المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تفرق ازي قبل ما تشتري ان المنتج ده Refurbished ولي new ?

hack4love
13-02-2018, 05:06
مش لاقي مكان احط فيه الموضوع ده بس انا طبعا بسال علي كل مكونات الكمبيوتر ازي واحنا بنشتري نعرف ازي الي ليه تجارب في الموضوع ده يارريت يشرحلي

abdalhaliem
13-02-2018, 08:56
قصدك تم تجديده مصنعياا

أم ماذا ؟؟

عموماا المنتج الجديد بيكون واضح

على الأقل من تاريخ أنتاجه

كمثال هاردوبر الجيل السادس والسابع والثامن

كله جديد

ثم أن موضوع التجديد بيحصل

بحال كان السوق به ركود

لكننا مشاء الله برغم الحاله الأقتصاديه

السوق دائما فارغ ومتعطش

وكم من حالات أصحابها

يريدون تجميع هاردوير معين

ولايجدون مطلبهم بالسوق

موضوع ال ( Refurbished )

عندما يتراكم منتج معين بدون أن يباع

فتسحبه الشركه المنتجه وتعيد تغليفه

ومن ثم طرحه مجدداا

لكن هذا لاينطبق على حال السوق حالياا أطلاقاا

هذا طبعاا أذا كنت تقصد تجديده مصتعياا

بالتوفيق

Yasser
13-02-2018, 13:37
بالفعل كما ذكر أخى الفاضل بيكون قطعه تم اعاده تصنيعها سواء لتصليح عيب او غيره من الاسباب والمفترض انها بتكون أرخص فى التكلفه بشكل واضح لكن بضمان كامل مثل الجديد 11 شهر مثلا ...أمثله ذلك الهاردات والحواسب المحموله الريفوربشد وليس كل القطع فى اسواقنا هكذا وحتى ماسبق ذكره ليس بالانتشار الذى كان عليه من سنتين بل ان سوقنا ككل ليس بالوفره والتنوع الذى كان عليه فلا تقلق من هذه المسأله .

البعد الخامس
17-02-2018, 14:49
كما قال الاخوه الافاضل من قبلي وايضا لو كنت شاكك بقطعه ما او جهاز عن طريق السيريل الخاص بالمنتج وافتح الموقع الخاص بالمنتج وتاكد انه جديد او معاد تصنيعه لان في مصر للاسف ممكن يبيع منتج علي اساس جديد.
المهم لو المنتج ليس له سيريل راسل خدمه عملاء المنتج وتاكد منهم اذا كانت الشركه واخده منهم المنتج جديد او لا والاهم اطلب منهم فاتوره
ضريبيه ولو رفضو و قالو ان الفاتوره باسم شركه اخري تبعهم
وما الي هذا ويطلب منك تيجي بعدين ارفض عمليه الشراء
وقول لم انا هروح الشركه بتاعتكم اللي فيها الفاتوره الضريبيه واشتري منهم دلوقتي او بكره عشان عاوز اخد الفاتوره وانا باخد المنتج وادفع الفلوس كلهم في وقت واحد او مش هشتري حتي لو كان ارخص من السوق بكثير .
اما لو هتشتري موبيل Iphone يجب ان تراسل الشركه ولا تعتمد علي البحث بالسريل فقط لمزيد من الاطمئنان.

hack4love
18-02-2018, 05:40
كان زمان اعتقد القطعه المعاد تصنيعها ( اقصد هنا بيكون فيها عيب وبتوح المصنع تتصلح وتنزل تاني ) بيكون مكتوب جمب السيريل R كادليل وتوضيح من الشركه دلوقتي اعتقد لازم تراسل الشركه بالسريال وهما يوضحو