المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى لمبه الانترنت فى الراوتر

kan_zaman
07-10-2018, 02:40
السلام عليكم فيه عندى مشكله ظهرت بقلها فتره عندى فجاه بتيجى لمبه adsl ولمبه الانترنت تقوم فاصله لوحدها كلمت الشركه قلى شوف الاسلاك ووصل مباشر من الراوتر وفعلا عمل كدا وجبت سيلك من البوكس بتاع التليفون لحد الراوتر مباشر من غير اسبليتر ومن الراوتر على الجهاز على طول وبرده نفس المشكله موجوده قولت ممن يكون مشكله فى الراوتر جابت راوتر تانى من الشركه وبرده المشكله بقت فى لمبه الانترنت لما يكون الراوتر مش شغال واجى اشغله لمبه الانترنت بتكون لونها احمر فقوم مرستر الراوتر او افصل السلك الى واصل للراوتر واركبه تانى فتقوم شغاله وعلى هذا الوضع لمده يومين والشركه بتقول انها مش عندها اى مشكله مش عارف ده يكون ايه مع العلم طول السلك من البوكس الى فيه خط التليفون لحد الراوتر لاتتجاوز 12 متر مش عارف احلها والشركه لسه الفنى هيجى بعد 10 ايام

Black foxer
07-10-2018, 03:37
وعليكم السلام اخي الكريم

لقد حدثت معي مؤخراً وقمت بتصعيد المشكلة الى احد مديري الدعم الفني لديهم لانهم اخبروني كما اخبروك ان المشكلة لدي قام بحل المشكلة في غضون 3 ايام واستقرت الخدمة لدي حوالي 45 يوم وبعدها حدثت واعدت ما قمت به ....

عند الاتصال بخدمة العملاء اخبرهم انك تريد ان تتحدث مع المدير المتوافر حينها لانك لا تجد اي جدوى من الحديث معهم وصمم على ذلك القرار واخبرهم انك ستذهب لحماية المستهلك وانك تقوم بتسجيل المكالمة لتثبت مدى اهمالهم سيقومون بتحويلك مباشرة في غضون ساعة من مكالمتك الى احد المديرين واخبره ان عملك ودراستك متوقفين وان العيب من عندهم ليس من عندك وان هناك تباطؤ من خدمة العملاء في التعامل مع المشكلة وهكذا

kan_zaman
07-10-2018, 10:01
شكرا هحاول تانى معاهم بس ممكن اعرف اركب سلك التليفون الارضى الطرفين فى التاريجه الصغيره ازاى

abdalhaliem
07-10-2018, 13:06
توجد كابلات 4 أطراف

وكابلات 2 طرف

المنتشر حالياا الطرفين

ببساطه شديده

قم بتوصيلهم برقم 2+ 3

بالأرجي

وممكن ببساطه أشد

من عند أى كهربائى بخمسه جنيهات أو أقل

ثم بشراء كابل تليفون جاهز

وقم بقصه ستحصل على جزئين متأرجين

قم بتوصيل جزء منهم بسلك التليفون العمومى

هكذا ببساطه

بالتوفيق

kan_zaman
07-10-2018, 21:58
توجد كابلات 4 أطراف

وكابلات 2 طرف

المنتشر حالياا الطرفين

ببساطه شديده

قم بتوصيلهم برقم 2+ 3

بالأرجي

وممكن ببساطه أشد

من عند أى كهربائى بخمسه جنيهات أو أقل

ثم بشراء كابل تليفون جاهز

وقم بقصه ستحصل على جزئين متأرجين

قم بتوصيل جزء منهم بسلك التليفون العمومى

هكذا ببساطه

بالتوفيق

شكرا على الافاده تم عمل التوصيله بنجاح لكن برده لمبه الانترنت بتفصل كل شويه

زكريا شاهين
07-10-2018, 22:42
لو انت مشترك مع شركة المصريه للاتصالات ..اعلنت الشركه ان في مشكله عامه في النت ب تأثر علي عملاء الشركه ..ومش عروف المشكله هتتحل امتي
اعتقد المشكله حصلت بسبب ان في اعمال ربط شبكة المصريه للاتصالات مع شبكة ليكويد تيليكوم عشان يتم الانتهاء من مشروع شبكة ألياف ضوئية كيب تون القاهره

kan_zaman
07-10-2018, 23:43
لو انت مشترك مع شركة المصريه للاتصالات ..اعلنت الشركه ان في مشكله عامه في النت ب تأثر علي عملاء الشركه ..ومش عروف المشكله هتتحل امتي
اعتقد المشكله حصلت بسبب ان في اعمال ربط شبكة المصريه للاتصالات مع شبكة ليكويد تيليكوم عشان يتم الانتهاء من مشروع شبكة ألياف ضوئية كيب تون القاهره

انا مع شركه اتصلات
وعلى فكره النت لسه دلوقتى جايب علامه تعجيب ولمبه الانترنت وADSL منورين

زكريا شاهين
08-10-2018, 10:05
ونفس المشكلة ب تحصل عندي ..ممكن تكون المشكلة عام عند جميع الشركات

abdalhaliem
08-10-2018, 11:14
حاول وضع الأيبيهات يدوياا

ووضع ال dns يدوياا