المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مجموعة اسئله ياريت تجاوبونى عنها

sniperman208
11-02-2007, 08:29
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا عندى وصله من سيبر السرعه فيه 512 والمفروض ان احنا واخدين النت من شركة link
الان وبعد فتره ظهرت المشاكل الاتيه
1-الداونولد باستخدام برنامج dwonload manager لا يتعدى ال 20 كيلو بعد ان كان 50 و 60 كيلو
2-خدمة ارسال الرسائل القصيره والمتاحه فى موقع لينك لا تعمل معى مع العلم انها كانت تعمل وانها تعمل فقط لمشتركى شركة لينك وايضا صاحب السيبر يؤكد انه لم يغير الشركه
3-بعض المواقع لا تفتح اطلاقا وتظهر رسائل مثل netsweeper او Access to the requested URL is not allowed!

طبعا منها كل المواقع الاباحيه وهذه ليست المشكله ولكن المشكله انه بعض المواقع اللى انا بدخلها عليها اعلانات لمواقع اباحيه او صور اغراءات مثل مواقع تحميل الكراكات ومواقع دليل السينما العالميه وعند محاولة تنزيل برامج معينه تظهر رساله ال netsweeper access denied

والان الاسأله
هل هناك احد ما يتحكم باداء الشبكه ؟
كيف يمكنننى التأكد من هذا
شكرا

Abu_Saud
11-02-2007, 09:49
الأخ الكريم... تحية طيبة

بالنسبة لمجوعة المشاكل غالباً ما يكون سببها ISP ( مزود الخدمة لديكم )... وللتأكد أبحث
عن أحد العملاء لنفس مزود الخدمة وقارن بينك وبينه ..بمعنى هل المشكلة لديك فقط
أو تحدث معه..والله ولي التوفيق،،،

sniperman208
11-02-2007, 23:59
بالفعل ظهرت المشكله عند اكتر من شخص
(مشكله المواقع المحجوبه)
ومشكلة الداونلود طبعا الشركه بتقول حجج وهميه مثل غير نسخة الويندوز او اعمل ريستارت للراوتر وكله بلا فائده (عمار يامصر)

شكراعلى اهتمامك

aley_mcsd.NET
12-02-2007, 03:47
اخى الفاضل انا اشتراكى من نفس الشركة و لا يوجد لدى مثل هذة الاشياء . انت تبع سنترال اية؟

sniperman208
21-02-2007, 05:24
المشكله موجوده عندى انا فقط او على الاقل عند جميع المشتركين من الوكيل لهذه الشركه فى منطقة المحله الكبرى