المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مريرة بكارت الشاشة AMD SAPPHIRE 6950 TOXIC EDITION أرجو المساعدة

RockNRave
02-07-2017, 02:52
السلام عليكم

ظهرت عندي مشكلة فجأة بكارت الشاشة الخاص بي AMD SAPPHIRE 6950 TOXIC EDITION أنه أوقات وانا شغال علي الجهاز مؤخراً الشاشة فجأة تديني شاشة سوداء والجهاز يهنج خالص وبيعدين يرستر يرجع يشتغل طبيعي جداً مش ركزت في القصة دي وقلت ممكن مشكلة في نسخة الويندوز وخاصة أنها بقالها أكتر من سنة المهم فكيت الكارت وفكرت في بيعه نظراً لعدم إستخدامي له وشلته بالفعل وعرضته للبيع وتم بيعه وفوجئت من الشاري بتواجد مشكلة في تعريف الكارت انه لما بيسطب اي تعريف للكارت اياً كان الفيرجن بتاع التعريف الجهاز اول ما يحمل الويندوز وييجي علي شاشة الترحيب يدي شاشة ايرور زرقاء
والايرور انه فيه مشكلة بالملف ده
atikmpag.sys
المهم خليته يجيب لي الكارت تاني فلت ممكن مشكلة بالباور عنده او بالبورده بتاعه ولكنه عمل عندي نفس المشكلة !
ومن بحثي علي سبب المشكلة مش قدرت أتوصل للسبب الفعلي ولكن كل الحلول كانت تشير إلي مشكلة سوفت وير وليست هارد وير بالكارت نفسه وجربت حلول كتير بلا جدوي
فـ سؤالي هل هي مشكلة هارد وير ولا سوفت وير وايه سبب المشكلة من الأساس ؟
أتمني المساعدة ...

Yasser
02-07-2017, 04:20
بعد ازاله التعريف الحالى من جذوره ببرنامج مثل ddu من وضع الsafe mode قم بتثبيت تعريف قديم .... وهل المشكله دى حدثت معاك على وييندوز 7 ؟

RockNRave
02-07-2017, 14:21
بعد ازاله التعريف الحالى من جذوره ببرنامج مثل ddu من وضع الsafe mode قم بتثبيت تعريف قديم .... وهل المشكله دى حدثت معاك على وييندوز 7 ؟

انا كنت جربت تعاريف قديمة وجديدة نفس المشكلة وكنت بستخدم برنامج DDU وموضوع الشاشة الزرقاء حصلت في ويندوز 7 ايوة .

Black_Spy
02-07-2017, 14:45
الكارت بتاعك المفروض ان AMD وقفت الدعم له من فتره وحاليا مش موجود الا تعريف معين له على موقع شركة AMD المفروض انه احسن تعريف مستقر له

تقدر تحمل التعريف دا من هنا لويندوز 7 (https://www2.ati.com/drivers/amd-catalyst-15.7.1-with-dotnet45-win7-64bit.exe) لينك مباشر للنسخه 64

RockNRave
02-07-2017, 16:21
الكارت بتاعك المفروض ان AMD وقفت الدعم له من فتره وحاليا مش موجود الا تعريف معين له على موقع شركة AMD المفروض انه احسن تعريف مستقر له

تقدر تحمل التعريف دا من هنا لويندوز 7 (https://www2.ati.com/drivers/amd-catalyst-15.7.1-with-dotnet45-win7-64bit.exe) لينك مباشر للنسخه 64

هجربه كدا وأشوف وهقولك عمل معايا ايه
الفكرة بس انه كان شغال معايا طبيعي جداً علي تعريف معين وبمجرد اني فكيت الكارت واديته للشخص ده رجع لي كدا !
هل الباور عنده كان ضعيف مثلاً وف بوظ الكارت عشان انا شاكك ان دي مشكلة هارد وليس سوفت .

Black_Spy
02-07-2017, 16:41
تمام جرب بس التعريف الاول وقولنا ايه الاخبار

RockNRave
03-07-2017, 02:14
تمام جرب بس التعريف الاول وقولنا ايه الاخبار

نفس المشكلة للاسف كما كان متوقع لاني فعلاً جربت حاجات كتير في موضوع التعاريف ده ولما جبت أخري عملت الموضوع هنا لعل أحد واجه المشكلة دي من قبل في كارت ووصل لسبب المشكلة ولقي الحل .

1- Welcome Screen

2- Black Screen + PC HANG

then ... BSOD : (

Black_Spy
03-07-2017, 02:30
طيب انت حذفت التعريف القديم تماما قبل ما تثبت التعريف الجديد ؟؟ يفضل انك تنزل ويندوز من اول وجديد على نضافه وتجرب التعريف الجديد عليه

والافضل انك تجرب نسخة ويندوز تانيه خالص غير ويندوز 7 يعني مثلا ويندوز 8.1 او ويندوز 10 وتنزل التعريف الخاص بالكارت من على موقع AMD

انا لو مكانك هعمل كده عشان اكون إتأكدت تماما

RockNRave
03-07-2017, 02:36
اه حذفته عن طريق DDU
تمام هنزل ويندوز 10 النسخة الREDSTONE وهجرب كدا واقولك تسلم

RockNRave
04-07-2017, 22:32
طيب انت حذفت التعريف القديم تماما قبل ما تثبت التعريف الجديد ؟؟ يفضل انك تنزل ويندوز من اول وجديد على نضافه وتجرب التعريف الجديد عليه

والافضل انك تجرب نسخة ويندوز تانيه خالص غير ويندوز 7 يعني مثلا ويندوز 8.1 او ويندوز 10 وتنزل التعريف الخاص بالكارت من على موقع AMD

انا لو مكانك هعمل كده عشان اكون إتأكدت تماما

تم تسطيب نسخة 10 redstone 64bit ونفس المشكلة للاسف ولكن بطريقة مختلفة .. الايرور بيحصل اثناء تسطيب التعريف مش بيكمل للاخر حتي .

phenomenon
05-07-2017, 00:23
من خلال تجاربي للكروت التي تمتنع عن تثبيت التعريفات بصوره صحيحه فهي تالفه

قد يكون عطل فني بالهاردوير بالبطاقه او بالمعالج الجرافيكي نفسه
المعالج ممكن يشتغل و لكن تتعطل بداخله بعض المكونات زي متحكمات العرض و الرام و خلافه او حتى هو نفسه فقد قدرته على مواصلة العمل و هذه المشاكل
يمكن صيانتها بالتسخين و لكن ستعود مره اخرى لان هذه المكونات انهت عمرها الافتراضي

و لكن ممكن تكون مشكله باحدى مكونات هاردوير دوائر طاقته فقط ولكن في هذه الحاله قد لا يعطيك صوره مطلقاً
ربما يحتاج لشريحة بيوس جديده او عمل فلاش بيوس جديد

في جميع الاحوال لابد من مشاورة خبير صيانه في البطاقات وسماع رأيه قبل ان يتوقف الكارت عن العمل بصوره كامله

RockNRave
06-07-2017, 01:52
من خلال تجاربي للكروت التي تمتنع عن تثبيت التعريفات بصوره صحيحه فهي تالفه

قد يكون عطل فني بالهاردوير بالبطاقه او بالمعالج الجرافيكي نفسه
المعالج ممكن يشتغل و لكن تتعطل بداخله بعض المكونات زي متحكمات العرض و الرام و خلافه او حتى هو نفسه فقد قدرته على مواصلة العمل و هذه المشاكل
يمكن صيانتها بالتسخين و لكن ستعود مره اخرى لان هذه المكونات انهت عمرها الافتراضي

و لكن ممكن تكون مشكله باحدى مكونات هاردوير دوائر طاقته فقط ولكن في هذه الحاله قد لا يعطيك صوره مطلقاً
ربما يحتاج لشريحة بيوس جديده او عمل فلاش بيوس جديد

في جميع الاحوال لابد من مشاورة خبير صيانه في البطاقات وسماع رأيه قبل ان يتوقف الكارت عن العمل بصوره كامله

تمام أشكرك علي اهتمامك .. انا هنزل بيه البستان ان شاء الله يوم الجمعة
وهرجع اقولكم ايه الي تم بالظبط واتصلحت ولا لا عشان لو حد عنده نفس المشكلة يبقي عنده فكرة .