المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الهارد بيعمل ريستارت لوحده من غير مالكهربه تقطع

مسـلم
24-06-2007, 22:42
السلام عليكم
هاردى ويسترن عادى 80 جيجا
بسمع صوته وهوه بيعمل ريستارت مع نفسه فى حين ان كل شئ شغال والويندوز شغال وبقدر احرك الماوس لكن بعد ثونى مابيعمل ريستارت بلاقى ان الجهاز وقف والبرامج وكل حاجه وقفت وباضطر اعمل ريستارت للجهاز كله بنفسى

عاوز اعرف ليه الهارد بيعمل ريستارت مع انى مخلى اعدادات الطاقه انه يشتغل على طول
هل فيه برامج تختبر الجزئيه دى فى الهارد

هوه عمل كده اربع مرات يعنى خلانى اعمل ريستارت للجهاز اربع مرات منهم مره سمعت صوته بيعمل ريستارت مرتين ورا بعض

انا دلوقتى غيرت الكابلات ومستنى هل العيب كان من التوصيلات فقط ولا حاجه تانيه
وهل ده خطر عليه وايه حجم الضرر الى ممكن يحصل
وجزاكم الله خير

data
25-06-2007, 23:32
رجع اعدادات الطاقة الى وضعها الطبيعي.... كثرة اعادة تشغيل القرص يؤثر سلبا على عمر الهارد !!!!

مسـلم
27-06-2007, 08:45
اعدادات الطاقه كلها never يعنى يشتغل للابد لحد مانا اطفى الجهاز
لكنه مش بيعمل حسب وقت لا ده لسه من ساعات عمل ريستارت تلات مرات ورا بعض والمصيبه انه بعد ماكنت شغال بفتره يعنى لو العيب من سلوك وتوصيلات كان من الاول انما بعد ماشتغل بفتره عمل كده

ولو وديته للضمامن هيشغله ويلاقيه سليم ويقلى انه مفيهوش حاجه "ده غير ان الضمان عندنا زبالة الزباله " لانه مش بيعمل كده علطول دى حلالات ملهاش توقيت

هل فى برامج بتختبر الهارد وتحتبره من الداخل يعنى الكهربا بتاعته وكده
او هل فيه برنامج اشغله دايما واول ما الهارد يعمل كده يقوم كاتبلى تقرير عن كل حاجه حصلت واشوف ايه الحكايه
بالنسبه للفيروسات انا عندى كاسبر وبحدثه هل اغير لبرنامج تانى
اشكرك على اهتمامك وردك وانا فى انتظار المساعده

data
27-06-2007, 10:07
لااعتقد ان هناك برنامج خاص يفحص كهربائة القرص.. احسن حل ان تضعه في جهاز ثاني وتجرب ... اذا الحالة نفسها فالعيب من الكارت واذا لا فالعيب اما تكون من كابلات التوصيل او نظام الوندوز او مزود الطاقة اذا كان تعبان وقديم.

الـ()ـرستان
27-06-2007, 10:42
عزيزي درجه الحراره ؟
كم ؟

Sh@rk
27-06-2007, 11:15
عندي هارديسك قديم عمره 8 سنين, بس بدا يعمل القصص هذه اللي تحكي عليها بعد 8 سنين شغل!!
المهم انت اعمل الهارديسك يطفي لما ما يكون عليه شغل بيرتاح و بيطول عمره

المشكلة على ما اتذكر انها تبدا تحدث عندي لما يبدا الهارديسك يتعبا بالبيانات, وهو مش بيطفي تماما, الابرة تبدا ترجع لاول الهارديسك و تضرب بالمعدن الداخلي بقوة

مسـلم
28-06-2007, 01:39
السلام عليكم
اشكركم جدا على اهتمامكم
اخى المرستان درجة الحراره عندى فى الوضع الطبيعى 40 وبتوصل لما اشغل برامج تقيله زى الفيحوال ستوديو او دلفى الى 45 اما لما بشغل العاب تقيله مش بعرف بتوصل لكام لكن اكيد 60
واخى الكريم"شارك"انته بتول ان ده بيرح الهارد يعنى ده كويس ولا الاخ المشرف "داتاطبيقول ان ده بقل من عمره الافتراضى ممن توضحولنا ايه الى بيحصل فى الهارد

هل الهارد عندك لما بيعمل ده الهاز بينه شغال عادى ولا بيوقف بعد مالهارد بيعمل اعارده تشغيل
ان عندى بيقف
انا شاكك انه باد وهاختبرده وارد عليكوا لو كا باد سيكتور وربنا يستر
اشكركم واستنوا هارد عليكوا بكره ان شاء الله

azzozy
28-06-2007, 03:27
ما هو نوع المذربورد ؟
يمكن تكون موصل الهاردسك في متحكم الرايد وهو مو معرف .

مجلـد جديـد
28-06-2007, 06:16
جرب برنامج HDD Life فهو يعطيك معلومات عن حالة القرص الصلب ، وكذلك قم بشراء مروحة للقرص في حالة ان المشكلة كانت من الحرارة :
ولو تجرب قرص آخر حتى نتأكد ان المشكلة في القرص نفسه وليست في اللوحة الأم او شيء آخر فهو أفضل .

NaAZoOR
28-06-2007, 08:52
أعتقد أن السبب هو مقبس الطاقة الموصل به الهارد .... جرب تغييره بمقبس آخر من المتاحين .... لو كل مقابس الطاقة الأخرى مشغولة حاول تضييق الموصلات النحاسية لامقبس عن طريق مفك والضغط متن الخارج للداخل ...

الأولى تغيير المقبس.

فلوبي
28-06-2007, 15:29
اول خطوة تجربها هي التي قال عليها الاخ داتا ان تجرب الهارد على جهاز اخر فتعرف هل المشكلة منه ؟

ام من جهازك ؟

بعدها اذا كانت من الهارد فربما تلف او به باد سيكتور وعندما يصل لقراءة الباد سكتور يتجمد السيستم

اما اذا اشتغل على الجهاز الاخر بشكل جيد فالمشكلة طبعا في جهازك وتحتاج لتعرفها ربما من توصيل الهارد او الحرارة

Scorpion007
29-06-2007, 22:07
شوف ياباشا
الهارد مالوش توقيت فى الحركة دى وانت قاعد فى امان الله بيعمل تكة كدة قريبة من اللى بتحصل ساعة ما تقفل الجهاز ويشتغل تانى بعدها ب ثانية وتسمع صوت الموتور بيلف جوة والصوت يبقى طبيعى بعد كدة بس الجهاز متجمد مش دة اللى بيحصل عندك لو كدة

يبقى تعمل Delete لكل البارتشن وتقسم من جديد ب FDISK وصدقنى مش هتسمعها تانى السبب بتاع المشكلة هقولهولك بعدين اهم حاجة تاخد نسخة من اهم البيانات وتعمل اللى قولتلك علية لازم ب FDISK مش بارتيشن ماجيك وكلام فاضى من الرامج المتخلفة دى

ان فضل الحال كما هوة علية يبقى عيب ميديا وروح ارمية فى الضمان وامرك لله لكن فى الغالب هتتحل انشاءء الله بنسبة 99% باعادة التقسم بواسطة FDISK

مســــــلم
04-07-2007, 01:56
السلام عليكم ورحمة الله
انا اسف جدا جدا لاخرى فى الرد سبب مشاكل فى النت والكمبيوتر
اشكركم جميعا لمساعدتى وانا الحمد لله اظن انى لقت الحل
الاول انا اتاكدتمن الوصلات اكتر من مره وجربت الهارد التانى على اللوحه ولقيته شغال يعنى العيب من الهارد نفسه
انا الاول قلت اختبره من الباد سيكتور فقلت امشى قانونى واستعمل البرامج بتاعة شركة الويسترن
روحت للموقع ونزلت برنامج فيه اربع اختيارات ها عمل اختبار سريع وعمل اختبار عميق وتصفير للبيانات كتابة تقير
لما عملت اخبار سريع طلعلى خطا وقالى لا يستطيع التكميل ولم يحدد الخطا فى اى بارتيشن لانه بيتعامل مع الهارد ككل
عملت سكان بنفس البرنامج عميق طلعلى خطا واحد وقالى اصلحه قلت ايوه فصلحه وكله تمام

لكن المشكله الى محيرانى ان الريستارت ده مالوش توقيت محدد يعنى الله اعلم ممكن ميكونشى من الباده سيكتور الى اتصلحت ويكون حاجه خطيره تانيه
المهم انا لحد الان لم يحدث اى شى والحمد لله