المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستفسار بخصوص راوتر Tp-Link

whiteknights
21-04-2019, 11:02
السلام عليكم.. عندى راوتر TP-Link 54MBPS wireless router من سنين, الموديل بتاعه TD-W8901G .. حاطط الفيشة بتاعته فى مشترك مع الباورسبلاى و الشاشة.. من يومين و انا بقوم بإدخال الفيشة بتاعت المشترك فى الحيطة سمعت صوت "طق" ببص على الراوتر لقيته مش منور.

هل أفتحه من الداخل و أحاول أشوف فيه إيه؟ ولا خلاص كده ده معناه إن الراوتر إتحرق؟..

لو كده هل يوجد راوترات وايرلس فى مصر تكون فى حدود 100 إلى 150 جنيه؟ ولا صعب؟

abdalhaliem
21-04-2019, 23:19
لا عادى من الممكن أصلاحه

فغالبا دائره الباور هى من تأثرت

https://1.bp.blogspot.com/-ka2wZ7BPNnU/UQABb-xOM_I/AAAAAAAAAKA/p-IERvS7y-0/s1600/router-components1%5B1%5D.jpg

وممكن فتح الراوتر وملاحظه

أن كان هناك مكثف تالف من عدمه

أو أثر احتراق هنا أو هناك

والأنترنت ملىء بالراوترات المستعمله

بحدود الميزانيه المتاحه

بالتوفيق

whiteknights
22-04-2019, 15:03
متشكر إستاذ عبد الحليم و كل سنة و حضرتك طيب... لو كانت المشكلة فى دائرة الباور هل ممكن إصلاحها إصلاح ذاتى ولا لازم متخصص؟.. بالمناسبة انا لاحظت إن الباور ادابتر بتاع الراوتر بيشخلل شوية لما بحركه.. بس اعتقد إن الشخللة دى قديمة من قبل المشكلة

abdalhaliem
22-04-2019, 23:01
متشكر إستاذ عبد الحليم و كل سنة و حضرتك طيب... لو كانت المشكلة فى دائرة الباور هل ممكن إصلاحها إصلاح ذاتى ولا لازم متخصص؟.. بالمناسبة انا لاحظت إن الباور ادابتر بتاع الراوتر بيشخلل شوية لما بحركه.. بس اعتقد إن الشخللة دى قديمة من قبل المشكلة

كل سنه وأنت بأتم صحه وأحسن حال

هو من الممكن الوصول لمكمن الخطأ

أذا كنت تستطيع القيام بالقياسات الصحيحه

المشكله أن من الممكن أن يكون السبب

مكثف تنعيم

ووقتها يمكن أستبداله بسهوله

بمكثف أخر بنفس القيم

( هذا مثال ممكن أن يكون موسفت أو دايود أو مقاومه )

لكن أوقات تكون الدائره كلها محترقه

حتى بتلك الحاله يمكن أصلاحها

لكنها ستكون غير مجديه

نظراا لتوافر البديل بسعر جيد

المقصود لو عطل بسيط حاول معه

ماعدا ذلك سيكون أضاعه للوقت والمال

بالمناسبة انا لاحظت إن الباور ادابتر بتاع الراوتر بيشخلل شوية لما بحركه.. بس اعتقد إن الشخللة دى قديمة من قبل المشكلة

عادى لاتوجد مشكله

بالتوفيق