المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تركيب مروحة للكيسة

ahmedesamatia
13-06-2017, 16:06
هو انا ممكن اركب مروحة للكيسة اللي بتبقا تحت مروحة الباور سبلاي اللي ورا (علشان تبريد كرت الشاشة ) وعندي مروحة الكيسة اللي في الجمب ....اجيب مروحة ولا مش حيفرق واقل سعر ليها خالص بكام وشكرا

ahmed606066
13-06-2017, 16:43
بشا لو ترفع صوري يكون افضل

phenomenon
13-06-2017, 18:01
ياريت توضيح اخي الكريم
هل تقصد مروحه بجانب الباور سبلاي ؟ ايه نوع ا لكيس ؟ وما هي درجة حرارة كارت الشاشه وما هو نوعه ؟

في مراوح رخيصه جداً و في مراوح بكفائة تبريد وسرعه أعلى و لكن في جميع الأحوال مروحه واحده مش هتفرق
كتير لكن لا ضرر من وجودها لكن نفهم اولا عاوز تركبها فين ؟

zozo 22
13-06-2017, 19:37
استاذى الفاضل ابراهيم انا فاهم عواز اة هو عواز يركب مروحة اسفل الباور لان كيسة تجارية نعم اخى تستطيع شوف مروحة جنب اجعلها تشفط هواء الى داخل الكيسة وبنسبة للمروحة
بتبقا تحت مروحة الباور سبلاي اللي ورا اجعلها تحت الباور تشفط الهواء الى داخل الكيسة علشان مروحة الباور هتسحب الهواء من داخل الكيسة وبنسبة لاسعار يوجد مراوح تجارية تراوح اسعارها الى 25 جنية او اكثر ويوجد مراوح احترافية كما قال استاذى الفاضل ابراهيم بدون ضوضاء وتدفق هواء اكثر تترواح اسعارها من 150 جنية الى اكثر

abde_cs
15-06-2017, 04:44
هناك نوعين من المراوح :
- مراوح عادية (تشتغل بأقصى سرعتها في كل الأحوال)
- مراوح ذكية (تشتغل حسب درجات الحرارة لديك في الكيسة)
... برأيي مروحتين كافيتين (مبدئيا) ... واحدة تدخل الهواء من أمام الكيسة ... و أخرى تطرد الهواء من خارج الكيسة
+ إن إشتريت مروحة ذكية فحاول أن تجعلها هي الخلفية لأنها هي الأقرب لقطع الحاسب (المعالج و الرامات و كارت الشاشة)
بالتوفيق لك ^^