المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة ب windows 10 64bit لاب dell 3542

zoromeme
26-07-2017, 19:16
السلام عليكم
لو سمحت انا معايا لاب Dell 3542 كان عليه windows 10 64bit فجأة الجهاز بون مقدمات بيعلق على شاشة تحميل الwindows للابد ومش بيفتح قولت يمكن حصل مشكلة في ال mbr وكدا جيت اعمل boot من الاسطوانة عشان اعمل repair او استخدم ال cmd عشان انقذ النسخة خصوصا دا جهاز شغلي و هتبقى صدمة اني اظبط البرامج دي كلها تاني المهم المفاجأة كانت ان حتى الboot من إسطوانة او فلاشه بيهنج بردو في نفس المكان شاشة تحميل الwindows حتي قبل الsetup !!!!
الاغرب اني جربت استخدم اسطوانة windows 8.1 64bit نفس النتيجة !!!
خدني الفضول اني انزل windows 10 32bit اجرب كانت المفاجأة انة اتحمل طبيعي و وصلت اني نزلتة على partition لواحدة فاضي نزل عادي و اشتغل و كل المكونات تمام ماعدا الموس التاتش مش شايف الhardware نفسة و دا كان ظاهر معايا من و انا بنزل النسخة بس قولت جايز مشكلة تعريف بعد محاولات كتير اني اشغلها مفيش كلمت dell و فهموني ان بالرغم ان الجهاز بيدعم windows 10 لاكن النسخة ال 64bit بس و اني مش هعرف اشغل الماوس غير لما اغير ل 64bit
الموضوع غريب بالنسبالي و محير لية دا اشتغل و دا لا و حتى رافض دلوقتي اني ادخل الsetup حتى !!!
اخر حاجة عملتها من شوية اني جربت windows 7 64bit و الكوميدي انة نزل عادي و اشتغل !!!!
حد عندة اي تفسير للموضوع دا ؟؟؟
مستني اقتراحتكم لان انا فعلا مش قادر استوعب السبب !

Sent from my ONEPLUS A3000 using Tapatalk

Yasser
26-07-2017, 19:34
انت تقول انك جربت النسخه ال32 فى بارتيشن " لواحده فاضى " ونجح التنزيل والذى لم ينجح سابقا سواء ل10 64 بت او 8.1 64 بت ,فهلا حاولت تنزيل نسخه 10 64 فى البارتيشن الجديد لعلها مشكله فى الهارد نفسه فى جزء معين والتى قد تكون سبب عدم قدره نظامك على التحميل كما اشرت فى اول كلامك ؟

zoromeme
26-07-2017, 19:50
انت تقول انك جربت النسخه ال32 فى بارتيشن " لواحده فاضى " ونجح التنزيل والذى لم ينجح سابقا سواء ل10 64 بت او 8.1 64 بت ,فهلا حاولت تنزيل نسخه 10 64 فى البارتيشن الجديد لعلها مشكله فى الهارد نفسه فى جزء معين والتى قد تكون سبب عدم قدره نظامك على التحميل كما اشرت فى اول كلامك ؟ما هو مش بيوصل لمرحة اني اختار ال partition حتى، بمجرد اختياري عمل boot من الاسطوانة او ال USB و يظهر لوجو ال windows يظل التحميل للابد فقط

phenomenon
26-07-2017, 21:28
لو تقصد ان الشاشه بتفضل مده طويله على الواجهه المعروفه باللون الارجواني فده شيء طبيعي إعطيها ربع ساعه بالكتير

احيانا بتحصل اثناء محاولة حرق نظام ويندوز نوع مختلف عن النوع السابق الموجود على الفلاشه

ثانياً إفصل اي وسائل انترنت زي كابل الانترنت او فلاشات الاتصالات عن اللاب قبل ما تبدأ في التثبيت

للتأكيد أيضاً إدخل البيوس و إتاكد من الضبط المصنعي للاب و من الأفضل ان تنظر بمانوال اللاب عن طريقة الضبط المصنعي من البيوس عشان لو في كلمات سر

zoromeme
27-07-2017, 11:29
لو تقصد ان الشاشه بتفضل مده طويله على الواجهه المعروفه باللون الارجواني فده شيء طبيعي إعطيها ربع ساعه بالكتير

احيانا بتحصل اثناء محاولة حرق نظام ويندوز نوع مختلف عن النوع السابق الموجود على الفلاشه

ثانياً إفصل اي وسائل انترنت زي كابل الانترنت او فلاشات الاتصالات عن اللاب قبل ما تبدأ في التثبيت

للتأكيد أيضاً إدخل البيوس و إتاكد من الضبط المصنعي للاب و من الأفضل ان تنظر بمانوال اللاب عن طريقة الضبط المصنعي من البيوس عشان لو في كلمات سربالظبط شاشة التحميل الاولى
بالنسبة للنقطة الاولى انا سبتة بيفتح و نزلت مشوار في حدود ٤ ساعات و لما رجعت كان لسة في نفس الشاشة !

بالنسبة للنقطة الثانية كانت نفس التجربة اللي فاتت و كنت بعمل Boot من الاسطوانة بلاش USB حتى شيلت الماوس ال USB

النقطة الثالثة لو قصد حضرتك على Load Default settings دي جربتها !!!

عملت امبارح Memory test للرام قلت احتياطي اتأكد لو فيها خلل وعمل scan لل bad sectors و الحمد لله الاختبارين خلصوا بدون مشاكل !

اي اقتراحات تانية اجربها هتكون مفيدة بعد اذنكم

phenomenon
27-07-2017, 14:18
يعني هي المشكله من نسخة 64bit فقط دلوقتي بالرغم انك حاولت مع W10 + W8.1

طيب ممكن تتأكد من تقسمة الهارد على FAT32 أم NTFS ربما هي السبب

abdalhaliem
27-07-2017, 15:07
بالأضافه لما تفضل به الأخوه

هل تعمل الأن على نظام أيا كان نوعه ؟؟؟

أذا كنت تستطيع الدخول ألى أى ويندوز

فقط أعطنا صوره للهارد من داخل

disk management

بأنتظارك

zoromeme
27-07-2017, 16:39
الف شكر لحضراتكم على الاهتمام
بالضبط اخي phenomenon
windows 10, 8.1 الـ 64bit فيهم مشكلة عندي كدا و ظني ان المشكلة دي هيا نفس سبب مشكلة عدم فتح النظام الأصلي من الأساس و اعتقد بمجرد حلها سيعمل النظام مرة اخري
و بالنسبة لنوع الpartitions كلها NTFS و قد ارفقت لك و للأستاذ abdalhaliem صورة من داخل النظام لل Disk management ولاكن للتوضيح
الهارد كان مقسم ل C و D
ثانيا الجهاز الان و بشكل مؤقت كان للتجربة فقط علية 3 أنواع أنظمة تشغيل
- Windows 10 64bit الذي توقف عن العمل و هو الان على ال D ( ال C سابقا) و قمت بتحويلة مؤقتا كا Logical partition لأستطيع تنزيل نظام التشغيل الثالث
- Windows 10 32bit و الذي يعمل بحالة جيدة لولا عدم توافق التعريفات و الموجود الان على ال( C)
Windows 7 64bit و الذي يعمل بشكل طبيعي و هو موجود على ال ( G)
- ال E (ال D سابقا ) به الData الخاصة بشغلى

abdalhaliem
27-07-2017, 18:59
الأخ الكريم

كان الله بعونك

ماتلك المتاهه :):)

- Windows 10 64bit الذي توقف عن العمل و هو الان على ال D ( ال C سابقا) و قمت بتحويلة مؤقتا كا Logical partition لأستطيع تنزيل نظام التشغيل الثالث
- Windows 10 32bit و الذي يعمل بحالة جيدة لولا عدم توافق التعريفات و الموجود الان على ال( C)
Windows 7 64bit و الذي يعمل بشكل طبيعي و هو موجود على ال ( G)
- ال E (ال D سابقا ) به الData الخاصة بشغلى

أنا لومنك أفرمت ال d على ال c على ال g على ال e :):):)

فى تانى ولاخلاص ؟؟؟؟ :)

حقيقى كان الله بعونك أنا تهت :):):)

أنظر أخى الكريم

بالرجوع لصفحه الدعم لجهازك

أتضح أنه يدعم فقط

Ubuntu 12.04
Windows 7, 32-bit
Windows 7, 64-bit
Windows 8.1, 64-bit

أى أنه غير داعم لويندز 10

https://www.dell.com/support/home/us/en/19/drivers/supportedos/inspiron-15-3542-laptop

حتى بصفحه التعريفات

لايوجد مايدعم ويندوز 10 بنواتيه من درايفارات

وكثره تثبيت أنظمه التشغيل على الجهاز الواحد قد تحدث معه مشاكل

بملفات بوت تلك الأنظمه منها صعوبه الولوج ألى النظام

( أحياناا كثيراا يحدث تداخل بحاله تشابه الخواص )

لذاك سأنصحك بالأتى أن كانت هناك أمكانيه لفعله

قم بسحب الداتا المهمه بهارد أكسترنال

وقم بتهيئه الهارد وأرجاعه بارتيشن واحد

ومن ثم تقسيمه وفورماته حسب الحاجه

والشروع بتثبيت نسخه مدعومه ولتكن

Windows 8.1, 64-bit

windows 10, 8.1 الـ 64bit فيهم مشكلة عندي كدا

غير النسخه التى تعمل عليها

المهم تكون هناك ملفات بوت لنظام واحد وليس عده أنظمه

( وجود أكثر من نظام على الجهاز ليس خطأ أذا تم بصوره صحيحه لكن غالباا ماتنتج مشاكل )

أعتقد ستنتهى مشاكلك حينها

بالتوفيق

تحياتى

zoromeme
27-07-2017, 23:17
ههههههههه ضحكتني جدا في وقت صعب، مبدئيا الف شكر ليك أخي abdalhaliem على اهتمامك

للأسف انا اول مرة تقابلني مشكلة بالشكل ده و مش متاح على الأنترنت مشكلة مشابهة و هو الغريب فعلا انا كنت بستخدم Windows 10 64bit من السنة اللي فاتت من أيام مكان لسة preview و الجهاز كان شغال طبيعي و بتعريفات7 windows و windows 8 بس الحمد لله مع الصدور الرسمي dell نزلت تعريفات windows 10 و لسة مكتشف الأسبوع دا انهم دعموا النسخة ال 64bit فقط بس عامة انا حتى مش عارف اعمل boot ل windows 8.1 المدعم من فترة !!!

انا كنت حابب بس اشكرك و اشكر باقي الاعضاء على تعبكم معايا و ابلغك ان المشكلة مش في الهارد خالص انا من شوية شلت الهارد خالص و جربت اعمل boot من USB ل windows 10 نفس الكلام !!! و windows 7 فتح عادي !!! فكدا اكيد دا مش هارد الله اعلم كدا المشكلة فيين

phenomenon
27-07-2017, 23:39
بصراحه شكي بدأ يتعلق بصحة الهارد نفسه
الواضح ان الويندوز ممتنع عن إستكمال التثبيت نتيجة خطأ ما في الهارد فحاول تدخل على نظام 32bit و تبدأ فحص سلامة الهارد ربما بعض الأخطاء تسببت
في تلف بعض قطاعاته خاصةً إنك ذكرت ان المشكله بدأت بهذا الشكل
فجأة الجهاز بون مقدمات بيعلق على شاشة تحميل الwindows للابد ومش بيفتح

zoromeme
27-07-2017, 23:47
للأسف هو مش بيوصل لمرحلة التثبيت هو بيقف في مرحلة ال boot من البداية خالص !!!
عامة انا اخر تجربة عملتها زي مقولت في اخر رد ليا شلت الهارد خالص عشان و جربت اعمل boot تجنبا لأي مشاكل ممكن يسببها لي و للأسف لم تفلح windows 10 لم يستكمل مرحلة ال boot و windows 7 استكمل و فتح للتثبيت

abdalhaliem
28-07-2017, 00:43
للأسف انا اول مرة تقابلني مشكلة بالشكل ده و مش متاح على الأنترنت مشكلة مشابهة و هو الغريب فعلا انا كنت بستخدم Windows 10 64bit من السنة اللي فاتت من أيام مكان لسة preview و الجهاز كان شغال طبيعي و بتعريفات7 windows و windows 8 (https://www.amazon.com/Microsoft-Windows-8-1-Full-Version/dp/B00EDSI7QO) بس الحمد لله مع الصدور الرسمي dell نزلت تعريفات windows 10 و لسة مكتشف الأسبوع دا انهم دعموا النسخة ال 64bit فقط بس عامة انا حتى مش عارف اعمل boot ل windows 8.1 المدعم من فترة !!!

على الأنترنت جائز جداا أنها لم تقابلك

لكنها قابلتنا كثيراا تلك المشكله

( مشكله نجاح تثبيت نسخه دون الأخرى ؟؟؟ )

بحكم عملنا ياصديقى نقابل تلك المشاكل دوماا

وأصدقك القول القصه لاتستحق أن تصنف على أنها مشكله

لكن يوجد هناك خطأ

وأحتمالات هذا الخطأ قليله جداا

لكون الجهاز لاب توب

لذلك لن نتطرق ألى الهاردوير

ماعدا الهارد ديسك وتهيئته بطريقه سليمه

ماعدا تلك الأحتماليه الخاصه بالهارد وير

كل الأحتمالات تتجه صوب السوفت وير

نوع النسخه وطريقه تثبيتها وطريقه حرق النسخه نفسها

لكنى أيضا أجد نفسى

تتجه شكوكى صوب الهارد

على أعتبار أنى توسمت فيك خبره بحرق الفلاشات

وأنتقاء الأنظمه

بالتوفيق

zoromeme
30-07-2017, 12:32
السلام عليكم

حبيت بس اضيف تطورات الموضوع انا جربت الهارد بتاعي على لاب تاني وجرب اشغل windows 10 64bit الاساسي للجهاز اشتغل تمام جدا ولاالجهاز هيشتغل طبيعي !!! فكدا الحمد لله الهارد سليم ونظام التشغيل سليم وطلع ظني في محلة ان بمجرد هصلح سبب المشكلة

و لزيادة التأكيد جربت هارد الاب التاني عندي و علية Windows 10 64bit ايضا و دي كانت المفاجئة الجهاز وقف في نفس الخطوة

شكيت بصراحة في الRAM وجربتها على الجهاز التاني و اشتغل كويس !!!
اظن كدا الهارد خارج الشبهات و الRAM
ياريت اي اقتراحات اجربها للوقوف على سبب المشكلة

Yasser
30-07-2017, 13:29
فى خيار داخل البيوس فى قسم الboot يتعلق بنظام AHCI /IDE ,تفقده وغير الحالى للخيار الاخر واحفظ التغيرات وجرب البوت من جديد ...احيانا لو تم الضبط على AHCI قبل تنزيل النظام ثم غيرته لIDE لا يقلع النظام حتى تعود مره اخرى .

zoromeme
30-07-2017, 16:41
للأسف والله يا استاذ ياسر هو مفيش غيرة :) !!!!

abdalhaliem
30-07-2017, 17:16
طيب أخى الكريم

المشكله تقول أنها خارج الهارد

وبما أنك قمت بتجربته على جهاز أخر ولم يكن به أدنى مشكله

ونحن أكيد سنسلم بكلامك لأنك بالتأكيد تريد حل المشكله ؟؟

أذا المشكله بجهازك وتقبله تثبيت النسخه

لكن ليس معنى أنك قمت بتثبيت نفس الويندوز على جهاز أخر

أن الأمور على مايرام لأن بالتأكيد موديل اللاب مختلف

ومايصلح لهذا لايصلح لذاك كل لاب له مايدعمه من الأنظمه

وألا لما تواجدت صفحه الدعم لموقع اللاب ؟؟؟

حقيقه الأمر مايحدث معك غريب بعض الشىء

أنت تقول حتى ويندوز 8 المدعوم لاتستطيع البوت من خلاله

هل تستخدم فلاشه بالحرق أم عن طريق cd

وماهو البرنامج المستخدم بالحرق

مازلت أريدك أن تنقل الداتا المهمه من هاردك

وأرجاعه ألى حاله المصنع وتهيئته من جديد

هل جريت اللجوء ألى فنى لتنصيب ويندوز

لالشىء

ألا عندما يكون الجهاز بين أيدينا شىء

ووصف المشكله شىء أخر

لن تخسر شىء قم بالذهاب ألى فنى لتثبيت نسخه ويندوز 10

ووقتها سنقطع الشك باليقين

العيب بالنسخه أم من الجهاز أم من شىء أخر

بالتوفيق

zoromeme
30-07-2017, 18:26
طيب أخى الكريم

المشكله تقول أنها خارج الهارد

وبما أنك قمت بتجربته على جهاز أخر ولم يكن به أدنى مشكله

ونحن أكيد سنسلم بكلامك لأنك بالتأكيد تريد حل المشكله ؟؟

أذا المشكله بجهازك وتقبله تثبيت النسخه

لكن ليس معنى أنك قمت بتثبيت نفس الويندوز على جهاز أخر

أن الأمور على مايرام لأن بالتأكيد موديل اللاب مختلف

ومايصلح لهذا لايصلح لذاك كل لاب له مايدعمه من الأنظمه

وألا لما تواجدت صفحه الدعم لموقع اللاب ؟؟؟

حقيقه الأمر مايحدث معك غريب بعض الشىء

أنت تقول حتى ويندوز 8 المدعوم لاتستطيع البوت من خلاله

هل تستخدم فلاشه بالحرق أم عن طريق cd

وماهو البرنامج المستخدم بالحرق

مازلت أريدك أن تنقل الداتا المهمه من هاردك

وأرجاعه ألى حاله المصنع وتهيئته من جديد

هل جريت اللجوء ألى فنى لتنصيب ويندوز

لالشىء

ألا عندما يكون الجهاز بين أيدينا شىء

ووصف المشكله شىء أخر

لن تخسر شىء قم بالذهاب ألى فنى لتثبيت نسخه ويندوز 10

ووقتها سنقطع الشك باليقين

العيب بالنسخه أم من الجهاز أم من شىء أخر

بالتوفيق
اعتقد اخي abdalhalim اني لم اوضح الامر بشكل جيد
انا لم انصب نفس النسخة على الجهاز الاخر, انا استبدلت الهارد بين الاجهزة، ووجدت ان النسخة الخاصة بي التي توقفت عن العمل على جهازي تعمل بحالة جيدة عند اخيارة و منصب عليها طبعا كل البرامج الخاصة بي فقط بعض التعريفات الغير مثبتة طبعا لاختلاف الجهاز بجهاز اخر, و تجربة الهارد السليم من الجهاز الاخر الخاص بزميل لي في العمل و المتأكد من عملة بشكل جيد , عن تجربتة على الجهاز الخاص بي لم يعمل و توقف في نفس مرحلة الBoot مثل ما اوضحت بالصورة المرفقة في التعليق السابق
ارجو ان اكون استطعت توصيل المعلومة بشكل صحيح
بالنسبة لطريقة التنصيب انا جربت مدكل من اسطوانة و فلاش وةاستخدمت كل من "Windows 7 USB/DVD Download tool " و "Universal USB Installer" و "rufus"

تم تجربة الفلاشات و الاسطوانات على اجهزة اخرى و اثبتت انها تعمل جيدا.
ربما اطلت في الاسألة والمشكلة اخذت وقت و مجهود كثير قبل ان اذهب لفني زي مابيقولو كدا بالي طويل [emoji1] [emoji1]
لكن جديا سأفكر للذهاب لفني لنفاذ كل افكاري و حيلي لهذة المشكلة الغير منطقية بالمرة!!!