المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص حرارة 8500 gt

hwash
03-06-2007, 01:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا اشتريت من يومين chaintec 8500 gt
المشكلة ان درجة حرارته تبعا لبرنامج ايفرست الاصدار الرابع ما بين 60 و 70 بدون لعب
علما بأن حرارة المعالج p4 3.0 mhz 30-35
فهل تلك الحرارة طبيعيه و هل من الممكن ان يكون السبب ضعف الباور سبلاي لأني اظن ان نوعه سيء ؟
هل ستنتهي تلك المشكلة بتغيير الباور سبلاي ؟
ارجو الافادة و جزاكم الله خير

khaled_acmilan
03-06-2007, 03:55
مفروض إنه يشغل على كارت شاشة على الأقل 300 وات أخي الكريم وده اللى هتلاقيه مكتوب على العلبة وفي موقع الشركات المصنعة له أنا شفت ده في شركة xfx وأكيد شنتيك برضو كدة وربنا يوفقك في الكارت ده وياريت تقولي عامل إيه الكارت معاك وجربته على لعب إيه وعامل إيه مع الفيستا لأني ناوي أجيبه في الأجازة إن شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.g:

الحاتمي
03-06-2007, 06:11
حرارة المعالج p4 3.0 mhz 30-35
بصراحة حرارة المعالج هي الغير طبيعية :)
فحرارة P4 قد تصل لـ 50 بدون ضغط.
لذا فمن الأفضل تجربة برنامج آخر لقراءة الحرارة

يرجى التأكد من وجود فتحات تهوية جانبية سفلية لتبريد كارت الشاشة.
تستطيع كذلك فتح صندوق الجهاز ومراقبة الحرارة للتأكد من دورة التهوية السليمة.

وهناك بعض الحيل البسيطة للتبريد وذلك بإضافة مروحة PCI
https://whisper.ausgamers.com/wiki/images/Pcifan.jpghttps://www.neutronexpress.com/prod_images/16/758316_STARTECH_FANCASE.jpg

hwash
03-06-2007, 09:02
الأخ khaled_acmilan
الباور اللي عندي هو باور الكيسة الدولفين ماعرفش كام وات
بالنسبة لامكانيات الكارت انا مش لعيب جامد لكن انا كان عندي 5700le و ماكنش بيشغل test drive ولا virtua tennis 3
لكن 8500 gt شغلهم بأمكانيات عالية كمان
بالنسبة للفيستا ماجربتوش لكن انا اعرف انه يدعم الفيستا كاملا

الأخ الحاتمي
1-انا كمان مستغرب من درجة حرارة البروسيسور و خصوصا اني عندي جهاز تاني نفس لبروسيسسور حرارته بين 45-55
2-ممكن اسم برنامج تاني لقراءة الحرارة

الأخوة المصريين :
1-هل المروحة pci موجودة في مصر ؟ فين و بكام ؟

data
03-06-2007, 10:53
اولا يجب قياس درجة الحرارة لكروت الشاشة بواسطة البرامج المخصصة مثل برنامج ntune من nvidia او بواسطة rivatuner وهناك مقال خاص في هذا المجال سيكون متوفرا خلال ايام ان شاء الله.

الحرارة يجب ان لايتجاوز 52 في حالة السكون .

khaled_acmilan
03-06-2007, 14:11
[QUOTE=hwash;364028]الأخ khaled_acmilan
الباور اللي عندي هو باور الكيسة الدولفين ماعرفش كام وات
بالنسبة لامكانيات الكارت انا مش لعيب جامد لكن انا كان عندي 5700le و ماكنش بيشغل test drive ولا virtua tennis 3
لكن 8500 gt شغلهم بأمكانيات عالية كمان
بالنسبة للفيستا ماجربتوش لكن انا اعرف انه يدعم الفيستا كاملا

أخي الكريم حواش أنا من مصر على فكرة وشفت كيسة دولفين وبصراحة هي شكلها حلو إنما الباور بتاعها لا أعتقد أبدًا إنه 300 وات لأن ده غير متوفر غير مع كيسة جاما فقط على ما أعتقد يعني فياريت تبيع الباور بتاعك وتجيب باور 400-500 وات أفضل عشان لو هتجدد تاني في الجهاز أو تجيب 300-350 وات وده هيشغل الكارت تمام وأعتقد إن المشكلة في الباور فعلا أما التهوية فممكن تجيب مروجة وتفتح الكيسة وتخليها عليه.

احتمال بقا يكون في مشكلة تانية خالص في الجهاز عندك وهي إن الباص بتاع الكارت غير متوافق مع الماذربورد أو الرامات مثلا لأن ده حصلت مع صاحبي الكارت كان بيسخن جامد جدًا منه وطلع المشكلة في الرامات عنده إن الباص بتاعها قديم والماذربورد الباص بتاعها جديد أو العكس فعمل ده معاه مشكلة للكارت وسخن جدًا فعلا ده كان لما عقبال يفتح الويندوز تقريبا ألاقيه سخن جدًا فخللي بالك من الحتة ده برضو والسلام عليكم ورحمة [COLOR="Red"]الله وبركاته.:D

hwash
03-06-2007, 14:56
انا قست درجة الحرارة ببرنامج ntune , rivatuner
مظبوطين تماما مع ايفرست 60-65
هل الحرارة من 60-65 خطر على الكارت ولا يستحمل .؟
هل ممكن ان يكون السبب الباور سبلاي ؟

data
03-06-2007, 18:15
الكارت سيستحمل اكثر من هذا بالطبع لكن السؤال لماذا الحرارة مرتفعة في حالة السكون؟؟

هل هناك مروحة تبريد على الكارت ؟؟؟ ام التبريد فقط مع المشتت ؟؟؟

الباور سبلاي ليس له علاقة مع حرارة الكارت .

قم بفتح الكيس وشوف حرارة الكارت هل ستنخفض؟؟؟؟

قم بتسليط مروحة مباشرة على الكارت وتابع الحرارة؟؟؟

hwash
03-06-2007, 20:06
يا جماعة انا هاتجنن
ارقام غريبة جدا من برنامج ايفيرست
سرعة مروحة المعالج 800 فقط !!!!!!!:mad: :mad:
وبالرغم من الضعف الشديد لسرعة مروحة المعالج --- درجة حرارة المعالج 26 :up: :up: :D :D
اما درجة حرارة كارت الشاشة 62 (BB) (BB)
بخصوص الباؤر سبلاي مكتوب عليه 225 watt max
12v --------20A
هذه القرائات في حالة السكون
جربت افتح الكيسة نزلت درجة حرارة كارت الشاشة الى 60
شغلت مروحة كبيرة امام الكيسة المفتوحة نزلت الحرارة حتى 57
افيدوني جزاكم الله خير

HESHAM.SY
03-06-2007, 20:26
أخي الكريم يمكن نسخة الايفرست عندك قديمة فالحرارة 60 هي بالتأكيد حرارة المعالج CPU

أنا كان عندي ايفرست يعطيني حرارة الCPU في خانة الGPU وبالعكس نزلت أحدث نسخة

وجبتلها الكراك أصبحت القراءات كلها صحيحة

hwash
03-06-2007, 21:22
نسخة الايفيريست هي الاحدث ومع ذلك جربت القديمة نفس الحكاية
والقرائات متفقة ايضا مع ntune , rivatuner
نسيت ان اقول ان هناك مروحة على كارت الشاشة وشغالة

data
03-06-2007, 22:13
اذن السبب من مشتت كارت الشاشة والمروحة .. انصحك بمايلي

ان تركب الكارت على جهاز اخر للتاكد
ثانيا وبعد ان تاكدت من الحرارة في الجهاز الثاني ..قم باستبدال مروحة الكارت والمشتت معا للحفاظ على الكارت من الحرارة الزائدة.

HESHAM.SY
03-06-2007, 22:48
أخي الكريم يمكنك التأكد من حرارة كرت الشاشة من قائمة الاعدادات الخاصة بالDRIVER

أما حرارة المعالج وسرعة المراوح فيمكنك قراءتها من البيوس وهي القراءة الدقيقة مئة بالمئة

فافعل ذلك وأخبرنا بالنتائج

zero_cold00
03-06-2007, 23:22
بالنسبه لدرجه حراره المعالج الغير صحيحه فلو كان هذا المعالج Pentium D فستحتاج لتحديث البيوس لان اللوحه الام التى تمتلكها تقرأ المعالجات ذات النواه presler خطأ

SHERIF_ATHLON
04-06-2007, 02:44
أخي العزيز ألف مبروك علي الكارت و بارك الله لك فيه ممكن تتصل بالتوكيل و تسأل هل هذه درجة حرارته الطبيعية أم لا لأن كان عند أحد أصدقائي كارت XFX 7300GT و كان بيوصل لدرجة 70 في السكون و عند السؤال في التوكيل أخبرونا أن هذه درجة حرارته و لا يوجد مشاكل
أما بالنسبة للمبرد الذي و ضع صورته الأستاذ الحاتمي فهو موجود بسعر من 15 الي 25 جنيه

alayoubi
04-06-2007, 14:45
أخي الكريم حواش

حاول تفصل سلك الكهرباء بتاع الشاشة والموصول بالبورسبلاي وتشبكه لوحده بالكهرباء عن طرق موزع كهرباء وستلاحظ انخفاض في درجات الحرارة لكرت الشاشة لأن الشاشة تستهلك كثيرا من قوة البورسبلاي .