المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما رأيكم فى كارت الشاشة gtx 1050 2gbمن zotac

kerlos khair
11-04-2017, 16:01
السلام عليكم انا جبت كارت الشاشة دا
و عاوز اخد رأيكم فية GTX 1050 2gb من zotac
ودى المواصفات ال معاة
penitum g 2020
ram 4 gbhttps://goo.gl/images/mIbefl
psu gamaa 350 w
واية اللى اغيرة اول حاجة عشان تكوت متوافقة او ميحصلش عنق زجاجة

abdalhaliem
11-04-2017, 16:53
تمام

أنت تريد رأينا بترقيه جهازك كما فهمنا ؟؟؟

أليس من المفروض

ذكر موديل اللوحه الأم كاملا ؟؟؟

kerlos khair
11-04-2017, 16:58
تمام

أنت تريد رأينا بترقيه جهازك كما فهمنا ؟؟؟

أليس من المفروض

ذكر موديل اللوحه الأم كاملا ؟؟؟

موديل
اللوحة هو
gigabyte h61m-s2p

abdalhaliem
11-04-2017, 17:28
تمام

حاول تغيير المعالج الذى لديك

بمعالج i5 أو i3 على أقل تقدير

ولو توجد أمكانيه لأقتناء باور أكثر قوه

500 وات

ورفع الرامات ألى 8gb

تحياتى

الواد ميشو
11-04-2017, 17:41
متفق جداااااا مع رأي خبيرنا
الاستاذ عبد الحليم

kerlos khair
11-04-2017, 17:42
شكرا لردك ياستاذ عبد الحليم
انا هغير البروسيسور ل i3 6100 وهغير اللوحة الام عشان السوكت تنصحنى اجيب بوردة اية تكون سعرة كويس ف حدود 1200~1400 ج

محمد السنهوري
11-04-2017, 19:47
أولا الباور مش اقل أهميه من اللوحه والمعالج ولازم تجيب واحد جديد بدل ده أحترافي طبعا مع ده مش أمن ومش هيشتغل مع الكارت بأستقرار
بالنسبه للوحه الميزانيه قليله ودي اقرب لوحه ليك جيل سادس وحجمها عادي مش ميني Gigabyte GA-P110-D3 Socket 1151
لو ميهمكش الحجم يبقي دي Gigabyte GA-H110M-S2PH Socket 1151 دي ميني

abdalhaliem
11-04-2017, 22:31
تمام أخى الكريم

تفكيرك بمحله

أى بورده سوكيت1151

سيعمل عليها المعالج

الذى تنوى شراؤه

والفئات الأقتصاديه منها كافيه جداا بالنسبه لك

كمثال H110 أو P110

كما ذكر الأخ الفاضل

بالتوفيق أخى الكريم

متفق جداااااا مع رأي خبيرنا
الاستاذ عبد الحليم

أشكرك أخى الكريم

ماأنا ألا أقلكم علما

أجتهد لأنال أستحسانكم

تحياتى للجميع

kerlos khair
12-04-2017, 10:01
أولا الباور مش اقل أهميه من اللوحه والمعالج ولازم تجيب واحد جديد بدل ده أحترافي طبعا مع ده مش أمن ومش هيشتغل مع الكارت بأستقرار
بالنسبه للوحه الميزانيه قليله ودي اقرب لوحه ليك جيل سادس وحجمها عادي مش ميني Gigabyte GA-P110-D3 Socket 1151
لو ميهمكش الحجم يبقي دي Gigabyte GA-H110M-S2PH Socket 1151 دي ميني

شكرا لردك
الباور فعلى والماركة ممتازة ومشهورة gamma لكن 350 w لا يفو بالغرض

محمد السنهوري
12-04-2017, 14:30
شكرا لردك
الباور فعلى والماركة ممتازة ومشهورة gamma لكن 350 w لا يفو بالغرض

أولا حضرتك بتسال علشان تعرف مش علشان تجادل لو عايز تجادل يبقي ربنا معاك أنا مش هرد عليك تاني
ثانيا سالت نفسك ليه الباور بيجي مع الكيسه رغم ان سعرها رخيص طبعا لا الماركه مشهور ومعروفه علشان رخيصه وعلشان اغلب أجهزه مصر أجهزه بسيطه علشان كده محدش بيهنم يجيب باور ب 700 جنيه لوحده ليه الباور الغالي غالي وليه الرخيص رخيص عموما الباور بتاعك يشتغل في جهاز بسيط وماشي الحال لكن لما تيجي لكارت أحترافي يبقي لازم باور معتمد الكفائه عارف حضرتك ليه علشان تلاقي صناعه نضيفه من جواه مش مجرد مكونات صيني مع اول قطع للكهربا أو ضعف فيها تضربلك الكارت عموما الخلاصه أنا قدمت ليك نصيحتي وليك حق الأختيار

kerlos khair
12-04-2017, 17:23
أولا حضرتك بتسال علشان تعرف مش علشان تجادل لو عايز تجادل يبقي ربنا معاك أنا مش هرد عليك تاني
ثانيا سالت نفسك ليه الباور بيجي مع الكيسه رغم ان سعرها رخيص طبعا لا الماركه مشهور ومعروفه علشان رخيصه وعلشان اغلب أجهزه مصر أجهزه بسيطه علشان كده محدش بيهنم يجيب باور ب 700 جنيه لوحده ليه الباور الغالي غالي وليه الرخيص رخيص عموما الباور بتاعك يشتغل في جهاز بسيط وماشي الحال لكن لما تيجي لكارت أحترافي يبقي لازم باور معتمد الكفائه عارف حضرتك ليه علشان تلاقي صناعه نضيفه من جواه مش مجرد مكونات صيني مع اول قطع للكهربا أو ضعف فيها تضربلك الكارت عموما الخلاصه أنا قدمت ليك نصيحتي وليك حق الأختيار

ياباشا انا لما جبت الكارت دا من مول البسان ..محل اسمة النخيلى تحديدا سألتو على باور يشتغل مع الكارت دا فا هو اقترح ليا الباور دا وقال كمان ان دى ماركة ممتازة و هيقاوم مع الكارت بسهولة فانا اشتريتة مع الكارت بالمرة ب 600 جنية وانا مش بجادل معاك وعموما الف شكر على افادتك ليا

zozo 22
12-04-2017, 18:17
اخى الفاضل سيبك من كلام البائع لانة عواز يبيع الا عندة متوفر دة نظرية راى الاخوة هو الحق الباورات الاحترافية ليها مواصفات خاصة ومن اشهرها سسونيك اما باور جاما متقدرش تقول علية من الباورات الاحترافية لانة غير بة عوامل الامان وشكرا

abdalhaliem
12-04-2017, 18:21
ياباشا انا لما جبت الكارت دا من مول البسان ..محل اسمة النخيلى تحديدا سألتو على باور يشتغل مع الكارت دا فا هو اقترح ليا الباور دا وقال كمان ان دى ماركة ممتازة و هيقاوم مع الكارت بسهولة فانا اشتريتة مع الكارت بالمرة وانا مش بجادل معاك وعموما الف شكر على افادتك ليا

الاخ الكريم

بالنسبه للباورات gamma

هى فعلا باورات معتمده

ولكن هى من أرخص الباورات المعتمده سعراا

وأنا شخصياا دائم أستخدامهم بتجميعات مختلفه

لكن عند أقتناء كارت باهظ الثمن

كحمايه له

نوفر مزود طاقه ذو مكونات جيده

أما موضوع أن البائع رشحه لك

أكثر البائعين لايراعون ضمائرهم عند تقديم النصح

ومن عنده نازع من ضمير

للأسف يفتقر ألى الخبره اللازمه

قد تكون عنده خبره بالبيع والشراء

لكن كتوافق الأداء والحد الأدنى للمثاليه

أغلبهم يفتقرون ألى هذا مع الأسف

أعلم جيدا أن الأسعار مرتفعه بل ملتهبه

كان الله بعون الجميع

شىء أخير

لن يرضى عنك الأخ محمد

ألا عندما تقوم بشراء باور

SeaSonic
:):):)

تحياتى للجميع

phenomenon
12-04-2017, 18:30

أي عضو داخل عرب هاردوير من حقه يتناقش و يتجادل طالما في حدود النقاش التقني و الذوق و الأدب وعدم التعرض أو التطاول على قوانين المنتديات .
ليس لمجرد إعطاء النصيحه للأعضاء فهم ملزومين بتقبلها و العمل بها .

لابد من النقاش و توضيح الأسباب بأسلوب راقي و مهذب ,
أما إذا لاحظت في رده أي شيء مخالف ليك او للقوانين فيمكنك التبليغ و نحن علينا التصرف .
أما المبالغه في رد الفعل بالرغم ان العضو قدملك الشكر قبل السؤال الثاني فده شيء ممنوع تماماً و نتمنى عدم تكراره .

بخصوص المزود Hec 350W فهو كافي لبطاقة GTX 1050 ولا يوجد اي ضرر في حالة وجوده
المزودات الإقتصاديه مثله يتم توجيهها للمنصات الإقتصاديه في طلب الطاقه مثل بطاقة GTX 1050
وإذا حدث ضرر في أي منهم فله ضمان الإستبدال و لكن هذا شيء مستبعد تماماً على بطاقه لا تتعدى 75W

محمد السنهوري
12-04-2017, 21:08
ياباشا انا لما جبت الكارت دا من مول البسان ..محل اسمة النخيلى تحديدا سألتو على باور يشتغل مع الكارت دا فا هو اقترح ليا الباور دا وقال كمان ان دى ماركة ممتازة و هيقاوم مع الكارت بسهولة فانا اشتريتة مع الكارت بالمرة ب 600 جنية وانا مش بجادل معاك وعموما الف شكر على افادتك ليا

أعتذر عن العصبيه مش قاصد اي شيئ أنا بس عايز أفيدك ,انصحك مش أكتر لأني قريت كتير عن مشاكل الباور لأنه يعتبر أهم قطعه في الجهاز والأسعار دلوقتي متحتملش أن اي قطعه تتلف الباور ده مش سيئ لاكن طببعا مش أحترافي ولو كان الأسعار عاديه كنت تشتريه ب 300 جنيه بس علشان متتوهمش في السعر وألف مبروك وربنا يبارك ليك فيهم

محمد السنهوري
12-04-2017, 21:11
أي عضو داخل عرب هاردوير من حقه يتناقش و يتجادل طالما في حدود النقاش التقني و الذوق و الأدب وعدم التعرض أو التطاول على قوانين المنتديات .
ليس لمجرد إعطاء النصيحه للأعضاء فهم ملزومين بتقبلها و العمل بها .

لابد من النقاش و توضيح الأسباب بأسلوب راقي و مهذب ,
أما إذا لاحظت في رده أي شيء مخالف ليك او للقوانين فيمكنك التبليغ و نحن علينا التصرف .
أما المبالغه في رد الفعل بالرغم ان العضو قدملك الشكر قبل السؤال الثاني فده شيء ممنوع تماماً و نتمنى عدم تكراره .

بخصوص المزود Hec 350W فهو كافي لبطاقة GTX 1050 ولا يوجد اي ضرر في حالة وجوده
المزودات الإقتصاديه مثله يتم توجيهها للمنصات الإقتصاديه في طلب الطاقه مثل بطاقة GTX 1050
وإذا حدث ضرر في أي منهم فله ضمان الإستبدال و لكن هذا شيء مستبعد تماماً على بطاقه لا تتعدى 75W

مش هقدر أعقبك علي كلامك غير بالشكر زي مأتعودت انا لكن حضرتك عارف أني دايما أسلوبي راقي ومهذب داخل وخارج المنتدي
غلطه أعترف بها لأانها حصلت في وقت عصبيه وكنت ناوي أعتذر من وقتها لكن كنتي في شغلي ومقدرتش
وعموما جزاك الله خيرا علي النصيحه

kerlos khair
12-04-2017, 21:26
أعتذر عن العصبيه مش قاصد اي شيئ أنا بس عايز أفيدك ,انصحك مش أكتر لأني قريت كتير عن مشاكل الباور لأنه يعتبر أهم قطعه في الجهاز والأسعار دلوقتي متحتملش أن اي قطعه تتلف الباور ده مش سيئ لاكن طببعا مش أحترافي ولو كان الأسعار عاديه كنت تشتريه ب 300 جنيه بس علشان متتوهمش في السعر وألف مبروك وربنا يبارك ليك فيهم

الف شكر ليك ياخى الكريم