المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : المساعده بمشكله أعتقد انها من السويتش

mooma_max
22-04-2007, 11:19
المساعده بمشكله أعتقد انها من السويتش

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى الكرم ،

انا امتلك وأدير إنترنت كافيه وتواجهنى فى الأيام القليله الماضيه مشكله اعتقد انها كبيره بالنسبه لى ألا وهى :-

ان سرعه الإنترنت مضطربه جدا ما بين الجيده والمتوسطه والسيئه مع العلم ان لدى خط دى اس ال بسرعه 512 وكانت ولمده 4 أشهر غايه فى الجمال والسرعه جيده جدا والخط من شركه تى اى داتا فى مصر فى القاهره .

هذا يتضح اخوانى اثناء التصفح فقط بمعنى : انه عندما تتصفح تشعر بالبطئ الشديد او حتى عندما تعلب الألعاب أون لاين.

لكن عند عمل داونلود تكون السرعه فى احسن حالاتها اى تكون ما بين 57 و 62 ك فى الثانيه

فاتصلت بالشركه للحصول على حل للمشكله فقال لى الموظف ان المشكله يمكن ان تكون كمال يلى :

1- فى السبليتر الذى يمكنك من استخدام التليفون الى جانب استقبال الإنترنت. حيث انه يمكن ان يكن بيمنع وصول الإنترنت كما ينبغى ان يصل. ونصح بتغييره ." ولكنى غيرته وظل الحل كما هو عليه ".
2- ان يكون العيب من الراوتر . ونصح بتغييره " وهذا ما لا استطيع عمله حاليا".

ولكنى شخصيا اعتقد ان يكون العيب فى السويتش " فانا اعتقد ان طول فتره التشغيل تؤثر سلبا على كفاءة عمله مما يؤثر على سرعه نقل البيانات من خلاله"

فأرجوا لإفادتى فى ذلك أخوانى

هل العيب من : 1- الإسبليتر 2- الراوتر 3- ام السويتش " وهو من نوع Dlink "

النديم
22-04-2007, 12:10
تتفاوت كفاءة وجودة منتجات شركة DLink بعض الشئ، بأمكانك التأكد من الموزع (Switch) الموجود لديك بأستبداله على سبيل التجربة بواحد آخر. لا تنس أن إرتفاع الحرارة ذو تأثير سلبي كبير في ضعف عمل هذه الاجهزة.
النديم

3m.Ahmed
22-04-2007, 15:10
و اراهن و انا مطمن علي خلل من طرف شركة النت او السنترال
لي صديق مشترك مع لينك دوت نت حصل عنده مشكله في البنج و تقطيع في الكونيكشن داخ مكالمات في الشركة اللي جابت العي عليه و اعلنت شرفها و عفتها من اي مشكلة تكون من طرفها و اخيرا طلبوا منه يغير الروتر
من اسبيدتاتش و غيره الي لينكسيس
و ظلت لمشكلة كما هي و بعد حوالي شهر المشكلة اتصلحت لوحدها و خسر صديقي تمن المودم الجديد حوالي 400 جنيه
خطوط الدي اس ال في مصر سيئة بسبب الضغط علي الشركات و جشعها و ضعف السنترالات و ازدحامها
عموما
لتكون في السليم
نزل ويندوز جديدة سليمة علي جهاز و افصل باقي الاجهزة و جرب
و بعدين حاول تستلف بديل للراتور و السويتش قبل ما تشتري و تدبس
و علشان تتاكد ان المشكلة من عندك
انا بقالي سنتنين و نص مشترك دي اس ال لينك دوت نت سنترال مدينة نصر واحد
احيانا تكون النت كويسة من ناحية السرعة و احيانا تنزل ل 50%
البنج علي طول النهار و بيتحسن بالليل
و انقطاع الخدمة نادرا ما يحدث
يعني الخدمة ممكن وصفها حبة فوق و حبة تحت
و لو في امكانية كنت اشتركت في شركة اسرائلية احسن (BB) (BB)
جرب الاول علشان ما تتورطش في تغير الراوتر