المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في الصوت

AhmedAbed
07-05-2017, 08:26
انا اشتريت Headphones من اللي هي ليها مخرج صوت و مخرج للمايك و اللي ملاحظه ان صوتها بيبقى مكتوم لو قارنتها بالـ Headphones اللي ليها مخرج USB.
البرنامج اللي ممكن اعدّل به الصوت هو Realtek HD Audio Manager بس مش جايب النتيجة اللي عايزها. سؤالي هو:-

في برامج ممكن تخلي الصوت اكثر وضوحا و مش مكتوم؟

phenomenon
07-05-2017, 08:43
الف مبروك لك
في معظم الحالات العيب بيكون من قُدرة كارت الصوت نفسه
إختار بيئة نظام الصوت في الكارت على CITY فقط ولا تختار وضعيات تضخيم الاوكلايزر و جرب النتيجه

في حل اخر وهو انك تشتري قطعة USB 3D Sound واعتقد تمنها حاليا 40 جنيه تقريباً او على حسب جودتها وهتضخم ليك الصوت و تعليه بمراحل بعيده
و لكن خدبالك بالشكل ده انت مش هتقدر تستفيد من تاثيرات كارت الصوت وانما مجرد amps تضخيم

اعتقد انها ستعطيك ما تتمنى و ليها اشكال كتير و لكن تجربتي كانت كويسه مع النوع ده عن انواع اخرى كثيره

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/201666596396_/Audio-Adapter-card-51-USB-To-35mm-mic.jpg

abdalhaliem
07-05-2017, 12:13
أكيد كما قال الأستاذ phenomenon

القصه لها علاقه كبيره بقوه كارت الصوت نفسه

بالأضافه لقوه ال ( Headphones ) أيضا

وأغلبيه البرامج التى تعمل على تحسين الصوت

تعمل على تضخيمه كمل تفضل أخى الفاضل

عموماا جرب هذا البرنامج

( DFX Audio Enhancer )

بالتوفيق

Yasser
07-05-2017, 12:48
الهيدفون اعتقد هي السبب واي هيدفون رخيص لكن ماركه في السوق زي genuis مثلا هيديك صوت استريو جميل.....لكن لو الكارت المدمج اداءه مكتوم حتي علي اسبيكر عادي هيكون ارخص بديل فعلا هو الكارت الusbالموضح في الصوره....لكن الرخيص ذو15 جنيه انا جربته وندمت حاول تجيب شئ اغلي

AhmedAbed
07-05-2017, 13:56
الف مبروك لك
في معظم الحالات العيب بيكون من قُدرة كارت الصوت نفسه
إختار بيئة نظام الصوت في الكارت على CITY فقط ولا تختار وضعيات تضخيم الاوكلايزر و جرب النتيجه

في حل اخر وهو انك تشتري قطعة USB 3D Sound واعتقد تمنها حاليا 40 جنيه تقريباً او على حسب جودتها وهتضخم ليك الصوت و تعليه بمراحل بعيده
و لكن خدبالك بالشكل ده انت مش هتقدر تستفيد من تاثيرات كارت الصوت وانما مجرد amps تضخيم

اعتقد انها ستعطيك ما تتمنى و ليها اشكال كتير و لكن تجربتي كانت كويسه مع النوع ده عن انواع اخرى كثيره

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/201666596396_/Audio-Adapter-card-51-USB-To-35mm-mic.jpg

الله يبارك فيك.
الـ USB 3D Sound هتغني عن اني اشتري كارت صوت كويس؟

أكيد كما قال الأستاذ phenomenon

القصه لها علاقه كبيره بقوه كارت الصوت نفسه

بالأضافه لقوه ال ( Headphones ) أيضا

وأغلبيه البرامج التى تعمل على تحسين الصوت

بعمل على تضخيمه كمل تفضل أخى الفاضل

عموماا جرب هذا البرنامج

( DFX Audio Enhancer )

بالتوفيق

انا لقيت البرنامج بس نسخة مش كاملة. شكرا.

الهيدفون اعتقد هي السبب واي هيدفون رخيص لكن ماركه في السوق زي genuis مثلا هيديك صوت استريو جميل

الهيدفون اللي عندي ماركة فيليبس.

Yasser
07-05-2017, 16:47
كده اعتقد هيدفونك لو فيليبس اصلى فعلا يبقى من الاول الاخوه نظرتهم صحيحه فى كرت الصوت عندك ومحتاج تجرب usb sound كحل بدل كارت الصوت الpci!!!

AhmedAbed
07-05-2017, 17:02
كده اعتقد هيدفونك لو فيليبس اصلى فعلا يبقى من الاول الاخوه نظرتهم صحيحه فى كرت الصوت عندك ومحتاج تجرب usb sound كحل بدل كارت الصوت الpci!!!

يعني مش هحتاج كارت صوت؟

phenomenon
07-05-2017, 17:05
القطعه دي هتعطيلك ما تتمناه
هي ليست بكفائة كارت الصوت اخي ( الامر مختلف تماماً )
كارت الصوت وتأثيراته القويه تظهر من خلال إستخدام مخارج الصوت فقط
أما قطعة USB 3D هتعطي نقاء ليه وصوت مرتفع و لكن مش هتقدر تستفيد من تأثيرات كارت الصوت
اساسا كروت الصوت الضعيفه لا تبكي عليها اخ احمد فهي لا تعطيك ما تتمناه خاصة كصوت او تاثيرات

AhmedAbed
07-05-2017, 17:24
اوكي, شكرا جزيلاً. :).

AhmedAbed
08-05-2017, 23:55
انا اشتريت دي بس للأسف مفيش نتيجة. تقريبا لازم اشتري كارت صوت جديد.

phenomenon
09-05-2017, 11:33
يا اخي العزيز انا ضيفتلك اسم وصورة القطعة لاني عارف ان اغلب القطع المغلفه صوتها مكتوم بس على فكره سماعات فيليبس عموما مشهور عنها الصوت المكتوم لانها معايا في سماعه اخرى اسمها UTOPIA تجاريه ايضاً و لكن اقسملك انها فرح لدرجة لو فكرت تعلي ا لصوت بتوصل للوشششششششششششش في سماعات على سوق LG ب 120 جنيه دي وفرت عليا كتير لانها بلوتوث وبتركب in air من النوع الصغير جدا و صوتها عالي ونقي بس لازم توصلها بكارت صوت كويس فكارت الصوت النظيف = لابد له من سماعه نظيفه تقدر تخرج تأثيراته عشان تستفيد بيه

AhmedAbed
09-05-2017, 15:42
يا اخي العزيز انا ضيفتلك اسم وصورة القطعة لاني عارف ان اغلب القطع المغلفه صوتها مكتوم بس على فكره سماعات فيليبس عموما مشهور عنها الصوت المكتوم لانها معايا في سماعه اخرى اسمها UTOPIA تجاريه ايضاً و لكن اقسملك انها فرح لدرجة لو فكرت تعلي ا لصوت بتوصل للوشششششششششششش في سماعات على سوق LG ب 120 جنيه دي وفرت عليا كتير لانها بلوتوث وبتركب in air من النوع الصغير جدا و صوتها عالي ونقي بس لازم توصلها بكارت صوت كويس فكارت الصوت النظيف = لابد له من سماعه نظيفه تقدر تخرج تأثيراته عشان تستفيد بيه

طيب ايه كروت الصوت اللي ممكن تمشي مع سماعات فيليبس بحيث تعالج المشكلة دي؟ ( في حالة لو ملقتش الـ USB ).

phenomenon
09-05-2017, 16:29
يا اخي العزيز سماعات فيليبس و بيونير التي تتواجد غالباً هي تجاريه إلا لو كانت لديك سماعه إحترافيه منهم وهم بمئات الدولارات حالياً

فالتجاري منهم مجرد وسيله لنقل الصوت ليست بمعالج صوتيات كالسماعات الراقيه و ليست مدمجه بخصائص او درايفرات صوتيه حديثه مثل سماعات
الألعاب و الميوزيك الحديثه

لا يمكنك الإعتماد أبدا على مثل هذه الأشياء مع كروت الصوت الإحترافيه

فإما شراء سماعه إحترافيه و إما طقم صوت قوي
كارت صوت جيد ممكن يبدأ بمبلغ 150 جنيه تقريباً

AhmedAbed
10-05-2017, 00:45
تمام, شكرا.