المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياريت الاقى الحل عندكم

redic
31-03-2007, 23:33
السلام عليكم
ارجو من سيادتك ان توضح لى هذه لمشكله وبتوضيح كبير
انا عندى شبكه وعامل سيرفر ومقسم سرعه لكل جهاز فى الشبكه
الموضوع ان لما اشغل السيرفر والاجهزة الاخره فى الشبكه تستقبل البيانات والنت يشتغل فى الاجهزة بتحديد كل سرعه ليها بعد فتره معينه ان يقطع النت على جميع الاجهزة وعند عمل ping على السيرفر يكون متصل وبيعطى reply اما النت لا يوجود نهايئا بعد فتره من تشغيل السيرفر قولت الفيروول ممكن هو السبب حاولت فى كذا طريقه قولت من البرنامج الذى يقوم بتقسيم السرعه وتوزيعها على الاجهزة وحاولت اشغل السيرفر بدون تنصيب البرنامج لا يوجد فائده يقطع الانترنت على باقى الاجهزة بعد فتره معينه ممكن بعد ربع ساعه اول اكتر من ساعه علما بوجود reply على السيرفر
ارجو سيادتكم ومن اهل الخبره بمساعدتى فى هذه المشكله ياريت اكون قدرت اوضح ليكم المشكله

شكر خاص لاداره المنتدى الرائع والمميز:up: (H)

awwad111
01-04-2007, 13:14
أخي الكريم :

أرجو أن تكتب الأمر التالي في أي جهاز كمبيوتر و في خانة الـ run :
ipconfig / all

وتخبرنا بالنتيجة ..... خصوصا الـ Defaul gateway .....

ملاحظة: اكتب هذا الأمر قبل انقطاع الانترنت وبعد انقطاعه.....

أنتظر ردك......

redic
01-04-2007, 16:10
شكرا اولا على ردك

بس ياريت تتاكد من الامر ipconfig / all عشان يظهر مرة عندى بخطأ او اظهار الشاشه واخفئها فى اقل من لحظه :Unhappy:

awwad111
02-04-2007, 07:25
آآآآسف أخي .... أنا أخطأت ....يجب أن تكتب في خانة الـ run الأمر cmd ثم تظهر لك الشاشة السوداء .... ثم تكتب فيها الأمر ipconfig/all

redic
02-04-2007, 14:23
آآآآسف أخي .... أنا أخطأت ....يجب أن تكتب في خانة الـ run الأمر cmd ثم تظهر لك الشاشة السوداء .... ثم تكتب فيها الأمر ipconfig/all

السلام عليكم

اشكرك اخى على المتابعه والرد السريع

انا عملت النت عايزة وظهر ليه بيانات الهو الايبى بتاع الجهاز والماك ادس والدى ان اس والدفكلت جت واى صحيح انت عايز توصل لايه بظبط وانا هاقوم بالعمل به :Big:

awwad111
03-04-2007, 11:33
تأكد هل الـ Default gateway في كل كمبيوتر هو الـ IP للراوتر ( افعل ذلك بعد انقطاع النترنت )...

redic
03-04-2007, 13:38
السلام عليكم

اخى العزيز شكرا جدا لمتبعتك لمشكلتى بس عايز اوضح ليك حاجه ان الDefault gateway ليس اى بى الروتر بل اى بى جهاز السيرفر اتمنى ان تفهمنى جهاز السيرفر الزى ياخذ من الروتر ويخرج للاجهزة الاخرى المشتركه بالشبكه والزى يقسم لهم السرعه ويتحكم فى كل شئ بواسطه برنامج يقوم بهذا العمل على العموم عند انقطاع الانترنت هاقوم بعمل ماقلت عليه بالعلم ان عند انقطاعه بيعطى reply على السيرفر ولا يعطى على سيرفر خارجى مثل موقع الياهو او جوجل
شكر لاهتمامك