المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : المشكله ديه هتجننى ياريت اعرف السبب

gassm
23-06-2007, 14:06
السلام عليكم
يجماعه انا عندى شبكه فيها 8افراد ومشتركين مع شركه رايا بسرعه 512 وعندنا راوتر tp-link
المشكله ان السرعه تمام لو الموجود على الشبكه 3 او4 افراد لكن لما بيكون ال8 موجودين السرعه بتبقى بطيئه جدا
وفى صفحات مبقدرش افتحها لدرجه انى بحس ان النت بتاع التليفون بيبقى اسرع منى
وطبعا الداونلوود بيبقى زى النيله :
وعلى فكره مفيش حد فينا بيستخدم النت كت اوالبرامج الى بتسحب السرعه ولا الكلام ده كله
انا نفسى اعرف العيب ده من ايه من الراوتر ولا من السرعه ولا ايه بالظبط::
علشان انا خلاص اتجننت وزهقت ياريت ياجماعه تردو عليا وشكرا ليكم

yahya2000
24-06-2007, 09:48
هل ممكن يا صديقي أن تصف لنا ال Network Topology لديك حتى يستطيع الأخوة مساعدتك بالشكل الصحيح ؟

هل تستخدمون Switch أم HUB أم Access Point أم أن ال Router نفسه يحتوي على ثمانية Ethernet Ports ؟

لك حبي..
أخوك يحيى من سوريا.

gassm
25-06-2007, 01:32
شكرا ليك اخ يحيى على اهتمامك وردك
وبالنسبه لسؤالك احنا بنستخدم Switch

ماعدا واحد بس الى عنده الروتر ده طبعا واخد من الراوتر على طول اما الباقى فمن السويتشات
وبالمنسبه المسافات بين السويتشات قصيره الى حد ما تقريبا ابعد مسافه موجوده بين سويتشين 77 متر وباقى السويتشات مابين 30 و50 متر
لك احترامى وحبى
اخوك جاسم من القاهره المحروسه
مصر

Fiber Optics
25-06-2007, 05:27
ما دام النت سليم ممتاز لما يكون العدد قليل فأقرب احتمال اتوقعه

ان هناك واحد او اكثر لا يراعي الأدب في استخدام الداونلود :)

yahya2000
25-06-2007, 10:13
شكرا ليك اخ يحيى على اهتمامك وردك
وبالنسبه لسؤالك احنا بنستخدم Switch

ماعدا واحد بس الى عنده الروتر ده طبعا واخد من الراوتر على طول اما الباقى فمن السويتشات
وبالمنسبه المسافات بين السويتشات قصيره الى حد ما تقريبا ابعد مسافه موجوده بين سويتشين 77 متر وباقى السويتشات مابين 30 و50 متر
لك احترامى وحبى
اخوك جاسم من القاهره المحروسه
مصر

حبيب قلبي لم أفهم ماذا تعني بوجود عدد من السويتشات لأنه و بحسب كلامك فأنتم عبارة عن ثمانية مشتركين فقط أي أن سويتش واحدة تحتوي على 8 Ports سوف تكون كافية فلماذا وجود هذا العدد من السويتشات؟

و مرة أخرى أرجو منك أن تصف لنا ال Network Topology أو تخطيط الشبكة لديك حتى نستطيع مساعدتك بالشكل الصحيح..

لك حبي..
أخوك يحيى من سوريا.

BigDaddy
25-06-2007, 16:04
الانترنت في مصر DSL بيكون المشاركه فيه 4:1 يعني الخط بتاعك 512 مشتركين عليه اربع مشتركين !! وانت عندك 8 ويمكن المشتركين الي معاك على الخط عندهم سوتشات كمان ومستخدمين .

BigDaddy
25-06-2007, 16:07
يعني في وقت الذروة سرعتك تقسم على 4 يعني بالمتوسط بتكون السرعه عندك 128 . و انت طبعا مقسم هاي السرعة على 8 اشخاص يعني لو يشبكوا تليفون احسن :)

gassm
25-06-2007, 19:14
BigDaddy
شكرا ليك اخى على الرد انا كده فهمت يبقى المطلوب اننا نزود السرعه من 512 الى 1 ميجا

شكرا ليك اخى على ردك واشكر كل من رد على المو ضوع
جزاكم الله كل خير

BigDaddy
26-06-2007, 04:34
تحياتي لك

mr_dos5
02-07-2007, 14:28
أخي ممكن وجود فايروس عند احد الاشخاص
وممكن للشخص الي عندو المودم يعمل جهازو راوتر اي بيحط كرتين شبكة في جهازو الاول موصول عالمودم و الثاني موصول للسويتش عشان انتم تاخدو الانترنت عن طريق جهازو و انا ممكن اعطيك برنامج بتنزلو عالجهاز و بتشوف كل شخص اديش عم يستخدم من الشبكة

mr_dos5
02-07-2007, 14:30
انا عنيت بالفايروس ما يسمى باكيت ستورم و هو بصير بيبعت داتا كبيرة عبر النت الشي الي بيستهلك امكانيات الخط كلو
انا صارت معي مرة والنت صار بطي لما طورت مضاد الفايروس مسكو و مشي الحال

arabtoarab
02-07-2007, 16:09
أخي قد يكون ذلك بسبب الداونلود
أعمل بينج من الدوس وشوف التايم كام
لو عالي يكون في فرد من الشبكة نازل داونلود

وأنا شفت شبكات علياه 16 شخص بسرعه 512 وتعمل بشكل جيد لكن كلهم علي قد التصفح فقط
فالسرعة لا تقسم كما قال بعض الأعضاء هنا ولكن كل فرد يسحب قدر ما يستخدم

BigDaddy
03-07-2007, 02:33
أخي قد يكون ذلك بسبب الداونلود
أعمل بينج من الدوس وشوف التايم كام
لو عالي يكون في فرد من الشبكة نازل داونلود

وأنا شفت شبكات علياه 16 شخص بسرعه 512 وتعمل بشكل جيد لكن كلهم علي قد التصفح فقط
فالسرعة لا تقسم كما قال بعض الأعضاء هنا ولكن كل فرد يسحب قدر ما يستخدم

انا لم اقل ان السرعة تقسم بالمعنى المفهوم !

ما قصدته هو امكانية وجود مشتركين معاك على نفس الخط ال 256 والذين يمكن ان يكونوا ايضا يملكون شبكات كالتي يملكها صاحب المشكلة او اكثر وهذا ما قد يعيق السرعة ويبطئها وبالذات اذا ركز المستخدمين على الداونلود او ان يكون احد المستخدمين لديه برامج سحب السرعة .
الاحتمالات كثيرة ورأيي كان اجتهادا لما قد رأيناه في حياتنا .

تحياتي لك