المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع هام لربط الشبكات

bebo6162
17-04-2007, 10:08
أرجو من أصحاب الخبرة إعطائى إجابة كاملة حتى لو كانت مرفقة على الايميلموجود 2 موقع بمعنى شركتين واحدة فى الرياض والاخرى فى الدمام وكلا الموقعين داخلين على النت عن طريق خط adsl
ولكن أريد أن أربط بينهم عن طريق الvpn أرجو من أصحاب الخبرة أن يكتبو خطوات عمل vpn بين موقع رئيسى وأخر فرعى بالتفصيل حتى أطبقها فى العمل ولكم كل الشكر
للعلم عندى سيرفر 2003
إيميلى wa_dream2010 على الهوت ميل

YasrKasem
17-04-2007, 15:51
السلام عليكم
أخى ببساطة شديدة قبل البدأ فى التفاصيل يجب ان يكون لديك Dedicated IP address لكلا الموقعين او احدهم فقط على الاقل
انه شرط ضرورى للربط من خلال DSL او من النت عموما
اذا كان راسلنى وسوف ابعث لك بالتفاصيل انشاء الله

StrangerInMoscow
17-04-2007, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخي الفاضل
بداية احب اشكر اخونا YasrKasem على الاجابة الوافية

وارجو منك التوضيح هل تريد عمل Site To Site Vpn من خلال العملاق ISA Server ولا من خلال RRAS ولا انت عايز تعمل VPN Clients بمعنى ان ال Clients اللي في شركة ما تدخل على الموارد اللي في الفرع التاني
ولا انت عايز مثلا تستخدموا هشان عمل Replication بين ال Domain Controllers
فارجوا التوضيح وكما اشار اخونا العزيز YaseKasem فان وجود Public Ip Address ضروري الا اذا كنت عايز طريقة ااتجربة وهي باستخدام Dial Up Connection باستخدام خط التليفون وبعد ما تتصل بالنت تشعل الامر IPconfig /all هيجيبلك ال Public Ip اللي انت دخلت بية من خلال ال ISP تدي ال IP للفرع الاخر وبالتالي يقدر يتصل بيك بس انا منصحكش بالطريقة دي الا في حالة التجربة او لعمل Replication وفي الحاة دي ممكن تستخدم Demand Dial Connection من خلال ال Routing and Remote Acces [RRAS]
ارجو ان اكون افدتك ولو بشئ بسيط

لاتنسونا من صالح الدعاء

اخوكم StrangerInMoscow

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة