المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عدم إستجابة الكومبيوتر بعد تغير وضع الهاردات محتاج حل لمشكلتي ضروري

samzix
12-06-2017, 15:45
يجماعه دلوقتي انا عندي جهازين فكيت الهارد من واحد وركبته في التاني وشلت االلي كان فيه وجيت اشغله الجهاز بيجبلي شعار الويندوز ويقوم جايب شاشه زرقا وبعدين الويندوز repir
رسترت ولسه نفس المشكله فصلت الجهاز وشلت الهارد رجعته مكانه وركبت الاصلي بتاعه تاني وجيت اشغله مبيجبش اي حاجه علي الشاشه مع انه الماوس والكيبورد وسلك النت منورين عادي
قلت يمكن كارت الشاشه فكيته وركبت السلك ف الكرت الداخلي اشتغل عادي ركبت الكارت الخارجي تاني وجيت اشغل مبيجبش حاجه مع انه مروحه الكرت شغاله
كدا ايه اللي حصل وايه الحل :(

phenomenon
12-06-2017, 16:20
طيب هحاول افهم منك الامر مره تانيه معلشي

حضرتك معاك جهازين اخدت الهارد الرفيق Slave ليكون في جهاز آخر على شكل هارد اساسي Master و لكن فجأه يجيبلك شاشه زرقاء ؟

فجأه الأمر تحول للعمل بشكل عادي واصبحت مشكلة كارت الشاشه الخارجي هو السبب ؟

للأسف اخي الفاضل انا واثق ان حضرتك كنت بتفك وتوصل أثناء استمرار اتصال الكهرباء في سوكيت الحائط و هي مشكله خطيره

طيب عشان نركز على مشكله واحده مؤقتا سنترك امر الهارد الذي لا يقرأ لاحقا فربما يحتاج فورمات وآعادة تهيئه من جديد

ولكن بخصوص كارت الشاشه :

1- إفصل زرار الباور الخلفي بدلا من ON إلى Off
2- فك جميع كابلات التوصيل من الكهرباء
3- ابدا فك مكونات الكومبيوتر تماماً كارت الشاشه و الرامات واترك المعالج كما هو
4- اخلع حجر البايوس لمدة 10 دقائق
5- علق ايدك على زرار تشغيل الباور من الكيس نفسه لمدة ثلاثة ثواني متواصلين ( بالتاكيد لا يوجد كهرباء نريد فقط تفريغ اي شحنه ساكنه ان وجدت )
6- لو يوجد لديك جامبر في اللوحه الام اخلعه و ركبه في البنتين المجاورين ( اي بدلا انه مستغل البن الايمن و الاوسط سيستغل في الوضع الجديد البن الاوسط و البن الايسر )
7- نظف الحاسب من اي اتربه وتأكد ان جميع بنن سوكيت كارت الشاشه في مكانها وانظر بدقه عليها
8- إتاكد ايضا من بنن كارت الشاشه النحاسيه وتأكد انها ليست مجروحه او واحده ناقصه منها

مرت 10 دقائق او اكثر

1- ابدا التوصيل من جديد الرامات وكارت الشاشه بعنايه
2- إضغط مره ثانيه على زرار باور الكيس لمدة ثلاثة ثواني
3- ركب حجر البايوس في النهايه
4- ركب فيئة كهرباء الحاسب بجدار الحائط
5- اعطي ON لزرار الباور الخلفي
6- شغل وجرب

والنتيجه للأسف اخي العزيز لا استجابه فقد تسببت في احتراق كارت الشاشه ولله الامر من قبل ومن بعد

MohammedRMN
13-06-2017, 02:43
اعتقد ان المشكلة في الجمبر زي ما قال اخونا