المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص برامج التحكم فى شبكه الانترنت

sonofsunm
30-10-2018, 16:46
اريد ان اتحكم فى سرعه الانترنت لاجهزه الموبايل الواى فاى وسمعت عن برنامج اسمه selfishnet المشكله انه مش بيشتغل على ويندوز 10 انا نزلت برنامج اسمه netlimiter pro لكن تقريبا لا يوجد به التحكم فى سرعه الواى فاى المشكله ان السعه 200 جيجا تحميل ومعى على النت اخى شغال بالموبايل بيستهلك كثير من السعه التحميليه وانا محتاج اتحكم فى سرعه الواى فاى لكى اقلل استهلاكه من السعه التحميليه شكرا لكم لو امكن تنصحونى باى برنامج يكون متوافق مع ويندوز 10 انا طبعا قافل الشبكه بباسورد وقافل كمان الروتر بحيث لا يتم اختراقه ومعرفه الباسورد شكرا لكم

TheCoder
30-10-2018, 20:48
برنامج SelfishNet يعمل بكفائه على ويندوز 10 ولكن لابد من توافر شيئين ليعمل:

أولاً تنزيل وتثبيت برنامج WinPcap من هذا الرابط (https://www.winpcap.org/install/default.htm)

ثانياً تشغيل برنامج SelfishNet كمسؤول --> كليك يمين واختار Run as administrator

sonofsunm
31-10-2018, 01:57
شكرا اخى العزيز لكن هل برنامج netlimiter ممكن اتحكم بيه فى شبكه الواى فاى

TheCoder
31-10-2018, 10:33
شكرا اخى العزيز لكن هل برنامج netlimiter ممكن اتحكم بيه فى شبكه الواى فاى

أخي الكريم كل ما أعرفه عن برنامج NetLimiter أنه يستخدم للتحكم في تنظيم إتصالات الشبكه بالكمبيوتر الخاص بك فقط .. بمعنى أبسط يجعلك تتحكم في سرعة الأبلود و الدوانلود لكل برنامج موجود على جهازك ويتصل بالشبكه مثل المتصفحات كالكروم والفايرفوكس أو تحديث الويندوز أو برنامج التحميل IDM مثلاً .. إلخ. وليس له علاقه بالأجهزه الأخرى على الشبكه.

sonofsunm
31-10-2018, 16:18
اخى الكريم شكرا لحضرتك لكن هل يوجد برامج اخرى غير برنامج selfishnet

TheCoder
31-10-2018, 19:05
طيب وايه مشكلة ال SelfishNet !

عموماً هو يعتبر أسهل برنامج للتحكم في الشبكه من الويندوز .. والبديل هو سيرفر المايكروتك و ده هيحتاج جهاز مخصص له وإعداداته مش بسيطه طبعاً

abdalhaliem
31-10-2018, 21:19
كما تفضل الأستاذ TheCoder

والبديل هو سيرفر المايكروتك و ده هيحتاج جهاز مخصص له وإعداداته مش بسيطه طبعاً

راوتر Mikrotik

هو الأسلوب الامثل والحقيقى للتحكم بالشبكه

وأى برامج خلافه لن تؤتى أوكلها

ولن تفيدك

بالتوفيق

sonofsunm
03-11-2018, 21:36
شكرا لحضراتكم ساحاول مع selfishnet