المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل تنصحونني بالماجستير أم بالدورات ؟

sico_pico
17-03-2007, 14:48
انا معايا بكالريوس حاسب الى ونظم معلومات ادارية
وتم معادلة الشهادة ببكالريوس تجارة نظم معلومات ادارية
عايز اشتغل محلل نظم
سمعت من ناس بتقول لازم تاخد كورسات وناس بتقول لا ماجستير
انا بصراحة مش عارف وبجد مش هلاقى احسن من اعضاء احلى منتدى بجد والله
عشان يحلولى هذه المشكلة

تم تعديل العنوان كونه غير واضح ومبهم
العنوان القديم: سؤاااااااال هام جدااااااا
العنوان الجديد: هل تنصحونني بالماجستير أم بالدورات ؟

يرجى الإلتزام بقوانين وأنظمة المنتدى وعدم وضع عناوين غير هادفة وغير واضحة

Aden
17-03-2007, 16:41
بالنسبة للشهادات بامكانك اخذ شهادة MCSD من مايكروسوفت وهي تشمل تحليل النظم + كتابة البرامج, أما بالنسبة للماجستير ماأعتقدش أنها تفرق بالنسبة للشركات, اللي معاه بكالاريوس زي اللي معاه دكتوراه, المهم الخبرة, أما إذا ناوي تدرس في الجامعة فأنصحك بأخذ الماجستير. والله أعلم.

كعب
22-03-2007, 04:05
انا فكرة قبلك في هالموضوع واتمنى انك وغيرك من الاعضاء يستفيدون من كلامي
طبعا انا استغرقت وقت كبير في التفكير في هذا الموضوع وسألت العشرات من الزملاء والدكاتره وحملت الماجستير وألخص لكم خلاصة الموضوع
1- اذا كان انك تفكر في تكملت الماجستير للعمل في القطاع الاكاديمي او الجامعي وتفكر بعدها بالدكتوراه فيمكن ان تكمل في تخصصك. لكن في العمل لو حصلت على الماجستير فالرواتب لا تفرق كثير عن البكالوريس.
2- اذا كنت عملي وتفكر بزنس كمل الماستر في مجال البزنس يعني MBA والبرامج المشابهه هذه التى تفتح لك سوق العمل وتدعم الشهادة الجامعية بشكل كبير طبعا لا تنسى من بعض الدورات المهمة في مجال الادارة
3- الدورات التخصصية وخاصة الاعتمادات الدولية قوية وتدعمك بشكل اكبر حتى من الماستر مثلا PMP او ITIL او CISCO انا حاليا اجهز نفسي للحصول على eMBA

اتمنى ان اكون وصلت لكم الفكرة

تحياتي

cemfo1983
22-03-2007, 07:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

amna_ali
22-03-2007, 18:10
I think the important question is that is the Master you will be choosing involves lots of practical work or not?

I choose to do a Master in Data Networks and Security that is heavily built on CISCO CCNP so that by the end of it I can have a Master degree and CCNP. The Master is helping me very much during my CCNP study because I have access to routers and switches all the time and I can ask my lectures about things that I don’t understand in CCNP.

If you can find something like this you will gain the academic certificate and in the same time it will help you a lot to get a strong industry certificate. It is not necessary to be CISCO you can choose a Master that covers Microsoft materials or any other things you find interesting.

If you cannot find things like that I would personally go for industry certificates

abodoma
23-03-2007, 03:35
اخى الحبيب
الاتنين هامين جداااا
الدورات هامة للعمل فى الشركات وخاصة الشركات الكبرى
اما الماجستير فهو مفيد جدا جدا جدااا فى الشركات الحكومية وكذلك الاكاديمية كالجامعات وغيرها
ولو تسنطيع الاتنين معا يكون تمام
والسلام