المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل ممكن تجميع هذه الاجزاء المتفرقة ؟! :)

princeboy47
16-07-2017, 23:25
asus h-110M-R motherboard
intel g-4400 3.3
kingston (2x4gb) cl9 2133
gamma case 6c29 W/coolermaster k380 500W PSU
gigabyte gt630 2gb

*هل ممكن التجميع بهذا الباور سبلاي والكيس؟

phenomenon
16-07-2017, 23:28
إن شاء الله ممكن
التجميعه بسيطه في طلب الطاقه و مزودات Gamma يعتمد عليها فغالباً هي من تصنيع HEC

حاول شراء قطعة ذاكرة واحد 8GB بدلاً من إثنتان لتتمكن من ترقيتها في المستقبل بشكل افضل

princeboy47
17-07-2017, 01:57
في الحقيقة التجميعة دي متقدمة لكن الاستخدام عليها هيكون عادي..تصفح وميديا..الخ
انا حاولت اجمع الكيسة مع الباور مع البوردة وركبت باقي الاجزاء بنفسي..هارد وسي دي روم ورامات وبروسيسور..مع ذكر اني وجدت سلك الpower led يحتوي على 3 pin بينما في الماذر بورد متوفر ب2-pin فقط؟!..ووجدت ايضا سلك من الكيسة مكتوب عليه على ما اذكر azeria؟؟..لم اعرف ماهو..ومع ذلك فان المشكلة الاساسية ان الجهاز ادى باور والمراوح اشتغلت عادي لكن لم يظهر شيء على الشاشة البتة؟؟
ارجوا المساعدة

phenomenon
17-07-2017, 09:32
اخي الكريم في دائرة التشغيل طالما هي اول مره تجميع بالنسبالك إستغني عن جميع الوصلات و إكتفي بوصلتان Power Switch / Reset Switch
الى ان تتاكد من عمل اللوحه الام

كل وصله بهما غالباً متفرعه عباره عن فرع سالب و فرع موجب و مرسوم علي التفريعات هل هي سالب ام موجب

لو لم يكن مرسوم عليها انظر في كابل سبيكر الكيس اللي جاي معاها هتلاقي راسملك سالب و موجب واعرف اللون المقصود بالسالب او الموجب ايه

دائرة اللوحه الام نفسها مرسوم عليها فين مكان السالب و فين مكان ما هيركب الموجب

دبابيس الباور و الريستارت غالبا بيكونوا اسفل بعض

شوف الصوره التاليه هتلاقي كما هو موضح على رسم اللوحه الأم نفسها

صف علوي و صف سفلي لدائرة البانل هيدر

في الصف العلوي يتم تركيب فرعان الباور سويتش و السالب على اليمين و الموجب على اليسار
في الصف السفلي يتم تركيب فرعان الريستارت سويتش و الموجب على اليمين و السالب على اليسار

في الصوره الفرعان اللي راكبين مسؤولين عن الريستارت سويتش فقط و بجانبهم ضوء الهارد
متبقي انك تركب فرعان الباور سويتش في صف الدبابيس العلوي " 2pins اعلى فرعان الريستارت سويتش مباشرة و لكن معكوسين

princeboy47
17-07-2017, 10:30
اشكرك على الرد.
اظن انا جربت مرة اعمل كدا وخليت الhdd led&power switch&reset switch &usb لكن السبيكر مكانتش موجودة وقتها...
الكيسة لما اديتها باور المراوح اشتغلت عادي لكن مظهرش حاجة عالشاشة كالعادة..وهذه كانت احد تجارب الامس
ياترى المشكلة منين؟

phenomenon
17-07-2017, 10:58
عدم وجود سبيكر في اللوحه الأم مشكله كبيره لأن عدد الصفارات اللي بيعطيها بتنبهنا بمكان الأخطاء

عموما إتأكد مره تانيه من توصيل كابل التشغيل و الريستارت فقط بشكل صحيح و كل فرع فيهم واخد قطبه الصحيح لأن الخطأ فيهم بينتج عنهم مشاكل مشابهه لنفس مشكلتك وأحياناً أخطر

لو إتضح ان كل شيء موصول بشكل سليم يبقى محتمل قطع الذواكر مش متركبه بشكل صحيح

فك قطعتين الذاكره و إكتفي بقطعة ذاكره واحده و بعد تركيبها في بنك الرام إضغط على الجهه اليمنى إلى أن تتأكد من سماعك لصوت كليك وصولها لنهاية بنك الرام و إحكام مشبك الإغلاق اليمين
ثم إضغط على الجهه اليسرى بالرام حتى سماعك نفس الصت وإحاكم المشبق على الرام تلقائياً
ببساطه إتأكد ان الرامه واصله لنهاية البنك و مشابك الاحكام ربطت عليها بشكل صحيح مش مفتوحه وشوف النتيجه

جرب قطعه أخرى أو بنك رام أخر لو المشكله مستمره

لو إتضح ان المشكله مستمره فإستغنى عن كارت الشاشه الخارجي مؤقتا و إزالته من سوكيت اللوحه الأم و وصل كابل الشاشه باللوحه الام للإعتماد على كارت انتل الجرافيكي وشوف النتيجه

اتاكد من فصل تيار الكهرباء تماما عن الجهاز اثناء اي عمليات فك أو تركيب لاي قطع لتفادي تلفها

princeboy47
17-07-2017, 11:19
هتأكد من موضوع الرامات لكن اعتقد اني مركبتش الرامة الاولى ورحت اركب التانية من غير ما اسمع صوت التكة دي كويس من الناحيتين وكمان انا بضغط جامد عالرامة عشان اتأكد انها ركبت
اما بالنسبة لكارت الشاشة الخارجي انا حاولت اشيله واركب كابل الفيجا في الكارت الداخلي لكن لم يختلف شيء..لاشيء يظهر على الشاشة..
وهشتري سلك سبيكر من اي مول محترم لو لقيت حد ممكن يبيعه..
هل من الممكن وجود مشاكل اخرى تمنع الجهاز من عرض اي شيء؟؟

princeboy47
17-07-2017, 11:23
نظرا لان الكيسة لا يمكن فصلها عن الطاقة بالضغط على زر الباور او الاستمرار بالضغظ عليه لمدة 5 ثواني لفصل الكهرباء عن الجهاز اضطر لغلقه من مفتاح الباور سبلاي..بانتظار الرد

phenomenon
17-07-2017, 12:25
إحتمال وجود مشاكل باللوحه الأم ذاتها أو عدم توافق بين مزود الطاقه ونظام التغزيه المطلوب ليها او عدم توافق بين الذاكره و اللوحه الأم
أو مشاكل في منافذ دبابيس التوصيل بالكابلات
او توصيل معكوس لكابل البروسيسور سواء كان 4pin / 8pin

اي خطأ وارد و بما ان القطع جديده فالإحتمالات اغلبها تكون المشكله في بعض التوصيلات او التركيب فقط

انصحك لو القطع جديده و خبرتك بمراحلها الاولى فلا مانع من مشاورة اي فني او شركة هاردوير قريبه منك

princeboy47
17-07-2017, 12:46
اشكرك شكرا جزيلا..

abdalhaliem
17-07-2017, 14:04
لو أمكن أخى الكريم أرفاق صور

لسوكيت ال Power Panel

والبورده عليها سبيكر ( Speaker )

هل البورده التى تملكها هى التى بالصوره القادمه

https://kb.stonegroup.co.uk/kb_upload/image/boamot-481%20layout.jpg

فى أنتظارك

princeboy47
17-07-2017, 14:50
ايوة هي دي...وللتأكيد يمكن عمل mining ليها..على حسب ما اتقال لي

princeboy47
17-07-2017, 15:01
https://ibb.co/bKR9Za
الصورة..

abdalhaliem
17-07-2017, 15:12
ياأخى الكريم البورد التى تصلح للتعدين

تتميز بوجدود عدد كبير من شقوق ال pci

وهذا ما لايتوافر بلوحتك

لكن هدا ليس موضوعنا

هذا تفصيل ال Power Panel

تحياتى

Abdo Hossny
17-07-2017, 16:19
بالنسبه لمشكله ان المروحه بتشتغل لما بتدوس باور بس مفيش حاجه ظاهره على الشاشه
اتأكد انك موصل سوكت باور كارت الشاشه فى البورده اللى هو ال 12 فولت عشان كارت الشاشه يشتغل

abdalhaliem
17-07-2017, 16:50
بالنسبه لمشكله ان المروحه بتشتغل لما بتدوس باور بس مفيش حاجه ظاهره على الشاشه
اتأكد انك موصل سوكت باور كارت الشاشه فى البورده اللى هو ال 12 فولت عشان كارت الشاشه يشتغل

لايوجد شىء هكذا أخى الكريم

( اللى هو ال 12 فولت )

الكارت يستمد الطاقه من شق ال pci

ولايوجد أى سوكيت 12 فولت يتم توصيله بالبورده ؟؟؟؟؟؟؟

تحياتى

princeboy47
17-07-2017, 17:27
بالنسبة للبورد كما قيل لي يمكن تركيب حتى 3 كروت شاشة باستخدام الشقوق الصغيرة لكن كما قيل لي احتاج شيء اسمه razer وحسب مافهمت هوا converter بيوصل كارت الشاشة بالشق الصغير..

لا يوجد شيء يحتاج طاقة زائدة في الكارت..كما ذكر هو gt 630

وتم الاطلاع على رسم توصيلات الF-PANEL من كتيب الماذر بورد وتركيبها كما ذكرت وحتى باقل الاشياء..POWER SWITCH AND RESET SWITCH AND HDD LED وكانت النتيجة انه لم يحدث شيء..

abdalhaliem
17-07-2017, 22:57
الأخ الكريم منصات التعدين الأحترافيه

تطلب على الأقل 6 شقوق pci

لكن كما ذكرت لك سابقاا ليست تلك مشكلتنا ؟؟؟؟

وتم الاطلاع على رسم توصيلات الF-PANEL من كتيب الماذر بورد وتركيبها كما ذكرت وحتى باقل الاشياء
..POWER SWITCH AND RESET SWITCH AND HDD LED وكانت النتيجة انه لم يحدث شيء

هل أنت متأكد من الباور ومن باقى القطع الرامات مثلا

أعتقد أنك بحاجه لفتى يقوم بأختبار القطع كل على حدى

ويراجع التوصيلات بطريقه سليمه

تحياتى

princeboy47
18-07-2017, 01:27
هل يوجد اختلاف بين باور سبلاي واخر في نوع الكابل الموصل للكهرباء؟
لان الكيسة (الصندوق فقط) جاما لكن الباور سبلاي هو مأخوذ من كيسة coolermaster k380
اما بالنسبة لمعظم الهاردوير (بروسيسور..ماذربورد..رامات) فهي حديثة الشراء..اذا كنت شايف ان اختبارها شيء مهم هرجعها من المكان اللي جبتها منهم يفحصوها..

abdalhaliem
18-07-2017, 15:17
المفروض أن الباورات الحديثه كلها واحد

اذا كنت شايف ان اختبارها شيء مهم هرجعها من المكان اللي جبتها منهم يفحصوها..

ونعم الرأى أخى الكريم

وشاهد بعينيك الجهاز وهو يعمل

بالتوفيق

princeboy47
19-07-2017, 00:12
نشكر الله..تم حل المشكلة :)

zozo 22
19-07-2017, 02:18
الف مبروك على الجهاز ممكن حضرتك تقول عيب كان فين لاستفادة فى منتدى