المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله مع مروحه gtx 950

DMO
20-04-2018, 20:11
لو سمحتوا عندي مشكله زي موضح في اسم المشاركه كدا مع المروحه
انا الاول سمعت صوت عالي جدا طالع من الجهاز فتحت الجهاز وكنت متوقع انها مشكله من التراب أو أن في سلك لامس مروحه من الجهاز فا بيعمل صوت الزن العالي دا و خصوصا أن الصوت شبه صوت الكهربا لما يكون في ماس كهربائي بس عالي جدا المهم نظفت الجهاز و بصيت علي المرواح لقيت تمام مفيش حاجه شغلت الجهاز و لقيت الصوت لسا موجود و الفيجا كانت مروحه بس الي شغاله و التانيه واقفه و قفت الي شغاله دي كمان لقيت الصوت وقف
ايه الحل يا اخوان

abdalhaliem
20-04-2018, 21:39
مرحبا أخى الكريم

لعلك بأفضل حال

عليك فك الكارت

وتنظيفه

ومن ثم تزييت موتور المراوح

وتغيير الكولر للمعالج الرسومى

طالما قمت بفتح الكارت

بالتوفيق

DMO
22-04-2018, 02:10
الف شكر للرد استاذ عبدالحليم و لكن المشكله كانت أن الماتور اتحرق اصلا ولكن الصراحه زوتك ابدعت في النسخه دي من الكارت انها ازاي تزهق المستخدمين ازاي لو المروحه حصلها حاجه المروحه غير قابله انها تتفك من بعضها ل اوصل للماتور الماتور ملحوم في الغطاء بتاع المروحه و حتي تصميم المروحه و الكارت من حيث الجزء الي بيركب علي الكارت و اربط المسامير هذا الجزء معمول بتصميم مش موجود زيه في اي روحه ودا خلاني ادور علي مروحه بديله كتير و في الاخر ملقتش و اشتريت مروحه عاديه و حطيت المسمار بين ريش المشتت و البعض

DMO
22-04-2018, 02:13
شكل قاعده المروحه
https://imgur.com/qdKmYKy

abdalhaliem
22-04-2018, 06:15
الصوره لاتبين وجود سداده كاوتشوك

من عدمه

أذا كانت هناك سداده قم بنزعها وتزييتها

غريبه جداا عدم توفيرهم لتلك القصه ؟؟؟؟

DMO
22-04-2018, 09:16
الصوره لتوضح قصدي من القطعه الي في قاعده المروحه و المسامير ليس لتوضيح سبب عدم القدره من فتح المروحه انا عندما حاولت اني افك المروحه لقيتها من الدخل ملحومه في بعضها مش ينفع تتفك من غير ما تتقطم
و لما حاولت اشيل القطعه دي و اكربها علي المروحه التانيه منفعش حتي اني قولت اكسر الماتور دا و اسئله باي طريقه لكن منفعش برضو
عموما انا اشتريت واحده جديده و شغاله تمام