المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الرجاء افادتي في موضوع كرت الشاشة اللي في المعالج مع كرت الشاشة من نفيديا

mahdi611
06-09-2018, 07:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عند وجود معالج core i7 8700K مع لوحة ام msi z370 pro carbon وكرت شاشة gtx 1070 مع 16 جيجا رام .....السئوال هنا لما اوصل وصلة ال HDMI بالماذر واللي هو مخصص لكرت الشاشة بتاع المعالج ..هل انا كده مستفيد فقط من كرت الشاشة بتاع المعالج ام من الكرتين الداخلي والخارجي؟ ...وهل بيساعدو بعض ؟ انا عملت كدة علشان في برامج لتحرير الفيديو ما بتلاقيش هاردوير لتسريع تحرير الفيديو الا من خلال كرت المعالج...( .MAGIX Movie Edit Pro Premium).لو مشبكتش الوصلة بالمعالج وشبكتها مباشرة في كرت الفيديو 1070 وعند استخدام محرر الفيديو بيكتب no accelerating hardware ,وبتكون عملية تحرير الفيديو بطيئة

فمش عارف افضل شابك عن طريق الماذر او اضحي بسرعة البرنامج علشان الالعاب واشبك بالكرت الخارجي مباشرة .. ولكم مني فائق الاحترام والشكر

أقصى حجم للخط 3

abdalhaliem
06-09-2018, 09:57
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عندك كارت 1070

وتستخدم المعالج الرسومى المدمج بالمعالج المركزى

!!!!

ياأخى الكريم المنصه أما أن تقوم بتشغيل الكارت

أوالمعالج الرسومى

أنت هكذا لاتستخدم الكارت مطلقاا

مشكلتك مع برنامج تحرير الفيديو

ممكن تحل عن طريق تحديث التعريف

أو تحديث النظام أو ماشابه

لكن أمقتنع أنت

أن المعالج الرسومى المدمج

يؤدى معك أقوى وأسرع من الكارت ؟؟؟

عندك شيئاا ما خطأ

لكن قولاا واحداا

قم بأستخدام الكارت أفضل وأقوى وأسرع

وألا وفر على نفسك ألوف الجنيهات

وأكتفى بالمعالج الرسومى المدمج !!!

بالتوفيق

mahdi611
06-09-2018, 11:55
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عندك كارت 1070

وتستخدم المعالج الرسومى المدمج بالمعالج المركزى

!!!!

ياأخى الكريم المنصه أما أن تقوم بتشغيل الكارت

أوالمعالج الرسومى

أنت هكذا لاتستخدم الكارت مطلقاا

مشكلتك مع برنامج تحرير الفيديو

ممكن تحل عن طريق تحديث التعريف

أو تحديث النظام أو ماشابه

لكن أمقتنع أنت

أن المعالج الرسومى المدمج

يؤدى معك أقوى وأسرع من الكارت ؟؟؟

عندك شيئاا ما خطأ

لكن قولاا واحداا

قم بأستخدام الكارت أفضل وأقوى وأسرع

وألا وفر على نفسك ألوف الجنيهات

وأكتفى بالمعالج الرسومى المدمج !!!

بالتوفيق

اخي الفاضل انا اعرف الفرق بين الكرتين جيدا ولكن للاسف يظهر ان برنامج الماجيكس لا يعمل encoding بشكل سريع الا بمعالجات انتل وبالطبع كرت ال GTX 1070 اشتريته للالعاب وليس للبرامج .....على العموم لقد وجدت الحل
https://www.youtube.com/watch?v=HJIphapwksY

وربما يستفيد منه الاخوة محبيي تصميم الفيديو .....وشكرا لك

RVD150
06-09-2018, 19:25
حضرتك مستحيل الكارت الداخلى يكون افضل من كارت GTX 1070 حتى مع البرامج اى كان نوع البرامج

mahdi611
06-09-2018, 20:04
حضرتك مستحيل الكارت الداخلى يكون افضل من كارت GTX 1070 حتى مع البرامج اى كان نوع البرامج

كلام سليم ومنطقي والمفروض انه يكون كده ولكن في حالة انك معرفتش درايفر الكرت المدمج intel HD630 البرنامج فورا راح يكتب لك اثناء ال encoding ملاحظة وهي (no hardware encoding)

وتحرير الفيديو حيكون بطيء تقريبا ثلاث اضعاف الوقت ...اعتقد سياسة احتكار من قبل انتل ل برنامج magix ...

على العموم انا عرفت الدرايفر وشبكت وصلة ال HDMI بتاعت الماذر مع ال TV اما شاشة الكومبيوتر فشبكتها مع كرت ال 1070 وبكدة بقى تحويل الفيديو سريع كونه تعرف على درايفر الانتل واختفت الملاحظة السابقة و بنفس الوقت ال Games بقت تتلعب على nvidia انا عارف ان الموضوع برمته غريب جدا ...المهم ان المشكلة اتحلت واشكركم جميعا :):):)

abdalhaliem
07-09-2018, 06:42
اخي الفاضل انا اعرف الفرق بين الكرتين جيدا

أعلم هذا

وهذا سر التعجب بردى عليك !!!!

ولو كنت طلبت تعريفاا

للمعالج الرسومى المدمج لأجبناك

عموماا مايهمنا بالمقام الاول

أنك حليت مشكلتك

بغض النظر عن أى مجادلات جانبيه

بالتوفيق أخى الكريم

يغلق