المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص كاميرات المراقبة

RVD150
22-07-2017, 03:37
فى واحد صاحبى سالنى كاميرات المراقبة اقدر احط كاميرا فى شركة فى مصر مثلا و اسافر و اشوف و انا مسافر حتى و لو برا البلد انا قولتلو اة عن طريق النت لازم يكون فى واى فاى قالى لا من غير واى فاى اقدر اتابع كل حاجة انا عايز اعرف هل فعلا فى كاميرات اقدر اتابع بيها عن بعد حتى ولو مسافر برا البلد و مافيش واى فاى للكاميرا

Yasser
22-07-2017, 04:13
يتابع من غير اتصال بالنت أيا كان نوعه ؟ لا يبقى غير الاتصال بالاقمار الصناعيه او اللهم احفظنا طرق تانيه :) .....دى حدود معرفتى لكن لو الكلام صحيح فارغب فى معرفه الطريقه فعلا .

abdalhaliem
22-07-2017, 05:17
ممكن من غير واى فاى

لكن بأتصال سلكى

الكاميرا تكون متصله بالراوتر عن طريق سلك النت العادى

ومن خلال ذلك تحصل الكاميرا على ip

لكن لابد من دفع رسوم أحتياطيه لشركه النت

تقريبا من 10 ألى 15 جنيها أضافياا شهرياا

للتحويل ألى ستاتيك ip

( static ip address )

وتقوم بعمل أكونت على موقع معين

وعند الأنتهاء سيعطيك عنوان متضمناا هذا ال ip

وهذا العنوان هو من نضعه بالمتصفح بأى مكان بالعالم

لندخل على الكاميراا من اى مكان

تحياتى

RVD150
22-07-2017, 13:19
هو فى كاميرات بتشتغل عن طريق القمر الصناعى يعنى بتشتغل من غير نت خالص كهربا بس و اقدر اتفرج اية اللى بيحصل عن بعد عادى ؟؟؟

Yasser
22-07-2017, 13:24
انا كنت بافكر بس فى وسائل الاتصل بدون ويب نهائى واكيد كل شىء ممكن يتوجد وله ثمن

RVD150
22-07-2017, 14:29
واللهى حتى التفكير صعب ان يكون فى كاميرات عن طريق القمر الصناعى حتى ولو فى مثلا كاميرا صغير بتاعت تجسس حطها واحد فى البيت مش هاتقدر تتصل بى القمر الصناعى عشان فى صقف فى البيت اكيد تحتاج مكان مفتوح

abdalhaliem
22-07-2017, 18:50
عشان فى صقف فى البيت اكيد تحتاج مكان مفتوح

بسيطه أخرملها فى السقف :):)

أنت سيبت الهكر والأنظمه ودخلت على القمر الصناعى

ههههههههههههههههههههههه

RVD150
22-07-2017, 20:58
ههههههه طيب لو انا فى الدور التانى و العمارة فيها ١٠ ادوار هاقعد اخرم عند الجيران كمان ههههههههه

طيب بجد سؤال مهم يعنى دلوقتى لو حد راح فندق او حاجة زى كدا و مثلا فى كاميرا مراقبة مخفية فى طريقة الواحد يعرف بيها فى كاميرات مراقبة مخفية او لا

البعد الخامس
22-07-2017, 23:42
واللهى حتى التفكير صعب ان يكون فى كاميرات عن طريق القمر الصناعى حتى ولو فى مثلا كاميرا صغير بتاعت تجسس حطها واحد فى البيت مش هاتقدر تتصل بى القمر الصناعى عشان فى صقف فى البيت اكيد تحتاج مكان مفتوح

بيكون فى طبق على سطح المكان وسيط بينك وبين القمر الصناعي

والاجهزه بالشقه متصله بالقمر الصناعى

ههههههه طيب لو انا فى الدور التانى و العمارة فيها ظ،ظ ادوار هاقعد اخرم عند الجيران كمان ههههههههه

طيب بجد سؤال مهم يعنى دلوقتى لو حد راح فندق او حاجة زى كدا و مثلا فى كاميرا مراقبة مخفية فى طريقة الواحد يعرف بيها فى كاميرات مراقبة مخفية او لا

ممكن يعرف او لا ترجع لخبرات الشخص نفسه وتدريبه السابق

RVD150
23-07-2017, 11:32
لا انا بتكلم فى جهاز بيعرف الحاجات دى او طريقة بتعرف بيها اذا كان فى كاميرات مخفية ولا لا