المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بعض ازرار الكيبورد فى الناحية الشمال عطلت فجأة، جبت كيبورد جديد لقيت ((نفس الازرار)) عطلانة!!!

Hossam Mokhtar
28-07-2018, 14:24
حوالى من 5 لـ10 ازرار عطلت. حاولت اغير مكان USB.. نفس الشىء. المشكلة فين هنا بقى لحسن انا قربت اتجنن!!

إضافة بسيطة: عطلت بمعنى انها طبعاً توقفت عن العمل بشكل طبيعى، لكن لما بدوس جامد، ييجى 20 مرة ولا حاجة بتشتغل وترجع تانى تعطل...

Tray
29-07-2018, 00:00
جرب لوحة اخري اذا استمرت المشكلة جرب تصفير البايوس وفك بطارية البايوس وجميع الملحقات الماوس ولوحة المفاتيح والشاشة وكل وصله لمد نص ساعة واعد توصيل كل شئ وجرب تشغيل الجهاز وتجريب اللوحة

abdalhaliem
29-07-2018, 02:06
مرحباا أخى الكريم

لابد أنك تستخدم نوعيه سيئه

والكيبورد أما يعمل بالكامل أو لايعمل

لكن عطل جزئى به

كبعض أزراره لاتعمل يكون العيب بالكيبورد نفسه

فقط بأوقات نادره

تتسبب أخطاء بالفونت بالويندوز ببعض المشاكل الشبيهه

لكن لاالبيوس ولا البطاريه لهم علاقه بالموضوع

بالتوفيق

mido salah
29-07-2018, 07:52
حوالى من 5 لـ10 ازرار عطلت. حاولت اغير مكان USB.. نفس الشىء. المشكلة فين هنا بقى لحسن انا قربت اتجنن!!

إضافة بسيطة: عطلت بمعنى انها طبعاً توقفت عن العمل بشكل طبيعى، لكن لما بدوس جامد، ييجى 20 مرة ولا حاجة بتشتغل وترجع تانى تعطل...

نفس المشكله والله بس في زرار واحد ومش عارف اعمل ايه

Hossam Mokhtar
29-07-2018, 22:03
معلش يا جماعة لظروف طارئة من ساعة ما فتحت الموضوع مقدرتش ارد فى وقت ابدر...!

المهم: فى الواقع انا اعتقد انها ممكن تكون ليها علاقة فعلاً بالبايوس (لان بحثت فى النت قبل ما اجى هنا). ياريت لو مش هتقل عليكم حد يقولى تصفير البايوس (اللى هو اعادة ضبط مصنع زى ما فهمت) بيتم ازاى؟ زى ما عرفت انه عن طريق كذا طريقة: منهم الطريقة السهلة، واللى هى من اللوحة فى البداية من غير ما افك ولا اعمل، هل ده كافى (من غير فك بطارية والكلام ده)؟؟ عايز اجابة اه او لأ بس، لان انا عارف الطريقة السهلة. والسؤال التانى الاهم: هخسر ايه لو عملت اعادة ضبط مصنع للبايوس؟ مثلاً هيحصل تغيرات فى نسخة الويندوز وهكذا؟

اخر حاجة بس عايز اوضح النقطة دى تانى اللى يمكن مكانتش واضحة اوى فى المشاركة الاولى بتاعتى: انا بالفعل جربت كيبورد جديد زى ما انا قايل فى العنوان، ولقيت ((نفس الازرار)) بايظة..!! عشان كده انا متأكد ان العيب مش من الكيبورد ولا هو سىء ولا حاجة.

abdalhaliem
29-07-2018, 23:45
ماتقوله غير منطقى !!

قمت بتغيير الكيبورد ونفس المفاتيح لاتعمل ؟؟

البيوس ليس له علاقه يااخى

على كل حال كما تريد

أفضل وسيله لعوده البيوس لحاله المصنع

clear cmos jumper

وطريقه فعل ذلك

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=460624

ولن تحدث أى أضرار

من جراء تصفير البيوس

فقط ستقوم باعدادات البوت مره أخرى

بالتوفيق

Hossam Mokhtar
31-07-2018, 13:37
شكراً يا اخ عبد الحليم... الطرق دى صعبة جداً ع المستخدم العادى اللى زيى، وكان هيبقى صعب انفذها :-( على اى حال انا مقدر مجهودك ومساعدتك انت والاخ Tray

انا النهارده لقيت نفسى فاضى خالص قلت والله لأقعد ع الكمبيوتر وأجرب كذا حل من بتوع جوجل (المشاكل الشبيهة)، ومش هقوم إلا لما أصلحه إن شاء الله، وبالفعل لكل مجتهد نصيب :-) بعد تجربة حوالى 4 او 5 حلول للمشكلة. وبعد الوصول للصفحة رقم 3 من بحث جوجل، عينى وقعت على:

...I found that am able to type these letters if i press the function key together with the letter

جربت ألعب شوية مع مفتاح Fn والمشكلة إتحلت فى الحال! دوست عليه مرة واحدة بس. انا اول مرة اعرف ان فيه زرار اسمه كده فى الكيبورد ومعرفش ايه وظيفته (ومش عايز اعرف...!)، المهم ان المشكلة إتحلت. قلت أضيف ردى هنا برضه يمكن ينفع حد بعد كده.

abdalhaliem
01-08-2018, 03:51
بالحقيقه مفتاح Fn

مخصص للكيبورد الخاص بالأجهزه المحموله

ومن سردك للمشكله يتضح أن جهازك مكتبى !!

لكن عموماا طالما المشكله قد أنتهت

نحن سنكون سعداء بذلك

بالتوفيق أخى الكريم