المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة؟؟؟؟(اختبار المعالج)............

ali_azooz
23-06-2007, 19:38
السلام عليكم انا اشتريت من اسبوع جهاز جديد بمعالج core 2 duo 1.86 و لوحه msi neo 965
ولكن انا حاسس انه بطيء والكوبى بطئ و بيفتح الجهاز برده بطئ .... بس انا ليا واحد صاحبى عنده جهاز قديم بمعالج celeron 2.6 و ماشاء الله فى الكوبى طلقه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انا تساعدونى علشان لو المعالج فيه حاجه ارجعه للضمان او تقولولى اختبر انه يعمل جيدا ازاى
او لو متعرفوش ماتقولوش بس انا واثق ان المنتدى مليئ بالعباقرة ....وشكرا والسلام عليكم

Brigadier
23-06-2007, 20:44
اخي هناك العديد من الامور التي قد تسبب البطء ممكن يكون جهازك فيه فيروسات او نسخه ويندوز سيئه او تبريد سيئ او او او هناك امور كثيره وماقدرش اساعدك لان سؤالك عام ولو قدرت تحصر لي المشكله ممكن اساعدك

الزعيم
23-06-2007, 20:48
السلام عليكم
النسخ من اي ناحية
نسخ الملفات من مكان الى اخر
أو
نسخ الملفات على اقراص

ali_azooz
23-06-2007, 21:55
اولا شكرا على الرد السريع:

ثانيا انا عارف انه ممكن تكون مشاكل كتير هى الى مسببه البطئ ولكن سوءالى هو كيف اتاكد ان المعالج شغال بسرتعه الطبيعيه زى اى معالج زيه

بالنسبه للكوبى طبعا الكوبى من مكان لمكان من درايف لدرايف وكمان بسمع صوت غريب لما اجى اعمل كوبى والنبى شوفولى حل وشكرا

Brigadier
23-06-2007, 22:29
انصحك بقياس قوة المعالج ببرنامج في توقيع العضو القدير واحد مسكين وايضا قم بعمل اختبارات للمعالج ببرنامج مثل ايفرست مثلا.

ali_azooz
24-06-2007, 03:13
معلش سؤال تانى
انا اكتشفت ان مع اى تحميل فى الجهاز بيعمل الى صوت التكتكه مع انه صوت واطلى الا انى قلقان وخايف يكون هو الى مبطئ الجهاز انا عايز اعرف ده من ايه ؟؟؟؟؟؟؟
واخيرا انا عاجز عن الشكر

azzozy
24-06-2007, 05:30
اولاً .
البطئ غالباً من الهاردسك في هذه الحالة .
لان ما في شي اسمه معالج بايظ ! او معالج خربان ! معالجات الـ BOX يجرى عليها اختبارات قبل بيعها.

وحتى صوت التكتة الي تقول عنه هذا من الهاردسك وهذا قد يثبت الكلام الاول .

ali_azooz
24-06-2007, 15:20
وانا حاسس كده برده انا انشاء الله هقول للمهندس ان الهارد هو الى باليز على كلامك وشكرا جزيلا