المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار للهاردات Seagate IronWolf او Seagate SkyHawk

khalood624
02-01-2021, 19:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

استفساري بخصوص الهاردات IronWolf و ال SkyHawk

لاني شوفت اكتر من اعلان الفترة دي عن المساحات الكبيره زي 10 تيرا لحد 14 تيرا وفكرت اقتني هارد هحط عليه كل

الداتا الخاصة بي وصعب يكون في بديل او باك اب وشوفت اكتر من عرض على سوق وعلي الفيس بوك با اسعار

.
Seagate IronWolf PRO 10TB ST10000NE0008 --- 3999 LE
Seagate IronWolf PRO 12TB ST12000NE0008 --- 4999 LE
Seagate IronWolf PRO 14TB ST14000NE0008 --- 5499 LE
.
الهاردات جديده لم تستخدم
المساحات المتوفره 10 تيرا ب 4 الاف و12 تيرا ب 5 الاف و 14 تيرا ب 5.5 الاف

فا عايز اعرف الهاردات دي لمستخدم عادي لحفظ الملفات زي الافلام والالعاب وغيرها فيها مشكلة وياترا ايه الفرق بينها وبين الهاردات العادية واسف للاطالة ولكن تذكرت الموقع لما لها من خبره واسف على الاطالة

abdalhaliem
02-01-2021, 21:00
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

راجع تلك المقاله

فبها الإجابه على جميع تساؤلاتك

https://arabhardware.net/articles/seagate-hdd-barracuda-nas-ironwolf-firecuda-skyhawk/

موفق

khalood624
03-01-2021, 10:36
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

راجع تلك المقاله

فبها الإجابه على جميع تساؤلاتك

https://arabhardware.net/articles/seagate-hdd-barracuda-nas-ironwolf-firecuda-skyhawk/

موفق

جزاك الله كل خير انا تصفحت المقال ولكني اطمع في نصائح بخصوص الهاردات الي شوفت اعلانتها دي

https://apollo-ireland.akamaized.net/v1/files/6j8ycgz7ec6u-EG/image;s=94x72;olx-st/_1_.jpg

خصوصا انها من غير ضمان وانا توكلت على الله وناوي اشتري مساحة 14 تيرا ولكني قلق لعدم وجود ضمان واكتر من بائع بنفس الشروط لا يوجد ضمان والبديل في مصر اقصي هارد كان 8 تيرا في البدر جروب وسيجما وحولت اتواصل لا اعلي وكل اسبوع هيجي ولم يتم وصول اي هاردات داخلية بمساحة كبيرة فهل سعر الهارد Seagate IronWolf Pro NAS HDD 14TB 7200 RPM 256MB Cache مناسب والاهم هل هناك اي نصائح للشراءللتاكد من اي لعب في الهارد لاني هشتري الهارد على ضمانتي والاعلانات ان تاريخ صناعة الهارد شهر نوفمبر 2020 وخصوصا انها هيكون عليه كل الملفات الخاصة بي ولذالك انا اختارت الايرون ولف برو وهيكون تخزين اما الهارد البلاك عليه الالعاب والm2 عليه نظام التشغيل واسف على الاطالة ولكني قلق ومحتاج بعض النصايح اتوكل على الله واشتري ولا انتظر وجزاك الله كل خير

abdalhaliem
03-01-2021, 14:37
وجزاك الله خير الجزاء

لاأستطيع أن أزكى لك

مكان بعينه للشراء

وكما ذكرت أنت أعلاه

سيكون الشراء على مسؤليتك الشخصيه

( شخصيا أقوم بالشراء من على سوق وجوميا كثيرا )

لكنى لاأستطيع أن أنصحك بذلك

ولكى أكون مطمئنا قبل أن أطمئنك أنت شخصيا

أنصحك بعدم الشراء بدون ضمان نهائيا

وقم بالشراء من شركه معروفه

بمجال الكمبيوتر والهاردوير

( وهم كثر )

وأذا لم تتوفر المساحه التى تبغاها الأن

تريث وأنتظر

ولاترمى بنقودك بدائره الخطر

بالتوفيق دائما

khalood624
04-01-2021, 01:25
الف شكر لردك الكريم المشكله ان مفيش مساحه اكبر من 10 للاسف فا فكرت اغامر خصوصا مع العروض الكتير الفتره دي وقولت اكيد في خبرات هنا ممكن تفيدني خصوصا ان الداتا هتكون اهم حاجه في الجهاز بالنسبه ليا

abdalhaliem
04-01-2021, 04:00
ياأخى الكريم

فرضا ظهرت مشكله

عباره عن عيب تصنيع بالهارد

( وهو أمر وارد وحدث كثيرا )

فى حاله الشراء بدون ضمان

بماذا ستفيد الخبرات !!!

نحن هنا نتحدث لصالحك بالمقام الأول

موفق

khalood624
06-01-2021, 14:38
ياأخى الكريم

فرضا ظهرت مشكله

عباره عن عيب تصنيع بالهارد

( وهو أمر وارد وحدث كثيرا )

فى حاله الشراء بدون ضمان

بماذا ستفيد الخبرات !!!

نحن هنا نتحدث لصالحك بالمقام الأول

موفق

جزاك الله كل خير على النصيحة وانا داخل عشان النصيحة دي بس موضوع الخبرات الي فكرت فيه ان حد اتعامل الفتره الي فاتت مع الهاردات الي نازله مصر بكمية كبيرة بعيد عن المستورد فا يكون عنده خلفيها عنها تصلح ولا لا بس انا همشي بنصيحتك انت صح وهستني لان فعلا ممكن يكون في عيب صناعه او عيب يظهر مع الاستخدام الطويل رغم اني حرصت اشوف هارد قوي زي الايرون ولف ولكن جهلي بالاستخدام ممكن يورطني
جزاك الله كل خير

abdalhaliem
06-01-2021, 17:15
وجزاك الله خير الجزاء أخى الكريم

بالتوفيق دائما