المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لا يوجد Beep بوجود كارت الشاشة داخل الجهاز

whiteknights
23-12-2018, 22:02
السلام عليكم عندى كارت شاشة Sapphire HD 7870 XT و كتر خيره بقاله معايا داخل على 6 سنوات و الظاهر خلاص هودعه :(:(

منذ شهور عديدة فى الصيف كنت لما بضغط عليه الشاشة بتجيب ألوان رمادى او إسود و الجهاز يقف, أعمل ريستارت المشكلة تتحل.. مع الوقت حليتها تماما و معادش فيه شاشة سودا عند الضغط عليه..

و الآن عند تحميل لعبة Assasin's creed unity و اللعب قليلا المشكلة القديمة رجعت و لكن الإختلاف فى إن الجهاز أصبح لا يقرأ كارت الشاشة.. لا يوجد صوت ال Beep بوجود الكارت..و دلوقتى انا على الكارت الداخلى بعد ما شيلت الكارت الخارجى نضفته شوية بالبلاور و قمت بإعادة تركيبه و المشكلة مازالت موجودة..

عندى ثلاث أسئلة..

هل يوجد أى حلول أخيرة اجربها لعل و عسى؟ ولا خلاص كده هذه دائما تكون إشارة لتلف الكارت؟

و بخصوص إنى أبعته للصيانة.. هل ممكن ولا هتكون فكرة سيئة و تضييع وقت؟

أيضا بالنسبة للبدائل لو مقداميش غير إنى أشترى كارت جديد.. انا على دراية إن أسعار الكروت غير زمان فا من الصعب عليا إنى أقوم بتحديث الكارت بواحد أقوى منه, بس على الأقل عايز واحد فى نفس مستواه.
انا جايب الكارت ده فى 2013 بحوالى 2000 جنيه.. هل فيه فى السوق الآن كروت أقوى منه قليلا او نفس الكفاءة فى حدود 4000 جنيه؟

الكارت ده كان فى كفاءة GTX 960 و افضل من GTX 760 و GTX 660TI و R9 270x .. و كان ب 2000 جنيه بس, قووول للزمان إرجع يا زمان :(

xyza
23-12-2018, 22:30
لو نضفت الكرت والمدخل الخاص بيه يبقى الكرت كده انتهى من وجهه نظرى والصيانه مش هتعمل اكتر من تسخين على الشبايه والوضع هيبقى كلها مساله وقت ويرجع زى ما كان انا شايف انه اشتغل بتمنه وممكن تبيعه قطع غيار تستفاد باى فلوس منه
بالنسبه لشراء كرت جديد فى حدود 4000 جنيه مفيش كلام ان gtx 1050ti افضل اختيار وهو طبعا اعلى من كرتك او تعلى شويه وتروح ل gtx 1060 افضل طبعا
نصيحه منى ابعد عن المستعمل نهائى فى الوقت ده لان الغالبيه خرج تعدين يعنى من الاخر هلكت شغل واستنى رائ الاخوه الافاضل الاكثر درايه منى

whiteknights
23-12-2018, 22:46
لو نضفت الكرت والمدخل الخاص بيه يبقى الكرت كده انتهى من وجهه نظرى والصيانه مش هتعمل اكتر من تسخين على الشبايه والوضع هيبقى كلها مساله وقت ويرجع زى ما كان انا شايف انه اشتغل بتمنه وممكن تبيعه قطع غيار تستفاد باى فلوس منه
بالنسبه لشراء كرت جديد فى حدود 4000 جنيه مفيش كلام ان gtx 1050ti افضل اختيار وهو طبعا اعلى من كرتك او تعلى شويه وتروح ل gtx 1060 افضل طبعا
نصيحه منى ابعد عن المستعمل نهائى فى الوقت ده لان الغالبيه خرج تعدين يعنى من الاخر هلكت شغل واستنى رائ الاخوه الافاضل الاكثر درايه منى

شكرا لردك.. انا نضفت الكارت و سوكيت المذربورد على السريع كده بفرشاة ناعمة.. مش عارف اجرب بكره الصبح انضفه بشكل أفضل ولا إيه..
بالنسبة ل 1050 اللى من غير TI لقيته عامل 3000 .. ده هيكون أفضل من ال 7870XT اللى عندى؟ انا مش بدور ع حاجة افضل بشكل كبير انا راضى بقليلى.. و بالنسبة لكروت AMD؟ مشهورة دايما بسعرها الأقتصادى.

كمان انا بفكر اعمل انا تسخين الشيباية بنفسى.. انا عندى توستر, ولا لازم مايكروييف؟

xyza
23-12-2018, 23:34
الافضل ti ويستاهل فرق السعر وفى حدود الميزانيه افضلك صدقنى وممكن تشوف rx560 اعتقد مناسب جدا وفئه محترمه من كروت amd
بالنسبه للتسخين الافضل هوت اير وفيلكس لحام محترم موضوع التوستر والمايكروييف ده مش بفهم فيه بصراحه ودمار لاجزاء الكرت كله

abdalhaliem
24-12-2018, 08:48
مرحباا بالأخوه الكرام

أنا من رأى الأستاذ xyza

بالذهاب مع 1050ti

أو الأفضل بالطبع 1060

فقط قم بفك الكارت تماماا

وألقاء نظره متفحصه لمكوناته الداخليه

وملاحظه أن كان هناك شىء غير طبيعى

بفه محترقه أو بها أثار تلف

أى لون غير طبيعى على بورده الكارت

أذا كان هناك شيئاا من هذا القبيل قم بأرساله ألى الصيانه

وأن لم يكن هناك أى دلاله على أى تلف

قم بتنظيفه جيداا وتغيير الكولر

وحاول مره أخرى

( لعل وعسى )

أذا لم تكن هناك نتيجه أذا فهو المعالج الرسومى

وموضوع التسخين هذا أنا متحفظ عليه

مهما كانت الطريقه

لأنه حتى بتقديم أى نجاح يذكر فهو مؤقت فقط

وسرعان ماسيعود لسابق عهده

ولك رساله الخاص

بالتوفيق دائماا أخى الكريم

whiteknights
24-12-2018, 19:53
شكرا لكم.. انا فكيت الكارت نضفته من الداخل و غيرت المعجون و مازالت نفس المشكلة.. هل أجرب إدخاله فى PCI-Express 2.0 ولا ملهاش لازمة؟

آخر سؤال.. لو قمت بشراء كارت من كروت الأجيال الجديدة مثل 1050 او 1060 .. هل هيواجه مشكلة مع المذربورد اللى عندى و اضطر اعملها أبديت و كده؟ .. المذربورد اللى عندى Gigabyte H61m-S2p

abdalhaliem
24-12-2018, 21:53
شكرا لكم.. انا فكيت الكارت نضفته من الداخل و غيرت المعجون و مازالت نفس المشكلة.. هل أجرب إدخاله فى PCI-Express 2.0 ولا ملهاش لازمة؟

آخر سؤال.. لو قمت بشراء كارت من كروت الأجيال الجديدة مثل 1050 او 1060 .. هل هيواجه مشكلة مع المذربورد اللى عندى و اضطر اعملها أبديت و كده؟ .. المذربورد اللى عندى Gigabyte H61m-S2p

ماهى مواصفات باقى الجهاز ؟؟؟

من معالج ورام ونوع الباور

whiteknights
24-12-2018, 22:54
معالج i5-3470 جيل ثالث.. رامات 8 GB DDR3 .. باور HEXA 500w

fate/zero
25-12-2018, 02:40
انتظر كروت الجيل الجديد هتكون افضل وارخص ان شاء الله

abdalhaliem
25-12-2018, 07:40
الجهاز سيعمل مع تلك الكروت

بدون عنق زجاجه