المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن تجميع الاجهزه المحموله "اريد مشاركة الجميع"

مسـلم
04-06-2007, 14:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا اعرف ان اجهزة اللاب توب بتيجى على بعضا وما بتجمع ولكن اعرف ايضا انها كلها مجمعه من قبل شركاتها يعنى مثلا جهاز توشيبا هنلاقى ان البروسيسور مش توشيبا ولا الهارد ولا السىدى روم ولا الرامات ولا المازربورد ولكن الشركه بس بتصنع بعض القطع زى الهيكل والماوس والبورده واحيانا الشاشه

السؤال
هل ممكن شراء كيسة كمبيوتر محمول سواء مستعمله او جديده لو كانت بتنباع جديده ثم تجميع القطع الاخرى حسب الطلب ومش لازم تكون مختلفه عن القطع الاصليه لا ممكن تكون هيه القطع لكن يمكن شراؤهم بعدين نظرا لقلة توافر المال "يعنى كل ماتوفر مال اشترى قطعه او قطعتين مع امكانيه احتيار بعض القطع الاحدث" فهمتو قصدى

هل فيه محلات تبيع القطع لوحدها على هيئه قطع غيار وتكون تبيع الهيكل لوحده او معاه بعض القطع البسيطه بدون القطع المهمه زى البروسيسور او الهارد والكروت

او هل ممكن انى اشترى جهاز لاب توب كامل مستعمل عن اخرى "ميت يعنى" وانا افكه واغير القطع زى مانا عاوز

الاستفسارات دى لانى ناوى اجمع لاب توبات لبعض اصدقائى والميزانييه محدوده جدا

ممكن الكل يشارك وخصوصا الى ليهم الخبره بالصيانه والبيع والشراء
الرد السريع لو سمحتم
وشكرا جدا

GoldenLionTech
04-06-2007, 15:08
الاستفسارات دى لانى ناوى اجمع لاب توبات لبعض اصدقائى والميزانييه محدوده جدا

في عالم الكمبيوتر كل شيء متاح

ولكن رأي الشخصي أنه بدلاً من الجهد والتكلف
أجهزة المحول أسعارها زهيده في الوقت الراهن
يعني ممكن تبدأ بـ 300 دولار ..

فكيف بها لو كانت مستعمله ؟

إلا إذا كنت تنوي من هذا كله التعلم مثلاً ..

مع أن تجميع المحمول لا أجده محلياً أبداً إلا أنني رأيته بالخارج
وخصوصاً في الدول الآسيوية ... يعملك محمول تفصيل حسب المواصفات :)

موفق إن شاء الله

khallodah
04-06-2007, 15:25

تقدر تجمع لابتوب وتحدد المواصفات اللي تبغاها وتحدد كل شي فيه بس مو بالطريقة اللي انت متخيلها .
التجميع ممكن يكون في نفس موقع الشركة مثل HP تروح موقعهم وتختار كافة قطع اللابتوب ويحسبلك السعر النهائي وتقدر تحدد أدق التفاصيل في اللابتوب وأعتقد نفس الوضع في DELL
فنظريا يمكن تجميع لابتوب , طبعا لا تتوفر هذه الخدمة الا بالخارج لأنهم يشترطوا (VISA ,MASTER) أمريكية .
معروف ان الديسكتوب المجمع أرخص من الجاهز وعكسه اللابتوب التجميع ممكن ولكن لايوجد فيه أي نقطة إيجابية .
أولا مافي كيس لابتوب فاضي , الخيار الوحيد انك تشتري كيس لابتوب قديم وتستخدمه كيس
بعدين تدور على المذربورد وهل حتركب على الكيس القديم أو لا , ......
مشرووع فاشل:
1- قطع اللابتوبات منفردة غالية جدا حتى لو أخذتها مستعملة . ممكن يكلفك دبل سعره جديد :) صحيح .
2- مشاكل كثير في التوافقية .

أنا أعطيك على سبيل المثال قطع لابتوب تم شراؤها منفردة , شاشة لابتوب غير أصلية ب 1200 ريال , كرت شاشة ب 700 ريال , ويمكن يكون المذربورد أغلى من الأثنين الرامات , المعالج
اذا من أول قطعتين قفلنا 2000 وباقى الأهم معالج , رامات , مذربورد
طبعا هناك مشاكل أعمق , ممكن يكون المذربورد يدعم بلوتوث ومدخل ميموري ووو ولكن الكيس
لايوجد به مخارج أو خيارات لتفعيلها مثل إزرار لتشغيل بلوتوث أو مدخل للميموري .
زي منت شايف المشروع فاشل جدا وممكن ان الواحد يسويه من باب الهواية والجنان لا أكثر
ولكنه أبعد مايكون عن حل إقتصادي , ومالك في وجع الراس الحين فيه لابتوبات من أرخص مايكون
2000 ريال يعني أرخص من ديسكتوب :) .

مسـلم
04-06-2007, 15:32
اشكركم جدا جدا على النصائح الغاليه دى وباين انوا المشروع فعلا فاشل اقتصاديا بسى كمان كنت احب انوه على انكو بكلموا مصرى "فاهمين يعنى ايه يعنى الدخول تحت الصفر " والمشروع ده مشروع طلبه يعنى مفيش ميزانيه محدده او بالدق مفيش ميزانيه خالص
والموضوع انا كنت واخده اقتصاديا لا اكثر يعنى كل ماتوفر مال اشترى قطعه لكن طالما انه القطع اغلى فيستحسن انى اجمعلهم كمبيوتر مكتبى افضل وخلاص
اشكركم جدا ولو فيه اى حد تانى عنده معلومات تانيه تشجع على العمليه دى ياريت يتفضل