المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التحديث من ivy bridge ل kaby lake

ahmed soliman13
17-07-2017, 19:45
السلام عليكم ورحمه الله عندي بورده gigabyte b75m d3h حصل فيها مشكله قبل كده وتم شحن bios واشتغلت تاني لمده ٥ شهور بدون مشاكل ودلوقتي حصل مشكله تاني انها بقت بتفصل ومش عارف العيب ايه
السوال هل احدث للجيل السابع مع العلم اني لازم هشتري بروسيسور جديد وكمان رامات ddr4 وطبعا الاسعار بقت غاليه جدا وانا قريت ان الفرق في الاداء مش كبير ولا احاول اشتري بورده زيها؟ مع العلم اني صعب الاقي زيه وباقي امكانيات الجهاز في التوقيع

Yasser
17-07-2017, 20:28
ليه يئست من البورده بسرعه اكيد ليها تصليح ولو مش ليها ممكن تستبدلها باي بورده h61لو مش لاقي زيها مش هاتفرق في حاجه غير انها ساتا 2، بالنسبه البورده بتفصل قبل الاقلاع يعني ؟

الواد ميشو
17-07-2017, 20:35
ليه يئست من البورده بسرعه اكيد ليها تصليح ولو مش ليها ممكن تستبدلها باي بورده h61لو مش لاقي زيها مش هاتفرق في حاجه غير انها ساتا 2، بالنسبه البورده بتفصل قبل الاقلاع يعني ؟

كما ان الجهاز حلو ويعتبر لسه عمره باقي ما شاء الله فحاول و البوردا لو ليس لها صيانة حاول انك تجيب بوردا مناسبة للمعالج
وبالتوفيق

abdalhaliem
17-07-2017, 22:42
أكيد أخى حاول مع البورده

أو أشترى بورده بديله

الفارق بالأداء سيكون جيد

لكن المبلغ الذى ستتكبده سيجعله سىء:)

بورده + معالج i5 جيل سابع + 16 جيجا رامات ddr4

تقريباا متوسط سعرهم 7000 جنيه

وممكن أكثر

لكن بورده مستعمله ب 400 جنيه أوفر كثيراا

والرأى الأول والأخير لك

تحياتى

ahmed soliman13
21-07-2017, 18:16
طيب لو عايز اشتري h61 او b75 جديده اشتريها منين جديده من الانترنت لاني مش عايز اشتري مستعمل

abdalhaliem
21-07-2017, 19:05
طيب لو عايز اشتري h61 او b75 جديده اشتريها منين جديده من الانترنت لاني مش عايز اشتري مستعمل

فى حقيقه الأمر

صعب الحصول على تلك الموديلات جديد

لكن ليس مستحيل

قم بجوله لمحلات وشركات الكمبيوتر

ممكن تجد قطعه أو قطعتين هنا أو هناك

بالتوفيق