المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده لشراء keyboard

ahmed arafa98
22-06-2017, 14:11
دلوقتي متوفر قدامي 2 keyboards
SteelSeries Apex RAW Gaming Keyboard
ttesports knucker gaming keyboard
اختار اني واحد

phenomenon
22-06-2017, 14:52
هل دي لوحة Stealseries المقصوده ؟

لو هي دي سافضلها على الاخرى لان المفاتيح اللو بروفايل ممتعه في التعامل وسهله جدا لكن ليست مميزه للاعمال الكتابيه لكن لو امامي سافضلها عن اي شيء اخر

ahmed arafa98
22-06-2017, 15:30
هي دي اللي في الصوره بس هي احسن من التانيه ف الgaming ؟

phenomenon
22-06-2017, 16:21
الحقيقه م اليش تجربه معاهم لكن بالنسبالي هي الأفضل سواء في الجوده او اثناء العمل على لوحه شبيهه منها
الملحقات دائما جودات عن مجرد الشكل و الاضائات و لكن اتخذ قرارك بخبرتك الشخصهيه و شاهد لييهم مراجعات يوتيوب ربما تميل لكيبورد TT وتلاقيه مناسب

ahmed arafa98
22-06-2017, 17:22
طب هما سعرهم
ttesports knucker عامل 580
steelseries apex عامل 800
ف هل اختار الارخص

DMO
22-06-2017, 17:30
انت مزانيتك كام !؟

DMO
22-06-2017, 17:38
انت ممكن تشتري ThermalTake Tt ESports COMMANDER Gaming Gear Combo
دول كبيورد وماوس سعرها 600

Yasser
22-06-2017, 20:15
طب هما سعرهم
ttesports knucker عامل 580
steelseries apex عامل 800
ف هل اختار الارخص

يعنى موجودين فى السوق مش خلصوا؟ لاقيتهم فين ؟

ahmed arafa98
22-06-2017, 20:20
الkuncker عند البدر ب580 لسه جاي امبارح و steelseries apex عند النخيلي ب800 (Yasser (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11330930))
و الcommender جودته سمعت انها رديئه (DMO (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11337344))
ميزانيتي للكيبورد 600-700 بس لو الsteelseries احسن هيكون سهل التصرف ف ال100 جنيه (phenomenon (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11301600))

DMO
22-06-2017, 20:22
معرفش والله تلاقيهم فين بس شوف في اي محل عندك هتلاقي انشاء الله
انا امبارح شوفت كزا كيبرود حلو جدا مش مركا معروفه بس حلوين من حيث الخامه والشكل
وممكن تشوف في اي موقع من المواقع الي بتجمع الشركات اسمائهم وتشوف بيتابعو فين وتشحنهم

ahmed arafa98
22-06-2017, 20:23
م انا خايف ادفع ف حاجه ملهاش ولا شركه ولا ضمان لاني هغيره كل سنتين تلاته بدل م اجيب حاجه مش معروفه و ممكن تطلع وحشه و اغيرها كل شويه

ahmed arafa98
22-06-2017, 20:25
لقيت ال knucker ب 500 دلوقتي ف الشركه الفرنسيه كمان
(yasser)

Yasser
22-06-2017, 22:34
لقيت ال knucker ب 500 دلوقتي ف الشركه الفرنسيه كمان
(yasser)

شكرا ياحمد ....انا شوفتله مراجعه وشايفه معقول جدا وكنت بافكر اشتريه لكن كان خلصان من السوق !

ahmed arafa98
22-06-2017, 22:39
انا لسه سائل عليه من شويه ف الشركه الفرنسيه و بعتلي صوره عشان اتاكد ان عنده و هو حلو لكن مشكلته ان مفيهوش backlight او زراير للmultimedia غير كده هو ممتاز

Yasser
22-06-2017, 23:07
مفيهوش backlight او زراير للmultimedia غير كده هو ممتاز

طب هو ده

https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2013/04/DSC_9251.jpg

https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2013/04/knucker-features.jpg

* اتمنى ان الحاجات دى تكون بتيجى متعربه لكن لا اعتقد !

alyaldeen
23-06-2017, 00:03
ممكن اسال سؤال هى الحاجات الى انتم بتتكلموا عنها دى
بيتحارب بيها صح والا انا فهمت غلطD-:
مبروك الترقيه يا درش:)

DMO
23-06-2017, 00:13
مش عارف تقريبان كدا يا اخ علي دي دوات دمار شامل للحروب
مش فاهم مالو الكيبورد ابو 30 الي بتجيبو من عند الواد حماده كمبيوتر صاحب السيبر D-:D-:
الله يبارك فيك (y)

ahmed arafa98
23-06-2017, 00:33
هو لكن لا مبيجيش معرب غالبا

ahmed arafa98
23-06-2017, 00:36
والله نفس الراي بتاع اخويا ;)
بس هو الامر و ما فيه ان ده بيكون فترته اللي بيقعدها اطول و جودة الخامات اعلي و فيه مميزات مش ف اللي عند حماده بتاع السايبر زي ال16 anti ghosting keys

DMO
23-06-2017, 00:57
والله نفس الراي بتاع اخويا ;)
بس هو الامر و ما فيه ان ده بيكون فترته اللي بيقعدها اطول و جودة الخامات اعلي و فيه مميزات مش ف اللي عند حماده بتاع السايبر زي ال16 anti ghosting keys

عارف والله كل المميزات دي وانا اصلا بحب الكيبوردات الجيمينج
بس بالنسبه لمده الكيبورد هيعشها ففا مش بتفرق اوي يعني انا عندي كيبورد كنت جايبو من خمس سنين بي 25 ولسا شغال زي الفل مشكلتو الوحيده في زرار طاير

ahmed arafa98
23-06-2017, 01:16
بص هيا بتبقي عجيبه بس يعني انت ممكن لو الجهاز كله امكانياته تمام تبتدي تقفكر ف اكسسوارات ليه لان برضو انا الكيبورد اللي بستعمله دلوقتي معايا من اواءل 2011 و لسه بيكتب و كل حاجه فيه تمام بس معوق شويع ف الجبمينج و مبيقبلش اكتر من زرارين و الoctane اللي كان معايا باظ ف اتعودت علي الحاجات دي;) و لما بقيت بستعمل غيرها بتفقع منها

DMO
23-06-2017, 01:23
بص هيا بتبقي عجيبه بس يعني انت ممكن لو الجهاز كله امكانياته تمام تبتدي تقفكر ف اكسسوارات ليه لان برضو انا الكيبورد اللي بستعمله دلوقتي معايا من اواءل 2011 و لسه بيكتب و كل حاجه فيه تمام بس معوق شويع ف الجبمينج و مبيقبلش اكتر من زرارين و الoctane اللي كان معايا باظ ف اتعودت علي الحاجات دي;) و لما بقيت بستعمل غيرها بتفقع منها
هي مسائله تعود برضو

phenomenon
23-06-2017, 02:56
اسوأ شيء انك ممكن تلاقي نفسك وقعت في تجربه لكيبورد جيمينج تندم على عدم شرائك كيبورد اوبتيكال بسيط بعدها
تجربتي مع كيبورد CM Octane كانت الاسوأ

لو انت جيمر تقيل و المكتب ناعم هتحتاج تربطها بحبال و تنشقها في المكتب عشان متجريش من تحت ايديك
( مفتاح المسطره بعد سنه واحده من الشغل اذا ضغطت عليه هينزل و مشهيرج تاني لموضعه الطبيعي ) لازم تستناه شويه او تخبط اللوحه خبطتين
لكن بوجهه عام التعامل مع مفاتيحها كانت سهله عن التجربه اللي بعدها

فكرت اغيرها بكيبورد Bloody B120 و كانت بسعر لا يتعدي 290 جنيه
السبب اني كنت محتاج مفاتيح مضيئه في الليل و القطعه الاولى كانت بعيوب صناعه و مفيش فيها اي اضئه غير شعار حرف G لو فعلت موود الجيمينج
استبدلها و النسخه التانيه كانت سليمه في كل شيء لكن اسوا مفاتيح كيبورد ممكن تتعامل معها سواء للالعاب او الكتابه

هتبطأ حركتك جدا في الالعاب لان نوع المفاتيح سيء لابعد الحدود و لو انت بتلعب او بتكتب و حاولت تضغط على مفتاح بعيد بصابع ايديك الاخير المفتاح مش هينزل ابدا
كانه حجر صلب
المفاتيح مش خفيفه للاسف لكن فكرة اضائتها في الليل واربعة مستويات اضائه ممتازه لكن بتغير وضع الاضائه كل ما تحاول تفصل وتشغل الجهاز
لكن بطبيعة الحال اعلى مستوى اضائه هو الافضل و هو الثابت

مفتاح زرار Enter هتاخد فتره طويله جدا على ما تاخد عليه و هتضغط كتير على مفتاح حرف الدال بداله و دي مشكله كئيبه في البدايه للوحات االالعاب الفئه الرخيصه

مفيش افضل من اللوحات الاحترافيه الاوبتيكال من شركات القمه زي Steel series / Microsoft / apple / logitech و غيرهم
ولوحات الالعاب المخصصه من G.Skill / Corsair / CM / Cugar / TT الفئه العليا لا غبار عليهم

الفكره كلها انك لازم هتلاقي عيوب في لوحة المفاتيح مُخفضة السعر ( لازم )
اما اللوحات الاحترافيه بجد و اللي ممكن متلاقيش شكاوي منها ابدا هتكون الشكوى الوحيده منها هي السعر الباهظ جدا فقط

ahmed arafa98
23-06-2017, 04:43
م هي دي المشكله للاسف و لكن برضو طبيعه التجاره كل م تدفع اكتر تاخد منتج احسن
ف غالبا انا رسيت خلاص علي tt esports knucker و هو ميعيبوش غير عدم وجود اضاءه خلفيه ولا مفاتيح للملتيميديا غير كده يعتبر احسن الخيارات ف الفئه دي

abdalhaliem
25-06-2017, 07:33
اما اللوحات الاحترافيه بجد و اللي ممكن متلاقيش شكاوي منها ابدا
هتكون الشكوى الوحيده منها هي السعر الباهظ جدا فقط

كلام مظبوط 100%

بل ستكون حزينا جدا لو أصابها شىء

ولوعندك ضيف أنفعل وهو يلعب جيم معين

ستحاول تهدأته بشتى الطرق

ليس من أجل الحفاظ على أعصابه

ولكن من أجل الكيبورد

لكنى وجدت حلا لتلك المشكله

تحقق التوازن بين الأداء والسعر

الكيبوردات الأوريجنال الأستيراد

توجد أنواع فاخره جداا منها وبأسعار بخسه

وقد أعجبنى كيبورد كنت أشتريت منه دسته للبيع

وحجزت لنفسى 3 فقط

ووضعتهم بالمنزل

وعند بدايه أستعمالى للكيبورد

تمنيت أنى أحضرت الدسته كلها للبيت

لكن الكيبورد صامد !!!

مرت سنه وراء سنه ومازال الكيبورد بحالته !!!!

أنفعل عليه أنا

وأحمد أبنى صوت أصابعه وهو يكتب

يسمعها كل مافى المنزل من فرط قوتها

والكيبورد مازال صامداا !!!!

حتى أبنتى ذات ال 6 أعوام تنهال عليها ضربا ودقاا

ومازال الكيبورد صامد ألى الأن !!

حتى أنى أيقنت أنى سأوارى الثرى

قبل أن أرى نهايه هذا الكيبورد اللعين :):):)

عيد مبارك عليكم

alyaldeen
26-06-2017, 17:00
كلام مظبوط 100%

بل ستكون حزينا جدا لو أصابها شىء

ولوعندك ضيف أنفعل وهو يلعب جيم معين

ستحاول تهدأته بشتى الطرق

ليس من أجل الحفاظ على أعصابه

ولكن من أجل الكيبورد

هو الاخ من دمياطahw-e_15
وعليك يا حبيبى وعلى المسلمين جميعا