المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعدة بالله عليكم ... الربط بين مصنعين

sasa_semeka
01-05-2007, 17:30
انا بشتغل فى مصنع كبير يتكون من مصنعين

المسافة بينهم حوالى 250 متر

و حاليا فى شبكة تربط المصنعين بس سلك مش wireless

طبعا المصنع اللى مفهوش الRouter سرعةالنت فيه بطيئه جدااا جداااااااااا

انا عاوز حل عشان السرعة تقوى شوية

انا سمعت ان فى حاجة اسمها active hub دى بتقوى الاشارة .... فعلا ؟؟

اسف للاطالة و اتمنى المساعدة

mohamed2121
01-05-2007, 18:33
هل من المصنع للمصنع 250 متر
مفيش مبينهم هب أو سوتش!!!
ممكن توضح أكثر

aley_mcsd.NET
01-05-2007, 23:54
How did you get This JOB??

الحل سهل جدا اخى الفاضل ركب 2 اكسس بوينت فى كل مصنع و اربطهم ببعض لا سلكيا الحل الا سلكى سوف يصلح خاصة ان المسافة بينهم ليست بعيدة على حد قولك و لو تحب تقوى سرعة الانترنت و تخلى المصنع الثانى ياخد من المصنع الاول الانترنت زود سرعة الاتصال بالانترنت.

UNREAL
02-05-2007, 00:43
How did you get This JOB??

مالمقصود من السؤال؟؟؟؟؟؟

OM_BU7
02-05-2007, 09:13
السلام عليكم ..

الأخ aley_mcsd.NET

لكن بالنسبة لشبكة الوايرليس هل ستنجو هذه الشبكة من التشويش الكهربائي العالي .. خاصة ونحن نتكلم عن مصانع هنا .. وأكيد وجود آلات كهربائية ومحركات ذات ترددات عالية .. ؟؟؟

السؤال مرفوع للخبراء!

أما بالنسبة للأخ mohamed2121

فأعتقد أنه بتمديد كبل من نوع (SFTP) مع وجود (active hub) بعد كل 90 متر .. سيفي بالغرض .. ولا تحتاج لوجود راوتر على الطرف الآخر ..

يعني المصنع الأول وهو الذي يحتوي على إشتراك الإنترنت أو على راوتر ال(ADSL) ستقوم بسحب كبل (SFTP) منه إلى المصنع الثاني الذي يبعد (250) متر ... هذا بشكل نظري .. أما عن العملي .. فلم تخبرنا شيئا عن الوسط بين المصنعين .. وما هي طبيعة المسافة الفاصلة وجود شارع بينها أم أرض خالية .. ويجب عليك أن تفكر في أماكن وضع (HUB) بحيث تكون بعيدة ‘ن أي تشويش كهرومغناطيسي وعن العوامل الطبيعية .. .. وكذلك إختيار نوع معين من أنواع الجكات (RJ-45) بحيث تكون ذات توصيلية ممتازة .. فهناك أنواع معينة تكون رؤسها مطلية بالذهب أو بنحاس خالص .. لزيادة الموصلية وتحسين أداء نقل البيانات .. ولكن سعرها يكون أكثر بعشرة أضعاف الجكات العادية ..

يعني كمهندس شبكات يجب عليك دراسة الموضوع من كل جوانبه .. لأنك لا تريد أن تقوم بخطوات غير مجدية أو تندم عليها مستقبلا؟؟

بالتوفيق

مع التحية

EYE KING
02-05-2007, 10:04
السلم عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد يا اخي لماذا لاتضع ROUTER في كل مصنع وتضع في الوسط ROUTER wirlissوتريح راسك لانو الراوتر في ميزات اقوى من الهب والسويتش صدقني ومن ميزاته في CPU\RAMيعني مثل جهاز الكمبيوتر وممكن اذا بدك اتخلي جهاز الكمبيموتر راوتير بس بدك سوفتوير مع حبي.!Clap

sasa_semeka
04-05-2007, 15:52
اولا : انا مش عارف اقول إيه ؟؟؟؟؟؟؟

انا متشكر جدااااا على النصائح الغالية و الاهتمام بالموضوع

ثانيا : بالنسبة للاخ OM_BU7

المسافة بين المصنعين هو أرض خالية بس انا عاوز اعرف منك ال active hub اسأل عليه فين ؟؟

انا سألت فى كذا شركة مش لاقيه .... هو بكام اصلا ؟

و شكراااا ليكم جميعا

xxfofoxx
04-05-2007, 23:33
مو شرط active hub اى هب او سويتش هوا بدوره حيقوى الاشارة اخى الفضل بس لاتنسى كل كل 83او 85 متر

xxfofoxx
04-05-2007, 23:34
مو شرط active hub اى هب او سويتش هوا بدوره حيقوى الاشارة اخى الفاضل بس لاتنسى كل 83او 85 متر

Fiber Optics
05-05-2007, 00:42
اعتقد ان افضل حل هنا الواير لس << مع اني ما اطيقه :)

اذا كان السيكورتي ما يهمك

اما من ناحية التشويش فأعتقد انه ما راح يأثر على الشبكه فيما عدا لو كانت الأجهزه تولد مجالات قويه جدا وهذا نادرا تحصله في المصانع

الحل الثاني واعتقد انه غير مناسب على المدى البعيد لكنه اقل تكلفه من الاول

هو انك تشتري هب وفي منتصف المسافه بين المصنعين تقص الأسلاك وتكبسهم وتركب الهب بس راح تواجهك مشكلتين الأولى من وين تجيب كهرب للهب والثانيه شلون تحميه من الشمس

في اعتقادي ان الخيار الأول افضل

باندا
07-05-2007, 23:28
السلام عليكم،

امامكم اكثر من حل لهذه المشكله :

1. استخدام ويرلس بريجيج بين المصنعين Wireless bridging وليس Wireless Access Points
ويفضل ان تكون من النوع الخارجي Outdoor الذي يتحمل العوامل الجويه وبحيث يكون مزود بانتين موجه Directional Antenna .

2. استخدام تقنية VDSL بين المصنعين وذلك باستخدام سيرفر و كلينت وهي عباره عن علب صغيره توضع في كل مصنع ويتم ربطها باسلاك التلفون النحاسيه العاديه من جهه وبالشبكة المحليه LAN من جهه اخرى دون تعطيل الاتصال الصوتي مثل ADSL ، سرعة نقل البيانت باستخدام تقنيه VDSL تصل ال 15Mbps ولمسافه تصل الى 1500 متر.

bin_abbas
09-05-2007, 00:53
الوايرلس هيكون صعب بالنسبة للمصنع " اكسس بوينت " نظراً لطبيعة مصنع البلاستك اللى بيعمل فيه الأخ :Big:

ممكن تدور على اكتيف هب " هما في السوق مش عارفين ايه اكتيف هب هو " هب " وله باور " بيعمل تقوية للإشارة "

وحاسب من المسامير اللي يتخرم رجلك يا بشمهندس LooL

وانا ممكن اجي اعملك الموضوع ده بسهولة " بس هتدفع كام " ؟ ؟