المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل الأفضل ترك مراوح الكارت تعمل دائما ام في وضع Asus 0db fans ؟

Mahmoud.Saad
11-05-2017, 04:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا أشكر الاخوه الافاضل في مساعدتي على اختياري للكارت :$

اشتريت كارت Asus Expedition GTX 1050 TI من كام يوم

مراوح الكارت لا تشتغل الا عند وصول درجة الحرارة 50 مئوية بسبب خاصية 0db fans الموجودة في برنامج Asus GPU Tweak 2 ويمكن جعلها تعمل دائما

انا اترك جهازي يعمل دائما ولا اغلقه

هل الأفضل استخدام وضع 0db fans ام تركها تعمل دائما ؟ علما بأنه يوجد فرق حوالي 7 درجات في الحرارة ( 30 درجة عند تشغيل المراوح وحوالي 37 في وضع 0db fans )

Eslam Mohamd
11-05-2017, 04:38
مبروك عليك الكارت اخى الكريم ربنا يباركلك فيه وتتهنى بيه يارب
دى حاجة ترجع لحضرتك انا عندى نفس النظام تبريد المراوح مش بيشتغل الا لما الحرارة توصل ل60 وشغال بيها عادى ويفضل انك تعمل بروفايل يدوى المراوح تبدأ تبرد لو الحرارة وصلت 60 مثلا تشتغل المراوحة بنسبة 40% على حسب ماحضرتك تشوف ولو حضرتك بتتصفح بس يفضل انك تسيب المراوح على إعدادتها الأصلية لكن لو بتلعب كتير يبقى زى ماقولت لحضرتك تعمل بروفايل يدوى للمروحة يكون أفضل
تقبل تحياتى :)

abdalhaliem
11-05-2017, 07:44
ياأخى الكريم هذا الموضوع

لأطاله عمر المراوح

لتظل تعمل بكفائه أطول مده ممكنه

أذا كان أستخدامك طبيعى

فلتتركه على أعداداته الأصليه

ذلك أفضل

وذلك ألى أن تتمرس على القصه

وتكتسب الخبرات اللازمه للتعامل مع الكروت

بالتوفيق

Yasser
11-05-2017, 13:31
كما تفضل الاخوه وايضا 37 من 30 لا تفرق فى حاله عدم الضغط ...والكارت لا يستخدم الا عند التحميل عليه فى العاب او غيره اما عند الوضع العادى فكأنه مش شغال ودى ميزه من الشركه المصنعه لاتقلق!

Mahmoud.Saad
11-05-2017, 14:43
الله يبارك فيكم اخوتي الكرام وشكرا جدا على ردودكم D-:

abde_cs
11-05-2017, 17:44
هي خطوة جيدة من الشركات المصنعة لكروت الشاشة و الغرض منها إطالة العمر الإفتراضي للمراوح لأقصى مدة ممكن
... إن كنت تتسائل هل سيؤثر ذلك سلبا على المراوح أو الكارت ؟
لا لن يؤثر على النواة و لا على المراوح ... طبعا الشركات واضعين رقم معين (مثلا في الكارت لدي تشتغل المراوح بعد الوصول لـ 52 درجة) حين يصل له الكارت تبدأ المراوح بالدوران

Mahmoud.Saad
11-05-2017, 18:14
اشكرك اخي الكريم على ردك D-:

يرجى غلق الموضوع :$

abdalhaliem
11-05-2017, 18:29
اشكرك اخي الكريم على ردك D-:

يرجى غلق الموضوع :$

يغلق للأفاده