرا ليكم وآسف طولت في الموضوع

abdalhaliem
31-03-2017, 22:18
الأخ الكريم

حسنا فعلت بمراجعتك

الموضوع الخاص بالتجميعات

ولقد قمت بالأجابه على موضوعك

وسط كلماتك دون أن تنتبه

عندما نوهت عن معالجات

RYZEN

وميعاد نزولها مصر رسمي

على الأبواب

يوم 11 ابريل القادم

أنا من رأيى الأنتظار فى صالحك

وخصوصاا أنك محدد ميزانيه لابأس بها

المعالجات ستنزل مع لوحات أم تدعمها

وستحدث فارق بالأسعار أكيد

( هكذا نتمنى )

تحياتى

hassanss
01-04-2017, 11:41
شكراا للرد والحمدلله ان نزولها قريب ويارب تعمل التأثير في الأسعار
حضرتك بالنسبة للشاشة أقدر أحدد شاشة من دلوقتي ولا الافضل أستنى

phenomenon
01-04-2017, 13:34
المنصوره لا يوجد بها مكان للشراء
تعامل مع شركات مصر و هيشحنولك القطع للمنصوره
الشاشه ممكن من دلوقتي تحددها وفكر تشتري شاشه حديثه و كبيره 27 مثلاً

Black_Spy
01-04-2017, 16:31
بعد إذن أخي إبراهيم فى المنصورة بما انى عايش فيها تحديدا شارع الجلاء مليان شركات كمبيوتر تقدر تروح هناك وتسال على الحاجه اللى انت محتاجها دا لو انت محددها وناوي خلاص تشتريها

بس المشكلة هناك انك متلاقيش كل حاجه طبعا لان الشركات هناك بتشتري حاجات معينه ومش بتشتري كل حاجه يعني زي ما قال أخي الفاضل ابراهيم ممكن تكلم الشركات فى القاهره وهما يشحنولك الحاجه لحد البيت لو مش هتلاقيها فى المنصورة

alyaldeen
01-04-2017, 17:38
وستحدث فارق بالأسعار أكيد

( هكذا نتمنى )

تحياتى

كلنا هذا الرجل
تقبل احترامى

abdalhaliem
01-04-2017, 17:54
كلنا هذا الرجل
تقبل احترامى

أنت أنسان مهذب أخى

alyaldeen

وتنتقى كلمانك بعنايه

تقبل منى

أسمى آيات الأحترام والتحيه

hassanss
02-04-2017, 13:10
المنصوره لا يوجد بها مكان للشراء
تعامل مع شركات مصر و هيشحنولك القطع للمنصوره
الشاشه ممكن من دلوقتي تحددها وفكر تشتري شاشه حديثه و كبيره 27 مثلاً

بعد إذن أخي إبراهيم فى المنصورة بما انى عايش فيها تحديدا شارع الجلاء مليان شركات كمبيوتر تقدر تروح هناك وتسال على الحاجه اللى انت محتاجها دا لو انت محددها وناوي خلاص تشتريها

بس المشكلة هناك انك متلاقيش كل حاجه طبعا لان الشركات هناك بتشتري حاجات معينه ومش بتشتري كل حاجه يعني زي ما قال أخي الفاضل ابراهيم ممكن تكلم الشركات فى القاهره وهما يشحنولك الحاجه لحد البيت لو مش هتلاقيها فى المنصورة

فعلا انا ناوي اشتري شاشة 27 بإذن الله
وياريت حضراتكم ترشحولي شاشة مناسبة

وبإذن الله كنت فعلا ناوي أدور في المنصورة في البداية على القطع اللي هتحددوها
وإذا ملقيتش طبعا مش هيكون في حل غير اشتري من مصر

phenomenon
02-04-2017, 14:55
يعني خلاص هتتوكل على الله في تجميعه انتل ولا هتنتظر معالج RYZEN
الانتظار ممكن يبقى فيها لرمضان بالكتير ان شاء الله بس بعد رمضان الاسعار بتقل يعني الافضل يا تشتري دلوقتي يا تنتظر بعد رمضان وانا ارشح الانتظار بعد رمضان ربما تبدا تلاقي شاشات جديده نزلت من تاني BENQ / ASUS بوفره

abdalhaliem
02-04-2017, 19:38
بصراحه أرى أنك تنتظر أفضل

والرأى الأخير لك بالطبع

وبالنسبه لمدينه المنصوره

يوجد بها تجار جمله

وكنا ندهب للتسوق منها ولكن ذلك

بالنسبه لأكسسوار الكمبيوتر فقط

accessories

كى بورد وماوس ومراوح ألخ ألخ ......

لكن كهارد وير عليك بالقاهره

تحياتى

hassanss
12-04-2017, 14:44
يعني خلاص هتتوكل على الله في تجميعه انتل ولا هتنتظر معالج RYZEN
الانتظار ممكن يبقى فيها لرمضان بالكتير ان شاء الله بس بعد رمضان الاسعار بتقل يعني الافضل يا تشتري دلوقتي يا تنتظر بعد رمضان وانا ارشح الانتظار بعد رمضان ربما تبدا تلاقي شاشات جديده نزلت من تاني BENQ / ASUS بوفره

انا فكرت ولقيت الموضوع ممكن يطول والله أعلم الأسعار هتوصل لإيه
وخصوصا رمضان شهر إستهلاك وممكن الدولار يزيد فيه والأسعار تزيد أكتر ومش مضمونة أبدا

فإنشاء الله هشتريه خلال اليومين دول وياريت تساعدوني بتجميعة مناسبة للميزانية (20 ألف) وزيادة حوالي 500-1000 للماوس والكيبورد والسماعات
وفي حالة هيفرق الجهاز (كتير) لو زودت الميزانية الف جنيه كمان مفيش مشكلة

N3V3RMiND.2016
13-04-2017, 02:07
انا فكرت ولقيت الموضوع ممكن يطول والله أعلم الأسعار هتوصل لإيه
وخصوصا رمضان شهر إستهلاك وممكن الدولار يزيد فيه والأسعار تزيد أكتر ومش مضمونة أبدا

فإنشاء الله هشتريه خلال اليومين دول وياريت تساعدوني بتجميعة مناسبة للميزانية (20 ألف) وزيادة حوالي 500-1000 للماوس والكيبورد والسماعات
وفي حالة هيفرق الجهاز (كتير) لو زودت الميزانية الف جنيه كمان مفيش مشكلةاذا اخى العزيز اليك تجميعه مقترحه:
Intel Core I5-7400 6M 4-Core 3.4GHz LGA 1151 Desktop Processor = 3350
Gigabyte GA-B250-HD3 Socket 1151 Motherboard = 2100
Crucial Ballistix Sport LT 16GB DDR4 2400 CL16 1.2V (BLS16G4D240FSC) = 2350
Western Digital (WD) Blue WD20EZRZ 2TB SATA 6.0Gb/s HDD = 1250
Kingston SSDNow UV400 120GB Solid-State Drive (SUV400S37/120G) = 1000
Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 GAMING 6GB GDDR5 (GV-N1060G1 GAMING-6GD ) + Pick Your Path Bundle = 6500
FSP HEXA+ 500W PSU = 1100
BitFenix Comrade Window ATX Mid Tower Case = 750

الاجمالى : 18400 و باقى فقط الشاشه فقط لأنى ليس لى خبره كبيره فى الشاشات فانتظر احد الاخوه للرد بشأن الشاشه.
فقط ملحوظه كارت الشاشه المقترح هو الافضل بالنسبه لشاشه 27 بوصه لأنها سوف تحتاج كارت قوى و ايضا به ذاكره VRAM كبيره و الكارت المقترح يحمل ذاكره 6 جيجا.
المعالج المقترح هو افضل من الموجود فى التجميعه المشار اليها فى موضوع التجميعات حيث ان المعالج المقترح هنا هو جيل سابع و صاحب تردد اعلى من الاخر.
اللوحه الام المقترحه هى ارخص لوحه ام متوفره فى السوق المصرى متوافقه مع معالج الجيل السابع و لكن هى لوحه فئه متوسطه يعنى جيده جدا.
تم مراعات اختيار الاجزاء التى ذكرتها فى موضوعك مثل الكيسه و الباور و المعالج i5
بالتوفيق ليك اخى العزيز.

hassanss
13-04-2017, 11:23
اذا اخى العزيز اليك تجميعه مقترحه:
Intel Core I5-7400 6M 4-Core 3.4GHz LGA 1151 Desktop Processor = 3350
Gigabyte GA-B250-HD3 Socket 1151 Motherboard = 2100
Crucial Ballistix Sport LT 16GB DDR4 2400 CL16 1.2V (BLS16G4D240FSC) = 2350
Western Digital (WD) Blue WD20EZRZ 2TB SATA 6.0Gb/s HDD = 1250
Kingston SSDNow UV400 120GB Solid-State Drive (SUV400S37/120G) = 1000
Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 GAMING 6GB GDDR5 (GV-N1060G1 GAMING-6GD ) + Pick Your Path Bundle = 6500
FSP HEXA+ 500W PSU = 1100
BitFenix Comrade Window ATX Mid Tower Case = 750

الاجمالى : 18400 و باقى فقط الشاشه فقط لأنى ليس لى خبره كبيره فى الشاشات فانتظر احد الاخوه للرد بشأن الشاشه.
فقط ملحوظه كارت الشاشه المقترح هو الافضل بالنسبه لشاشه 27 بوصه لأنها سوف تحتاج كارت قوى و ايضا به ذاكره VRAM كبيره و الكارت المقترح يحمل ذاكره 6 جيجا.
المعالج المقترح هو افضل من الموجود فى التجميعه المشار اليها فى موضوع التجميعات حيث ان المعالج المقترح هنا هو جيل سابع و صاحب تردد اعلى من الاخر.
اللوحه الام المقترحه هى ارخص لوحه ام متوفره فى السوق المصرى متوافقه مع معالج الجيل السابع و لكن هى لوحه فئه متوسطه يعنى جيده جدا.
تم مراعات اختيار الاجزاء التى ذكرتها فى موضوعك مثل الكيسه و الباور و المعالج i5
بالتوفيق ليك اخى العزيز.

شكرا لحضرتك ..بس أظن التجميعة دي فوق الميزانية لأن الشاشة مش هتقل عن 3-4 آلاف
بالنسبة للكيسة والباور كان إختياري على أساس الميزانية بس فلو في ترشيح تاني عند حضرتك مفيش مشكلة عندي

عندي سؤال بالنسبة للجهاز ده اقدر أركب عليه كمان 2 هارد ؟ عندي هارد 300 والتاني تيرا .. ممكن أفضي الأول على الجديد بس بسئل من حيث الفكرة ممكنة أو هيبقى مشكلة مع الباور (هارد SSD و3 هارد عادي)

صراحة التجميعة شكلها حلو وبفكر أستغنى عن الهارد حاليا وأرجع أجيبه بعدين

حاجة أخيرة سعر المعالج 3350 دي غلطة ولا ده سعره لأن الجيل السادس مكتوب في موضوع التجميعات ب3400 ولا الأسعار اختلفت ؟
كمان سعر الهارد أقل

N3V3RMiND.2016
13-04-2017, 18:31
شكرا لحضرتك ..بس أظن التجميعة دي فوق الميزانية لأن الشاشة مش هتقل عن 3-4 آلاف
بالنسبة للكيسة والباور كان إختياري على أساس الميزانية بس فلو في ترشيح تاني عند حضرتك مفيش مشكلة عندى
الكيسه و الباور جيديين.

عندي سؤال بالنسبة للجهاز ده اقدر أركب عليه كمان 2 هارد ؟ عندي هارد 300 والتاني تيرا .. ممكن أفضي الأول على الجديد بس بسئل من حيث الفكرة ممكنة أو هيبقى مشكلة مع الباور (هارد SSD و3 هارد عادي)
اللوحه دى B250-HD3 فيها 6 مداخل ساتا SATA3 يعنى ممكن تركب لغاية 6 هاردات و طبعا اى هارد SSD بمدخل ساتا هايركب عادى يعنى 6 هاردات سواء SSD او الميكانيك العادى.
فطبعا 3 هاردات عاديه معاهم هارد SSD هايركب مفيش مشكله.
و اللوحه عليها ايضا مدخل M.2 و هو خاص بتركيب الهاردات عالية السرعه SSD و ممكن تستخدمه لتركيب هارد SSD عالى السرعه و يكون عندك 6 مداخل ساتا متوفرين للهاردات العاديه.

صراحة التجميعة شكلها حلو وبفكر أستغنى عن الهارد حاليا وأرجع أجيبه بعدين
التجميعه بالفعل ممتازه جدا و ممكن فعلا تحاول تأجل شراء احد القطع.

حاجة أخيرة سعر المعالج 3350 دي غلطة ولا ده سعره لأن الجيل السادس مكتوب في موضوع التجميعات ب3400 ولا الأسعار اختلفت ؟
كمان سعر الهارد أقل
الاسعار بتتغير بصوره شبه يوميه فممكن يكون الاسعار فى موضوع التجميعات قديم شويه
لكن السعر المكتوب هو ده سعره و على فكره سعر المعالج جيل سادس نفس السعر ايضا او ارخص بفرق لا يتعدى 100 جنيه.
و ايضا سعر الهارد و باقى الاسعار هى الموجوده حاليا.

لو التجميعه مش هاتنفع معاك ممكن اقترحلك تجميعه تانيه بس لو ممكن تأجل احد القطع و تشترى نفس التجميعه مفيش مشاكل.