المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصيحه بخصوص شراء كارت شاشه ارجو افادتى

malak moka
24-08-2017, 02:04
السلام عليكم انا انوى شراء جهاز كمبيوتر كامل بعد العيد ان شاء الله لكن للاسف المبلغ معى غير كافى لشراء كارت شاشه قوى
وانا امام خياران اول اختيار ان اعتمد على كارت شاشه المدمج بالبروسيسور او ان اقوم بشراء كارت لكن مش قوى بس على قد المبلغ المتبقى معايا حتى اجمع مبلغ بعد مده واقوم بشراء كارت احسن

البروسيسور هو Intel I3-6100

كارت الشاشه هو zotac gt 710

استخدامى لجهاز حاليا هى تصفح وتشغيل افلام ولعب العاب متصفح او العاب صغيره وتشغيل برامج صغيره كبرامج قص ودمج الفيديوهات وعمل ايديت بسيط للفيديو

الان ارجو انكم تساعدونى هل اعتمد على كارت الشاشه المدمج هل سيكفى استخدامتى
ام ان كارت الشاشه الخارجى اقوى من المدمج وسوف يكفى استخدامتى حاليا

وشكرا مقدما لكم :):)

Yasser
24-08-2017, 02:35
I3-6100 + gt 710 معا يستطيعوا تصبيرك لحين شراء كارت قوى , فلا تشترى شىء ضعيف الان فكل شىء حتى الضعيف هو غالٍ فوفر نقودك وهناك ترسانه من الالعاب التى تقبل هذا العتاد ولو بأقل جوده للًعب !

malak moka
24-08-2017, 06:09
شكرا جداا لاهتمامك وردك على موضوعى :):)

لكن لدى سؤال اخر هل يمكن الاستغناء عن كارت gt 710

والاعتماد على كارت الشاشه المدمج بالبروسيسورI3-6100

ام ان كارت الشاشه المدمج بالبروسيسور ضعيف ولن يعمل جيدا معى ومن الافضل شراء كارت شاشه خارجى

وشكرااا

phenomenon
24-08-2017, 08:31
بالتأكيد المعالج سيفرض لوحه أم جديده أيضاً

رداً على سؤالك مبدأياً : للأسف لا معالج انتل الرسومي بالكاد تشغيل الميديا و الأفلام عالية الجوده " هو غير مصمم للألعاب "

رأيي أنك بالميزانيه دي تقدر توفر منصه جيل رابع بمعالج I5 أو حتى معالج I5 الجيل الثالث و لوحه أم بحالة ممتازه هتكون بنصف ثمن لوحات H110

بإضافة فرق المبلغ المتوفر من اللوحه الأم + المعالج المركزي يبقى إقتربت من شراء بطاقه رسوميه خاصه للالعاب

شراء الجديد تكلفه و عبىء مادي كبير جدا على دخل المواطن اخي الكريم فحاول تفكر بطريقه عمليه و إذا كان على المستعمل و هتلاقيه فين فصدقني قسم المستعمل بيشتمل افضل التجار الموثوق فيهم

هذا رأيي الشخصي

malak moka
24-08-2017, 22:39
شكراا جداا لاهتمام حضرتك بالرد على موضوعى :):)

انا هحاول اشوف بروسيسور وبورده زى اللى قلتلى عليهم وان شاء الله ربنا يكرمنى واجيب حاجه كويسه واوفر واجيب كارت شاشه محترم

شكرااا اخى على رأيك :):)