المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التورنت واقف لعملاء tedata

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7

memmud
28-12-2017, 05:49
شركة tedata المبجلة من 10 صباح الاربع لغاية اللحظة دي وقفت التورنت من تلقاء نفسها ! كل اللي اعرفهم تبع tedata نفس الكلام و هيشدوا في شعرهم ! كل المكالمات معاهم نفس القصة مشكلة في بعض الراوترات و متأسفين و نفي ان الشركة وقفته! رغم اني عندي راوتر tedata نفسه و عندي راوتر dlink ! مش هتكلم عن مواقع معينة مبقتش تفتح من وقتها زي rarbg.to ! هم فاهمين الموضوع هيعدي كدة و الناس مش هتاخد بالها! 60% من الناس الانترنت يعني تورنت بالنسبالهم و مش هيستمروا معاهم بالشكل ده! حد يعرف ايه انضف شركة غيرهم بتقدم الانترنت في مصر بسعة مبتقلش عن 150 جيجا و مش اكتر من 200 جنيه شهريا؟

abdalhaliem
28-12-2017, 08:35
تصدق وتأمن بالله

أنا نزلت ملفين تورينت للتجربه

ولم أكن أحتاجهم

لكن الملفين نزلوا بدون أى مشاكل

الخبر غير صحيح أخى الكريم

بالتوفيق

memmud
28-12-2017, 10:09
لا اسأل اي حد ال P2p كان واقف انبارح تماما لحد كتابة البوست اللي فوق ده! انا و 3 اصحابي تبعهم. انا لسة ببص دلوقتي لقيته رجع طبيعي الحمد لله! مش بس ال p2p كان واقف كذا موقع تورنت مكانش شغال يعني العملية مكانتش مشكلة زي ما اتقالي على التليفون في الشركة لما كلمتهم! يلا الحمد لله اهم حاجة انه رجع انا كنت ناوي الغي الاشتراك النهاردة فعلا

abdalhaliem
28-12-2017, 13:19
ياأخى صادق من غير ماأسأل

المشكله ليست بالتورينت

المشكله بالأنترنت عموماا

على فكره الأنترنت من أمس ليس طبيعياا

ثقل كبير حتى على أصحاب السرعات العاليه

بصراحه نحن نعانى

ربنا المستعان

TheCoder
28-12-2017, 13:35
أنا فعلاً عندي نفس المشكلة .. ومازالت مستمرة حتى اللحظة
والمشكلة الأكبر إن شركة تي إي داتا محتكرة الإنترنت في المنطقة بعد تغيير الكابلات للفايبر، يعني حتى التغيير لشركة ثانية غير متاح.

وأظن إن سبب بطئ الإنترنت عموماً هذه الأيام هي التجارب للإستعداد لكارثة "إلغاء حيادية الإنترنت" :((

abdalhaliem
28-12-2017, 13:49
تمام

واضح أننا مقبلون على كارثه

ينقل للقسم المناسب

memmud
28-12-2017, 19:12
المشكلة عندنا في مصر مفيش حد بييراقب ولا بينظم ولا يقدر يمنع جشع اي مقدم خدمات في مصر ! سايبين الناس تحت رحمتهم! يلا ربنا يسهل

ابو معتز
28-12-2017, 19:39
انا معنديش تورنت بس النت عندى زبله بقالو 3 ايام تى ادتا

HW79
28-12-2017, 20:57
انا كمان التورنت واقف عندي من امبارح.
يا ترى الموضوع ده مؤقت ولا حيبقى على طول ؟
ارجو الافادة اذا توافرت لكم معلومات.
شكرا

SanSiro20
28-12-2017, 22:17
أنا من إمبارح بحاول أعمل بحث على جوجل عن عنوان "التورنت لا يعمل TE Datat"
عشان أشوف المشكلة من عندي بس ولا لأ
والنهاردة لاقيت الموضوع ده اللي خلاني أسجل مخصوص في الموقع

فعلاً التورنت عندي مش شغال وجربت ملفات كتيرة
و 3 برامج تورنت مختلفة وجهازين كمبيوتر مختلفين
وقلت الكلام ده للشركة النهاردة يقولولي أكيد العيب
من البرنامج بتاع التورنت بتاعك (حسبي الله ونعم الوكيل)

أنا مشترك في باقة ميجا بلس تحميل 100 جيجا بسرعة 16 ميجا
وبعد كده السرعة بتبقى 1 ميجا بعد الباقة ما تخلص
سؤالي لولاد الحلال اللي عندهم المشكلة دي ...
هل التورنت وقف عندكم عشان الباقة الأساسية خلصت
ولا الشركة قفلته نهائي على الكل؟؟؟
أنا استخدامي للنت عبارة عن 100% تورنت
وكده يبقى سنة حلوة يا جميل!

HW79
28-12-2017, 22:53
أنا من إمبارح بحاول أعمل بحث على جوجل عن عنوان "التورنت لا يعمل TE Datat"
عشان أشوف المشكلة من عندي بس ولا لأ
والنهاردة لاقيت الموضوع ده اللي خلاني أسجل مخصوص في الموقع

فعلاً التورنت عندي مش شغال وجربت ملفات كتيرة
و 3 برامج تورنت مختلفة وجهازين كمبيوتر مختلفين
وقلت الكلام ده للشركة النهاردة يقولولي أكيد العيب
من البرنامج بتاع التورنت بتاعك (حسبي الله ونعم الوكيل)

أنا مشترك في باقة ميجا بلس تحميل 100 جيجا بسرعة 16 ميجا
وبعد كده السرعة بتبقى 1 ميجا بعد الباقة ما تخلص
سؤالي لولاد الحلال اللي عندهم المشكلة دي ...
هل التورنت وقف عندكم عشان الباقة الأساسية خلصت
ولا الشركة قفلته نهائي على الكل؟؟؟
أنا استخدامي للنت عبارة عن 100% تورنت
وكده يبقى سنة حلوة يا جميل!

انا مشترك سرعة 4 ميجا وتحميل 200 جيجا واستخدامي عمره ما خلص السعة المتاحة ليا.
لكن التورنت لا يعمل ايضا. عندى برنامجين (utorrent & qbittorrent) كلاهما لا يعمل.
واصدقائى كذلك نفس المشكلة.
الموضوع مش موضوع ان الباقة خلصت. فى حاجة اكيد من عندهم.
احنا برامجنا صح ما فيهاش مشكلة.

SanSiro20
28-12-2017, 23:44
انا مشترك سرعة 4 ميجا وتحميل 200 جيجا واستخدامي عمره ما خلص السعة المتاحة ليا.
لكن التورنت لا يعمل ايضا. عندى برنامجين (utorrent & qbittorrent) كلاهما لا يعمل.
واصدقائى كذلك نفس المشكلة.
الموضوع مش موضوع ان الباقة خلصت. فى حاجة اكيد من عندهم.
احنا برامجنا صح ما فيهاش مشكلة.

يعني حتى لو استنيت لتجديد الاشتراك مش نافع
الأول الشركات قفلوا كل مواقع وبرامج الـ VPN
ومحدش اهتم عشان مفيش مواقع محجوبة في مصر
ودلوقتي قفلوا التورنت. طب ما يقفلوا النت خالص
بدل ما يكلفوا نفسهم، منهم لله

HW79
29-12-2017, 00:01
ياريت يا جماعة اللى يعرف حاجة مؤكدة عن سبب توقف التورنتات يبلغنا.
شكرا ليكم.

qassemmedhat
29-12-2017, 03:19
انا دلوقتي ال games علي ps4
fortnite - rainbow six siege
من امبارح بعاني جدا ومش شغالين كويس مع ان البلايستيشن داخل و بيحمل عادي يمكن احسن النهارده شويه بس لسه
ده غير ان فيه مواقع محجوبه ومواقع تانيه بطيئه جدا
و ال vpn اللي اتقفل وطبعا مبقتش عارف استخدم حاجه زي برنامج spotify

والدليل ان تي اي داتا اللي عامله كده ان لو نزلت متصفح اوبرا وشغلت ال vpn اللي فيه هيفتح المواقع المحجوبه دي و هيفتح المواقع البطيئه بسرعه جدا ( بالمناسبه ال vpn الوحيد اللي شغال بس اخره المتصفح ف مينفعش لالعاب او تورنت )

اتصلت بيهم قالولي مشكله وبتاع وفي مصر كلها والكلام الكدب ده لان ال vpn بقاله فتره كبيره

بفكر احول ل اتصالات كلمتهم وسآلت ان كانت الالعاب والمواقع متاحه قالولي اه كله متاح
بس مش عارف ان كانو كدابين ولا لا لو حد يقدر يفيد ان كان مشترك معاهم
خصوصا ان اسعارهم كويسه بالنسبه ل تي اي داتا
هل فعلا شغالين من غير مشاكل ولا نفس النصب والمشاكل

ايه الحل

memmud
29-12-2017, 05:14
للاسف من صباح الاربع الp2p و بعض مواقع التورنت و المواقع الاباحية و الاونلاين جيمينج تم ايقافهم بدون اي اسباب! لو حاولت تتصل تشتكي هيتقالك دي مشكلة عامة في مصر! طبعا كلنا عارفين مفيش مشكلة هتوقف حاجات معينة بالشكل ده عليها شائعات انها هتتوقف بقاله سنة! النهاردة الصبح كل حاجة رجعت طبيعي لمدة ساعتين عشان كدة عملت بوست ان المشكلة اتحلت بس للاسف رجعوا تاني وقفوا المذكور فوق! معرفش هم بيجسوا نبض الناس و يشوفوا هيخسروا عملاء او الناس هتسكت! ولا هم بيوفروا شوية فترة اجازة اخر العام

qassemmedhat
29-12-2017, 05:36
انا لما اتصلت قالو مشكله في مصر كلها بس الله اعلم مستني ل يوم 9 يكون اخر الشهر واقطع
والله لو كان علي المواقع الإبياحيه ف دي حاجه كويسه انها تتقفل بس ميبقاش علي حساب المواقع التانيه
لآن فعلا فيه مواقه بتاخد وقت عشان تفتح بس زي ما قلت متصفح اوبرا بيفتحهم عادي ب ال vpn اللي فيه
بالنسبه للالعاب امبارح الظهر كله كان سليم بليل وقف كل اللعب النهارده الصبح اتعدلت الالعاب تاني لحد دلوقتي
ps4 ( Rainbow six siege - fornite ) // Steam ( rocket league ) // android ( hearthstone ) كله شغال دلوقتي
بس برامج ال vpn كلها مقفوله
جربت موقع اباحي للتاكيد علي معلومتك فعلا مفتحش بس فتح عن طريق اوبرا و ال vpn اللي فيه

تعرف اتصالات ايه اخبارها طيب انا يهمني العاب و تورنت و ستريم طبعا وتصفح
مش مهم vpn ولا يهمن مواقع اباحيه

abdalhaliem
29-12-2017, 05:57
الأخوه الكرام

اليوم كان هناك لقاء مع مجموعه كبيره

من أصحاب مقاهى الأنترنت

ومستخدمى الأنترنت

وتم الذهاب ألى شركه تى داتا

بشكل ثوره

أتضح فعلا أن عندهم مشاكل تقنيه عديده

وعند السؤال ألى متى ؟؟؟

الأجابه جارى العمل على أصلاحها

!!!!!!!!!!!!!!!

والقصه أبداا ليس لها علاقه بالتورينت

حيث أنه يعمل عند العديد من الأشخاص

القصه بالثقل الرهيب بالأنترنت

بالمناسبه ماأخبار الفيس معكم ؟؟؟؟؟

النت الأن على مستوى الجمهوريه به مشكله

ولاأحد يصرح بشىء .....

فقط غموض ....

أخشى أنه لوضع منظومه لتقييد المواقع والتعامل معها

بناء على أتجهات وتوجيهات أعلى من أى شركه

ربنا المستعان

qassemmedhat
29-12-2017, 06:13
الأخوه الكرام

من أصحاب مقاهى الأنترنت

ومستخدمى الأنترنت

بشكل ثوره

وعند السؤال ألى متى ؟؟؟

!!!!!!!!!!!!!!!

ولاأحد يصرح بشىء .....

فقط غموض ....

ربنا المستعان

- قالو كده برضو لما كلمتهم وحاولت اعرف وقت معين
الانترنت فعلا بطي فيه مواقع منها الفيسبوك في صعوبه

النت الأن على مستوى الجمهوريه به مشكله و لا أحد يصرح بشىء
- من امتي كان في تصريح بحاجه
والله شكل الnet neutrality بيتطبق علينا احنا مش امريكا ولما امريكا تعمل دول هيعملو اكيد

الحاله دلوقتي ك الاتي
العاب اونلاين تعمل من غير اي مشاكل ( الجمعه الساعه 6 المغرب )
ps4 / steam / android

سرعه التحميل مفيهاش مشاكل ( التحميل بكامل سرعته مفيش مشاكل الجمعه 6 المغرب / ملف 70 ميجا في خمس دقايق سرعه 256 كيلو اللي هو 2 ميجا يعني )

مواقع كتيره بتعاني من السرعه منها الفيسبوك ( تم التصليح تعمل بصوره جيده الجمعه الساعه 6 المغرب )
المشاهده الاونلاين youtube والكلام ده يعمل بصوره طبيعيه ( الجمعه 6 المغرب )

التورنت لا يعمل

مواقع كتير محجوبه حلها الوحيد ب vpn

ال vpn لا يعمل ( الحل الوحيد opera browser ال vpn فيه شغال دلوقتي الله اعلم هيتقفل امتي ده حل مؤقت للناس اللي بتعاني دلوقتي )

ربنا يستر ويطلع مشكله فعلا وهتتحل انا عن نفسي مبستخدمش تورنت ولا بحتاج vpn والمواقع اللي بدخلها شغاله تمام دلوقتي بس اللي يخليهم يقفلو حاجه هيقفلو التانيه

memmud
29-12-2017, 17:55
الأخوه الكرام

من أصحاب مقاهى الأنترنت

ومستخدمى الأنترنت

بشكل ثوره

وعند السؤال ألى متى ؟؟؟

!!!!!!!!!!!!!!!

ولاأحد يصرح بشىء .....

فقط غموض ....

ربنا المستعان

ما ده الخوف و اللي راعب الواحد! الانترنت كله واقف بطيء مش هقلق لكن خدمات معينة هي اللي تقف؟! هنا الغموض زي ما قلت مش قادر افترض حسن النية! يعني فرضا هم قرروا يوقفوا ال p2p و الاونلاين جيميمنج و البورن دلوقتي و فيه مشكلة في الانترنت! حاجة غريبة جدا! التصفح طبعا بطيء و كل حاجة بطيئة بس الداونلود على الاقل المباشر بيجيلي كامل و جه اللي مشككني في قصة وقف خدمات معينة! الله اعلم ممكن يكونوا موقفينها قصد مؤقتا عشان يخففوا الحمل على الانترنت و احنا ظالمينهم ! كله هيبان! مشكلتي مع tedata انهم محترفي كدب على الناس! والله لو سمعتهم كويسة معايا و تعاملهم كان نضيف من زمان الواحد كان افترض حسن النية بسهولة

memmud
29-12-2017, 17:59
انا لما اتصلت قالو مشكله في مصر كلها بس الله اعلم مستني ل يوم 9 يكون اخر الشهر واقطع
والله لو كان علي المواقع الإبياحيه ف دي حاجه كويسه انها تتقفل بس ميبقاش علي حساب المواقع التانيه
لآن فعلا فيه مواقه بتاخد وقت عشان تفتح بس زي ما قلت متصفح اوبرا بيفتحهم عادي ب ال vpn اللي فيه
بالنسبه للالعاب امبارح الظهر كله كان سليم بليل وقف كل اللعب النهارده الصبح اتعدلت الالعاب تاني لحد دلوقتي
ps4 ( Rainbow six siege - fornite ) // Steam ( rocket league ) // android ( hearthstone ) كله شغال دلوقتي
بس برامج ال vpn كلها مقفوله
جربت موقع اباحي للتاكيد علي معلومتك فعلا مفتحش بس فتح عن طريق اوبرا و ال vpn اللي فيه

تعرف اتصالات ايه اخبارها طيب انا يهمني العاب و تورنت و ستريم طبعا وتصفح
مش مهم vpn ولا يهمن مواقع اباحيه

الفيرفوكس كوانتم عندي باي extension تعبان بيضرب اي موقع تورنت او بورن بسهولة مش دي المشكلة انا بتكلم عن التوجه! انبارح معرفتش العب swtor تماما اونلاين برضه! الدانلود المباشر شغال معايا 100% بس التصفح بطيء جدا و اليويتيوب شغال بالعافية على اقل جودة! و الباقي موقوف زي ما قلت! مش سهل تحول من Tedata و فيها قطع نت عنك ل3 شهورعقبال ما يسيبولك رقم التليفون! يا ريت التأني احسن دي نصيحتي ليك! انا كنت منفعل انبارح معاهم و قلت هقطع بس لما فكرت فيها لقيته قرار اهوج و متسرع مني!

qassemmedhat
29-12-2017, 18:07
الفيرفوكس كوانتم عندي باي extension تعبان بيضرب اي موقع تورنت او بورن بسهولة مش دي المشكلة انا بتكلم عن التوجه! انبارح معرفتش العب swtor تماما اونلاين برضه! الدانلود المباشر شغال معايا 100% بس التصفح بطيء جدا و اليويتيوب شغال بالعافية على اقل جودة! و الباقي موقوف زي ما قلت! مش سهل تحول من Tedata و فيها قطع نت عنك ل3 شهورعقبال ما يسيبولك رقم التليفون! يا ريت التأني احسن دي نصيحتي ليك! انا كنت منفعل انبارح معاهم و قلت هقطع بس لما فكرت فيها لقيته قرار اهوج و متسرع مني!

زي ما قلت فوق

الحاله دلوقتي ك الاتي عندي

العاب اونلاين تعمل من غير اي مشاكل ( الجمعه الساعه 6 المغرب )
ps4 / steam / android

سرعه التحميل مفيهاش مشاكل ( التحميل بكامل سرعته مفيش مشاكل الجمعه 6 المغرب / ملف 70 ميجا في خمس دقايق سرعه 256 كيلو اللي هو 2 ميجا يعني )

مواقع كتيره بتعاني من السرعه منها الفيسبوك ( تم التصليح تعمل بصوره جيده الجمعه الساعه 6 المغرب )
المشاهده الاونلاين youtube والكلام ده يعمل بصوره طبيعيه ( الجمعه 6 المغرب )

التورنت لا يعمل

مواقع كتير محجوبه حلها الوحيد ب vpn

ال vpn لا يعمل ( الحل الوحيد opera browser ال vpn فيه شغال دلوقتي الله اعلم هيتقفل امتي ده حل مؤقت للناس اللي بتعاني دلوقتي )

بس نفس مشاكلك كانت عندي اول امبارح

ربنا يستر ويطلع مشكله فعلا وهتتحل انا عن نفسي مبستخدمش تورنت ولا بحتاج vpn والمواقع اللي بدخلها شغاله تمام دلوقتي بس اللي يخليهم يقفلو حاجه هيقفلو التانيه فانا دلوقتي مش هلغي بس لو الجيمنج وقف هلغي مش فارقه وعلي فكره 3 اسابيع بس مش 3 شهور او عل اقل ده الوقت القانوني بعد كده تقدم شكوي

SanSiro20
29-12-2017, 18:45
فعلاً لما يبقى التصفح والتحميل المباشر مافيهوش مشاكل
يعني HTTP و HTTPS بس شغالين تمام
لكن التورنت لأ يبقى الموضوع فيه إنّ

وأنا تحميلي كله تورنت بجد لأني بحمل مسلسلات أجنبية كاملة
بمواسم قديمة مستحيل تماماً تلاقيها بروابط مباشرة ولو لاقيتها
تبقى روابط تخليك تموت من الغيظ

على فكرة أنا كنت فودافون وحولت تي داتا عشان كروت الشحن اللي زادت
دلوقتي فودافون عملت الرصيد اللي بتشحن منه النت مش بيتخصم منه الضريبة
عشان النت أصلا عليه ضريبة. كده أنا رايح وش لفودافون من تاني بس على الله
مايكونش ده النظام اللي هيمشي في مصر كلها

qassemmedhat
29-12-2017, 18:48
فعلاً لما يبقى التصفح والتحميل المباشر مافيهوش مشاكل
يعني HTTP و HTTPS بس شغالين تمام
لكن التورنت لأ يبقى الموضوع فيه إنّ

وأنا تحميلي كله تورنت بجد لأني بحمل مسلسلات أجنبية كاملة
بمواسم قديمة مستحيل تماماً تلاقيها بروابط مباشرة ولو لاقيتها
تبقى روابط تخليك تموت من الغيظ

على فكرة أنا كنت فودافون وحولت تي داتا عشان كروت الشحن اللي زادت
دلوقتي فودافون عملت الرصيد اللي بتشحن منه النت مش بيتخصم منه الضريبة
عشان النت أصلا عليه ضريبة. كده أنا رايح وش لفودافون من تاني بس على الله
مايكونش ده النظام اللي هيمشي في مصر كلها

هو فعلا الخوف ان يكون النظام هيمشي علي كله خصوصا ان كلهم بياخدو من تي اي داتا ف الاخر بس يارب يكون مشكله وهتتحل
لو المشكله عامه مفيش حاجه نقدر نعملها لو بس تي اي داتا وبيستعبطو يبقي انا هحول اتصالات الناس بتشكر فيهم

Willy Wonka
29-12-2017, 20:45
-الغــالبيه الى الان من عمـــلاء تى اى داتا فقط .. ! الى حد علمــلى ان المشكله ليســت عامه . المشكله فى تى اى داتا فقط .. لو فى اى حد فودافون او اى شـــركه تانيه ياريت يكتب ويقول ايه الاخــبار عنده ..

Ahmed60
29-12-2017, 22:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا فعلا زي الأخ اللي قال أنه كان بيدور علي الانترنت ع المشكلة ديه و لقيت الموضوع و سجلت مخصوص علشان نعرف نتكلم!
فعلا أنا زيكم من مستخدمي التورنت فقط !!! يعني مليش في التحميل المباشر و الجو ده الإ نادراً !! فطبعا حركة زي ديه يبقي الانترنت كله ملوش لازمة أساساً !!! المواقع البورنو في ستين داهية + الفي بي أن يغور أحنا معندناش القوانين اللي بتحبس الناس في دول تانية !! الجيمز أونلاين بردو لذيذ بس لو لا قدر الله أتوقف بردو مش هيفرق معايا !!! المهم هو التورنت ! ففعلاً كل واحد وله أهتمامه و طالما داسوا علي حد النهاردة بكرة هيفرموا الباقي !

* أنا كنت فاكر الموضوع شخصي بحت و التورنت أتقفل علي أنا بس مع أني لسه أصلا مجدد الاشتراك من يومين ^^ لكن واضح أن خلاص زمن التورنت خلص معاهم و هيقفلوه !!! من زمان في كلام علي غلق المواقع البورنو و التورنت علشان أصلا غير مسيطر عليه بأي شكل !!! و شكلهم هيبدأوا في التنفيذ أو بدأوا بالفعل في بعض المناطق !!!

* اللي بيأكد كلامي أنه شكله عمل مخطط له مش عشوائي أو مشكلة زي مبيقولوا ، أن التصفح لبعض المواقع طبيعي جدا _ أه في تقل عام و في مواقع بتطول ع متفتح لكن في العادي كله شغال تمام _ + التحميل المباشر ما شاء الله عالمي :) يعني بقفل السرعة و بزيد كمان عليها و الملفات بتنزل هوا ما شاء الله !!! ده معناه أن مفيش أي مشكلة تقنية تماماً و كل حاجة شغالة زي الفل ، فقط البشوات قرروا يعملوا بلوك لبعض الخدمات علي شبكتهم بالبروتوكلات الخاصة بهم !!! و بدأت بالتورنت و الله أعلم هتوصل لفين !

+ جربت قبل لما أكلمهم علشان أقولهم لو فضلت كده أنا مش لاعب تاني و مش هجدد فعلا ... جربت برنامج خفيف في بي أن VPN و شغلت نفس ملف التورنت و أشتغل طبيعي جدا _ طبعا السرعة بتاعة التحميل زي الزفت و أكيد عمري مهشترك في الانترنت و كمان أشترك في في بي أن كمان _ !!! يبقي ده معناه أيه يا متعلميين يا بتوع المدارس _ و أنا أولكم _ ^^ أن مفيش أي مشكلة تقنية خاصة بالتورنت ولا أي حاجة !!! يمكن بيجربوا أي حوار علشان يشوفوا هيسيطروا عليه أزاي ؟!! يمكن بدأوا بالفعل في حجب التورنت ع البعض و هيكملوا ع الباقيين ؟!! الله أعلم.

* الحل بالنسبالي : هتصل بهم إن شاء الله لما أفوق كده و هقولهم لو المشكلة متحلتش لحد أخر الاشتراك = مش هجدد !!! و أظن المفروض كل المتضررين يعملوا كده و لو هم بيجسوا نبضنا يعرفوا أن في كتير هيلغوا التعاقد !!! + ممكن لو ربنا سهل أجرب أشتراك الانترنت في شركة أورانج قريباً هنا بردو في نفس المنطقة = لو ده حصل هجرب التورنت علي الاتنين و ساعتها هعرف تي أي داتا بس اللي عملت الحركة ديه ولا ده قرار و هيتطبق ع الكل !! و بإذن الله لو حصل و جربت أورانج قريب ، هاجي و هقولكم أيه النتيجة :)
و أتمني أن المشكلة تتحل من تلقاء نفسها و يحترموا نفسهم و يرجعوا التورنت من تاني ! الأيام جاية و هنشوف أيه اللي هيحصل.

تحياتي.

SanSiro20
30-12-2017, 01:32
كلام Ahmed60 (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11349768) مظبوط تماماً
لو كان فيه مشكلة تقنية كان النت كله اتأثر
مش التورنت بس، المشكلة التقنية بالنسبة لهم
إن التورنت بيستهلك تحميل أكتر من المباشر
فقرروا يلغوه خالص وبيتعاملوا مع المستهلك كأنه طفل صغير
"لا يا بابا متخافش يا حبيبي، مفيش حاجة واقفة"

أنا مش عارف هما عايزين إيه بالظبط؟ هو إحنا بندفع 25 أو 30 جنيه في الشهر
ده إحنا بندفع مبلغ وقدره. وبعدين مش عاجبهم طب يخلوا النت بالجيجا بدل الشهر
يعني 1 جيجا بجنيه يبقى 100 جيجا ب 100 جنيه وكل واحد واستخدامه بقى
بس هم عمرهم ما هيعملوا كده عشان مكسبهم الأكبر من الناس اللي بتدفع 180 جنيه وأكتر
وتحمل أقل من 30 جيجا، أنا عارف إني مستهلك كثيف ومستعد أدفع عن استهلاكي
يبقى مالكم ومالي بقى أحمل كام في الشهر؟ ينفع تدخل مطعم وبعد ما تاكل يقولوا لك
إزاي تاكل الأكل كله؟!! مش تعمل حساب باقي الزباين؟!!
بصراحة دي كده اسمها بجاحة، لما أدفع تمن حاجة وبعد ما أشتريها يخدوها مني تاني

mohamed mms
30-12-2017, 02:09
طب دلوقتي احنا متفقين إن فيه بطئ و فيه مواقع مش بتفتح اصلا .
طب هل البطئ ونتا برضو لما بتدخل على صفحة راوترك بتلاقي خطك قارئ السرعه كاملة يعني لو 1 ميجا المفروض بيقرأ 1024 كيلو ؟ ولا البطئ دا مصاحبه انخفاض في السرعه يعني مثلا بتدخل تلاقي line ate قيمتها 500 او 600 يعني نص السرعه ؟
انا من اول شهر ودا تاني شهر و عمر ما السرعه قرأت عندي كاملة 1024 . معرفش المشكلة من ايه و غيرت كذا راوتر و الفني عملي اللازم من السنترال و كل ما اكلم تي زفت يقولولي السرعه طالعه من عندنا كاملة لحضرتك . احا لما انتوا كلكوا صح اومال الراوتر دا هيكدب عليا وفعلا لما باجي احمل مش بيحمل غير ب 30 او 40 كيلو بايت يعني نفس قراءة سرعة الراوتر .
ودي صورة من صفحة الراوتر وخطي قارئ 496 فقط و صورة للبيانات بتاعت الخط بتاعي من السنترال :-

https://www12.0zz0.com/2017/12/30/03/579750853.pngحد عنده نفس المشكلة زيي و قدر يحلها ولا انا بس اللي راوتري مكتوب عليه ما يقرأش السرعه كاملة ؟

qassemmedhat
30-12-2017, 02:31
طب دلوقتي احنا متفقين إن فيه بطئ و فيه مواقع مش بتفتح اصلا .
طب هل البطئ ونتا برضو لما بتدخل على صفحة راوترك بتلاقي خطك قارئ السرعه كاملة يعني لو 1 ميجا المفروض بيقرأ 1024 كيلو ؟ ولا البطئ دا مصاحبه انخفاض في السرعه يعني مثلا بتدخل تلاقي line ate قيمتها 500 او 600 يعني نص السرعه ؟
انا من اول شهر ودا تاني شهر و عمر ما السرعه قرأت عندي كاملة 1024 . معرفش المشكلة من ايه و غيرت كذا راوتر و الفني عملي اللازم من السنترال و كل ما اكلم تي زفت يقولولي السرعه طالعه من عندنا كاملة لحضرتك . احا لما انتوا كلكوا صح اومال الراوتر دا هيكدب عليا وفعلا لما باجي احمل مش بيحمل غير ب 30 او 40 كيلو بايت يعني نفس قراءة سرعة الراوتر .
ودي صورة من صفحة الراوتر وخطي قارئ 496 فقط و صورة للبيانات بتاعت الخط بتاعي من السنترال :-

https://www12.0zz0.com/2017/12/30/03/579750853.pngحد عنده نفس المشكلة زيي و قدر يحلها ولا انا بس اللي راوتري مكتوب عليه ما يقرأش السرعه كاملة ؟

انا كله شغال واتعدل مفيش غير التورنت اللي اتوقف لاكن لعب ويوتيوب و تحميل مباشر وتصفح مفيش مشاكل غير يمكن صفحه او اتنين فتحو في شويه وقت بس بعدها اتعدلو وبيفتحو تمام واللعب بسرعتها المعتاده واليوتيوب ب جوده 360 مفيش مشكله مع العلم ده الجوده اللي بشغل بيها طول الوقت
اما بالنسبه للسرعه ف تصحيح صغير ال 1 ميجا مبياخدش 1024 كيلو ابدا انا عندي 2 ميجا و235kb/sec" Downloading وده الصح ف الميجا مش هيكون اكتر اكيد

helmy10
30-12-2017, 02:34
طيب المشكله في الشركة الزفت دي بس عشان مع صاحب هو فودافون النت شغل كويس مع التحميل والمشاهده كمان يعني العيب في tedata

qassemmedhat
30-12-2017, 02:36
طيب المشكله في الشركة الزفت دي بس عشان مع صاحب هو فودافون النت شغل كويس مع التحميل والمشاهده كمان يعني العيب في tedata

التورنت هو المشكله الاكبر شغال في فودافون ولا لا
لاكن تحميل ومشاهده ولعب اونلاين كمان وصفح شغالين اتعدلو عن اول امبارح رجعو للطبيعي بتاعهم