المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة فى اختيار كارت الشاشة المناسب؟

ahmed.rizk
14-06-2017, 23:03
لو سمحتو انا محتاج كارت الشاشة المناسب لجههازى مزانية الكارت 2500-3000
البروسيسور core i5 4590
الباور صبلاى cooler master 500 w
المازربورد 3 gigabyte p85 gaming
الرامات corsair vengeance 12gb
الكيس cooler master cmp 352 بالنسبة للكيس مش عارف اركب فيها مشت مائى خالص لان ماعنديش مكان اركبو لانها مفهاش مكان dual fan هو مشتت corsair H100i هوا كنت واخدو من صديق وراكنو السوال هنا انا قدامى مشتت هوائى cooler master evo 212 هل ينفع يركب فى الكيس عندى ولا؟

RVD150
14-06-2017, 23:52
افضل كارت ليك بجد كارت محترم GTX1050 TI بس هاتزود شوية ممكن 500 جنية كمان بس هاتجيب كارت محترم

ahmed.rizk
14-06-2017, 23:57
اولا شكرا لردك الجميل
انا فعلا كنت بفكر اجيب النسخة asus ROG Strix GeForce GTX 1050 Ti OC 4GB
اما بالنسبة للكيس دية الا خنقانى بجد انا لما اشتريها من سنة او اقل مكنتش اعرف مميزات الكيس وانوعها على الرغم انا سعرها غالى والله عللا الفاضى انا شايف انا سعرها كتيير جدا عليها بسبب لحد دلوقتى مش عارف اركب فيها مشتت وحتى ملهاش
مكان من الباب الخلفى عشان اركب المشتت لازم افك المازر بورد بالكامل بمانة كيس لا تستحق الشراء نهائيا

يا ريت لو سمحتو ترشحولى كيس تكون ممتازة فى التهوية واقدر اركب فيها مشتت وانا بفكر فى كيس cooler master k380 هل فى احسن ارجوا الافادة؟

RVD150
15-06-2017, 02:28
الكيسة عندك فيها مكان مشتت فى الجنب صح و كثرة المراوح فى الكيسة ملهاش لازمة المهم يكون فيها تهوية كويسة و بس هل التهوية عندك مش كويسة

انا شايف ان الكيسة كويسة
بنسبة للنسخة اللى اخترتها للكارت نسخة كويسة جدا

ahmed.rizk
15-06-2017, 18:35
الكيس مفهاش اى مكان للمشتت هيا cmp 352 وانا كنت عايز اعرف نوع كيس كويس احترافى لو سمحت سواء كولر ماستر او كورسير شكرا

Yasser
15-06-2017, 20:07
هنا انا قدامى مشتت هوائى cooler master evo 212

الموديل ده ممكن يركب فى اى كيسه والاحتياط الوحيد هو مدى قربه من باب الكيسه وتقدر تقيسها ولو بتفتح باب الكيسه يبقى مش فى مشكله ....ولا لسه عايز تركب المائى اللى عندك ؟ هو اشيك وبيوفر مساحه ! يبقى اما تشترى مشتت 212 على نفس الكيسه او تركب المائى على كيسه جديده ...احسبها ايه اوفر ليك وتوكل على الله .....فى رأيى بيع اللى عندك المائى هتكسب فيه وهات الevo اللى قدامك لو مستعمل مش هايعدى ال600 وهاتوفر فلوس ليك والكيسه اللى عندك تناسب الevo فى عرضها .

ahmed.rizk
15-06-2017, 20:35
هيا تناسب evo 212 لاكن المراوح الا على باب الكيس مفيش مسافة بينها وبين المشتت تقريبا 20-30 ملى يعنى المروحة الا على الباب فى وش المشتت على طول يعنى لو بتحسب الهواء من برا ههيضرب فى وش المشتت المعدنى
والمشتت نفسو هيسحب هواء منين؟
مفيش مروحة فى الامام الى بتبقى فى الكيس الاحترافية الا هتساعد المشتت انو يبرد كويس انا كل عايزو مش عايز اجيب حاجة اندم عليها زى الكيس بالظبط
عشان كدا انا بتردد كتير قولت قبل ما اجيب اى حاجة اخد راىك والاخوة اكيد هما عندهم خبرة الا يساعدونى بيها ويقولولى كلامى مظبوط ولا؟

phenomenon
16-06-2017, 01:33
المشتت مش بيسحب هواء يا اخ احمد
لأن مركزه لا يسمح بالتبريد وإنما للتشتيت و قد يتم تشتيت الهواء البارد قبل ان يصل حتى إلى سطح المعالج
فمعروف انه يعمل بطريقة Exhaust مثل أي مشتت تبريد للمعالج او للبطاقه الرسوميه لتشتيت و طرد السخونه الناتجه عن المعالج

المروحه في جانب المشتت فلو فكرت تجرب و تعكس إتجاهها هتسحب هواء بارد من المروحه الاماميه الموجوده في مقدمة الصندوق العلويه لكن طالما لا
تمتلك مروحه بالامام علويه ( خاصة انه معروف ان كثافة الهواء البارد ضعيفه عن الساخنه لذلك يمكن الاكتفاء جدا بمروحه واحده في أسفل المقدمه لكن لا ضرر ان وجدت )
لكن من الافضل ان يظل المشتت بطريقة Exhaust بدلاً من Intake

للأسف أقصى بعد مسموح هو 155mm و هو غير مناسب للمشتت EVO فهو تقريباً يتطلب 160mm و بالتالي لن تستطيع إغلاق الباب

تعديل : أعتذر جداً أقصى بعد مسموح هو 180mm ولذلك المشتت مدعوم ويمكن إغلاق الباب و لكن عليك قياس إرتفاع المشتت ايضا