المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السادة الاعزاء اعضاء عرب هارد وير سؤال مهم وياريت تجاوبوني علية

alsarem1
28-12-2019, 23:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا بشتغل في مجال التصميم الداخلي والخارجي ببرنامج ال 3Ds max وبشتغل علي برامج الفوتوشوب والاليستراتور واحيانا البريمير والافتر ايفيكت عندي ورك ستيشن z420 امكانياتة كالتالي
Processor Xeon E5-2687 w @ 3.1 Ghz
Ram 32 Giga
ونيجي لأهم حاجة كارت الشاشة انا حاليا اشتريت كارت Gtx 750 ti وفي كتير نصحوني وقالو ان كروت الكوادرو افضل بكتير في مجال الجرافيك عموما ومعروض عليا كارت تاني Quadro K4000 فياريت تنصحوني ايهم افضل انا مش بلعب انا كل مشكلتي في الشغل وان الكارت يديني افضل اداء داخل الماكس .... انا عارف ان في كروت كتير افضل بس للاسف دة المتاح بالنسبة لي حاليا فياريت تنصحوني .... انا في حيرة كبيرة ولما شوفت واحد بيرجع Rx 570 قصادي عشان ياخد الكوادرو K4000 بحجة ان الكوادرو افضل في برامج الجرافيك الحيرة زادت عندي
فياريت النصيحة ال Gtx 750 ti افضل ام ال Quadro k4000 في مجال الجرافيك
ولكم جزيل الشكر

abdalhaliem
29-12-2019, 00:58
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

كروت ال Quadro

لايصح أن نقارنها بأى كروت أخرى

فهى كروت ليست مخصصه للألعاب

( وستكون مفيده بحالتك )

بالتأكيد ستظلمها

أذا قارنتها مع الكروت المخصصه للألعاب

انا في حيرة كبيرة ولما شوفت واحد بيرجع Rx 570 قصادي عشان ياخد الكوادرو K4000 بحجة ان الكوادرو افضل في برامج الجرافيك

اذا كان كارت k4000

مخصص لبرامج بعينها

لكن لن يصل الأمر ألى تفضيله على

rx570

!!!!!!!!!!!!

فهذا الأخير أقوى وأفضل منه بمراحل

نعود للمفاضله بين k4000 وبين gtx 750ti

فكارت gtx 750ti أفضل كثيراا بالألعاب

( برغم كونه كارت ضعيف مقارنه بكروت من فئته )

لكن لكون طبيعه عملك

ليس لها علاقه بالألعاب

فأنا أعطى صوتى لكارت k4000

طالما الأمر خارج نطاق الألعاب

بالتوفيق

alsarem1
29-12-2019, 07:12
انا متشكر جدا لحضراتكم وعلي سرعة الاستجابة المشكلة ان كل المواقع بتعطى مقارنات بين الكروت علي سبيل كفاءتها في الالعاب وانا مش بلعب ولو فرضنا انى لعبت بتبقي حاجات ضعيفة مش محتاجة كروت شاشة ضخمة هى الفكرة زى ما قولت لحضراتكم الشغل وانى يدينى اداء افضل مع البرامج اللي بشتغل عليها ... الراجل اللي كان بيرجع كارت ال rx570 للنن بيشتغل مونتاج كان بيشتكى من الكارت جدا وبيقول اداؤة وحش في الجرافيك وخصوصا في المونتاج وخسر فيه كتير عشان ياخد الكوادرو فدورت كتير جدا ومافيش راي قاطع في ناس بردة سألتهم بيقولوا ان ال gtx750 ti افضل في ال 3ds max ودة خلانى الجأ لحضراتكم بعد ربنا في الموضوع دة للاخذ بالنصيحة ... وانا بجد متشكر جدا ليكو

abdalhaliem
29-12-2019, 08:52
الشكر لله أخى الكريم

بالتوفيق دائما

alsarem1
29-12-2019, 09:40
ربنا يبارك فيك تسلم