المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة لاول مرة معMicrosoft server 2003

yahoo.com
22-04-2007, 11:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي مشكله غريبة مع windows server 2003 بإختصار

* لما احاول اني اعمل بينج لجهاز هوست WinXp من السيرفر يعطيني Request time out ولما احاول اعمل بينج من الهوست ليسيرفر يعطيني replay (H)

* ولما احول ان نفس الهوست يعمل join a domain يعطيني ان incorrect domain مع ان الدومين صحيح 100%

اول مرة تواجهني مشكلة زي هذي ؟؟؟(BB)

hithemsh
22-04-2007, 14:15
if you have isa server try to check the rules correctly

manhanson
22-04-2007, 15:43
اظن المشكلة كلها هبل من ال DNS
اولا حاول تعمل ping لاسم الدومين بتاعك من على الهوست ده
وبعد كدة ممكن تجرب انك تشيل الهوست ده من الدي ان اس اللي على مكنة الدومين وكمن تشيله من computers اللي موجودة في active directory users and computers وتجرب تعمله join بعدها بس خد بالك إن لو حصل join حيحصل join للهوست ده ببروفايل مختلف وحتضطر تنقل الفايلات الموجودة على الديسكتوب من جوة DOCUMENTS AND SETTINGS من على البروفايل الاول وتضبيط الاوتلوك وخلافه ده من تاني على البروفايل الجديد

yahoo.com
22-04-2007, 15:45
Thanks for your respond , I don't have Isa server or any firewall software between the server and host

yahoo.com
22-04-2007, 15:55
مشكور manhanson

ان احاول اعمل join للجهاز بس المشكله انه شايف الserver والserver مش شايفه و فهمت قصدي :( حاولت اتأكد من كل النوحي ان الجهاز يتعرف على الدومين مرة سجلته في Active Directory في Computers ومره احذفه والمشكله نفسها

manhanson
22-04-2007, 16:15
عزيزي
ممكن تتأكد الاول انك مش حاطط اي فاير وول سوفت وير على الكلاينت ده؟ لان لو فيه ممكن يكون ده عامل مشاكل ولو مفيش
جرب الخطوات اللي قلتلك عليها كالتالي
أولا انك تغادر الدومين من على الكلاينت ده وتخليه يــــ join any temp workgroup
ثم تحزف سجلاته من ال DNS كهوست ومن ال computers على active directory users and computers و كمن من ال DHCP لو فيه بحيث تمحي كل علاقة ليه بالدومين وبعدين تجرب ت join تاني الدومين فمفترض ان كل العلاقات ما بين الكلاينت ده والسيرفر حتتبني من تاني وساعتها اعتقد ان المشكلة ستحل
والله أعلم

ahmedwoulf9
23-04-2007, 10:13
اخي العزيز

اذهب الى الكلاينت وسيله جوين الى ورك قروب ومن ثم سويله جوين الى الدومين وان شاءالله سوف تنحل المشكلة ارجو ان تكون قد فهمتني.

ahmedwoulf9
23-04-2007, 10:18
اخي العزيز

اذهب الى الكلاينت وسويله جوين الى الورك قروب ومن ثم سويله جوين الى الدومين. ارجو ان تكون المشكلة انحلت.

Al-Mazrouei
23-04-2007, 10:29
انا مع كلام الاخ manhanson جرب الي قالك عليه ,بس انا بزيد شي واحد فقط ,بعد ماتعمل الخطوات الي قاله الاخ , قبل ماتعمل جوين غير اسم الجهاز و جرب ان شاء الله تنحل المشكله الي عندك , ننتظر ردك :)

كايتو
23-04-2007, 10:31
المشكلة بالـDNS فعلا , أقصد مشكلة عدم تمكنك من عمل join على الدومين
اذهب الى الكمبيوتر المطلوب اضافته على الدومين ( The Cliet ) و قم بوضع الاي بي للـ DNS , يعني خليه static , فقط الـ DNS ..

أما المشكلة الاخرى بعدم وصول الـ ping , فهل أنت تقصد ان هناك كمبيوترا معينا لايمكنك عمل ping عليه أم جميع الكمبيوترات ؟ ..لأن الحل يختلف تماما في كلا الحالتين ;)

yahoo.com
23-04-2007, 16:05
مشكورين شباب على الردود

جربت الطرق السابقة بس المشكلة ماتبي فراقي :D مازالت قائمة وهو ان السيرفر مش شايف الجهاز بس الجهاز client شايف السيرفر وكل الاجهزة بمعنى اخر

when I ping from the server to the last clinet there is no any replay signal while there is
replay signal when I ping from the last client to server or any client in the same domain

والمشكلة ماهي في كرت الشبكة لان الكرت سليم جربته في اكثر من جهاز

هل تنصحوني افرمت الجهاز يمكن هذا هو الحل g:

haytham.f
23-04-2007, 19:56
سلام عليكم

اولا ظبط ال Dns عند ال client

ثانيا اقفل ال firewall الى فى الويندوز عند ال client الموجود فى كارت الشبكه

وجرب كده ان شاء الله خير

yahoo.com
24-04-2007, 10:25
مشكورين شباب على تعاونكم

بس انحلت المشكلة بطريقة غير علمية :cool:

فرمت الجهاز و بعدها عملت join وكل شي رجع طبيعي (z)

الموضوع وبإختصار ان المشكلة اتضحت انها مش من السيرفر بل كانت من الجهاز client في يمكن برنامج او شي يأثر على الجهاز بحيث انه يكون غير مرئي لسيرفر و بقية الاجهزه والله اعلم

ودمتم

كايتو
24-04-2007, 10:30
مشكورين شباب على تعاونكم

بس انحلت المشكلة بطريقة غير علمية :cool:

فرمت الجهاز و بعدها عملت join وكل شي رجع طبيعي (z)

الموضوع وبإختصار ان المشكلة اتضحت انها مش من السيرفر بل كانت من الجهاز client في يمكن برنامج او شي يأثر على الجهاز بحيث انه يكون غير مرئي لسيرفر و بقية الاجهزه والله اعلم

ودمتم

سبحان الله كنت داخل اكتب لك عشان تفرمت الجهاز لأنه الظاهر فيه خطأ بالويندوز ..لانه صاحبي حصلت له مشكلة مشابهة تماما وكان حلها بالفعل الفورمات :up:

يلا الحمدلله المشكلة انحلت ..:frnd"

al_aseeel
24-04-2007, 14:01
الف مبروك حبيبي
بس فعلا انتا اثبت انه مافي زي الفورمات في حل المشاكل المستعصيه هههههههههههههههه

ياسيدي كويس انه انحلت المشكله الحمدلله

تحياتي