المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص شاشتين

الفواخيري
31-07-2017, 15:44
السلام عليكم ورحمة الله عايز اعرف ايه الاحسن في الشاشتين دول من حيث الاداء والتحمل وجودة الصورة:

Samsung S27F350FHM 27 Inch FHD LED Monitor

ASUS VS Series VS278H 27 Inch 1MS LED Monitor

phenomenon
31-07-2017, 21:50
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لاحظ اخي الكريم ان شاشة SAMSUNG تاتي ببانل IPS و هي مفضله لمحبين دقة الالوان و لكن في الرنج السعري ده ممكن تقول لمحبين المشاهده من زوايا حاده و مختلفه عن زاويه مستقيمه
لان درجات الالوان الافضل بلا منازع في شاشات 1.7m Colors و هي المخصصه فعلاً للمصممين 10bit Color Channels وسعرها مرتفع للغايه

أما شاشة ASUS مميزه في سرعة الاداء للالعاب و درجات سطوع الاضائه فيها لاعلى بفرق ملحوظ وبالتالي يمكن رؤية محتويات عرض الشاشه في النهار و المكاتب اللي بيدخلها ضوء
ساطع من الشمس
في النهار انما اللاعبيين اللي عايشين في القبور متفرقشي معاهم الاضائه العاليه اللي بتوفرها شاشة ASUS

في خصائص اخرى أيضاً لم نتطرق لها

الفواخيري
31-07-2017, 22:54
انا عن نفسي وعلي كلام حضرتك هروح لشاشة سامسونج لاني مش بحب الاضائة العالية بس سمعت ان شاشات سامسونج فيها مود للالعاب .

phenomenon
31-07-2017, 23:17
أكيد و أغلب الشاشات حالياً بتوفر موود ضبط جاهز للألعاب حتى لو الشاشه موجهه للأعمال فقط

شاشة Samsung ممتازه و كمان اسرع من الشاشات القياسيه و بتوفر دعم لتقنية FreeSync مع بطاقات AMD لكن مشعارف رنج نشاطها بيكون فعال بين كام لكام Hertz

ممكن تكون بتهربك من Lag لما الاداء يقل عن 60fps وحتى 40fps و دي ميزه ممتازه لكن طبعاً لابد من كارت AMD

انا عن نفسي وعلي كلام حضرتك هروح لشاشة سامسونج أيضاً :)

الفواخيري
02-08-2017, 00:12
شكرا لحضرتك.